TEST: MTB pláště Specialized Fast Track a Renegade

před 2 týdny
Pneumatiky na všechno? Ne, takové neexistují, to vám tvrdit nebudeme. Ale zajímalo nás, jak dobře se dokážeme tímto rébusem prokousat u jednoho výrobce. Zvolili jsme Specialized, který nabízí modely pro XC závody, pro cross country a down country na jedné a té samé modelové platformě – jak Fast Track, tak Renegade.

 

 

Začneme plášti Fast Track T5/T7 a Renegade T5/T7 s přívlastkem S-Works, které jsou určeny pro závodní použití a jsou tomu uzpůsobeny ve všech ohledech. Jsou tak téměř o 200 g lehčí na jednom kusu oproti variantě Grid. To už není málo. Při nazouvání byl s pláštěm souboj jak s hodně mrštným hadem. Je téměř papírový, konstrukcí se 120 TPI je dána lehkost a poddajnost, pružnost na úkor minimální boční ochrany. Tím pádem plášť nedrží tvar a kevlarová patka se při montáži vlní pod rukama. Pro instalaci na 30 mm široký ráfek (vnitřní míra) nám ale stačily ruce. Nahození do patek šlo jen obyčejnou, montážní pumpou. Tmel posléze neprosakoval ani kolem patky, ani přes slabou stěnu pláště.

 

 

Verze S-Works spoléhá na dvě směsi. Na běhounu je použita ta s označením T5 pro nižší valivý odpor a na bocích T7 pro lepší adhezi. Kola se po záběru do pedálů roztáčejí velmi lehce, nízká hmotnost je znát, a stroj ožívá i lehčím odvalováním. Když jsme jezdili po štěrkových cestách, loukách a jemnějších površích, bylo vše zcela v pořádku. Jakmile jsme plášť více zatížili, docházelo k jeho borcení. Je hodně poddajný. Takže jsme použili zhruba o 0,2 baru větší tlak v obou kolech a bortění bylo pryč. Na druhou stranu se tím trochu zhoršil kontakt s podkladem.

 

 

Pláště s nápisem S-Works jsou konstruovány pro velmi rychlé tratě, kde je dán důraz na svižnost kola, méně pak na jeho terénní průbojnost. Maratony by měly těmto plášťům také velmi dobře vyhovovat, naše testování na maratonském biku se zdvihy 100/100 mm to jen potvrdilo.


TECHBOX – Fast Track T5/T7 S-Works a Renegade T5/T7 S-Works

  • šíře 2,35“ (dále v nabídce 2,2“)
  • průměr 29“
  • typ patek kevlarové, skládací
  • bezdušové provedení ano
  • hmotnost 615/590 g
  • cena 1200 Kč

web výrobce


Pláště Fast Track T7 a Renegade T5 ve variantě Control jsou hojně používány na cross country kolech jak přímo při montáži ve fabrice, tak samotnými závodníky. Jsou o něco těžší než předchozí verze, ale přináší kýžené. Bok pneumatiky je silnější, a tak se při montáži na ráfek nekroutí. Zaskakuje do patek opět na výbornou. Tmel neuniká a pláště drží stabilní tlak od samého začátku.

 

 

Rozdíly oproti předchozímu páru jsou dva – TPI 60 a jediná směs na běhounu. Tady už jsme proto museli vybírat, zda pro nás bude lepší T7 (měkká) či T5 (tvrdší). Bylo to ale zcela automatické, rychlé, logické. Směs T7 pro přední Fast Track a T5 pro Renegade. Předek musí držet a zadek odvalovat.

 

 

Adheze byla velmi uspokojivá, ale na vápenci v oblasti jezera Garda bychom uvítali ještě měkčí směs. Tady jsme vnímali až klouzání kola, ale vápenec už takový je. Ochranu těchto plášťů jsme pokořili na obyčejné cestě, která byla plná kamínků. Jeden ostrý z boku a byla v plášti díra. Tohle se stává. Bohužel, bok je slabší, díra velká, a tak je nutno použít duši. Plášť posléze vyměnit. Tato kombinace je po naší zkušenosti největším kompromisem, který jsme u těchto testovaných setů mohli zkusit – avšak kompromisem povedeným. Skvěle sedí, skvěle jedou a mají poměrně slušnou ochranu v poměru s hmotností.


TECHBOX – Fast Track T7 a Renegade T5 Control

  • šíře 2,35“ (další nabízená 2,2“)
  • průměr 29“
  • typ patek kevlar
  • bezdušové provedení ano
  • hmotnost 715/645 g
  • cena 950 Kč

web výrobce


Nejostřejším setem z pohledu náročnosti terénu byl Fast Track T7 a Renegade ve variantě Grid T5, který je již o téměř 200 g těžší na jednom kusu než verze S-Works. Plášť má velmi silný bok, TPI zůstává na hodnotě 60. A plášť drží požadovaný tvar již před montáží na ráfek. Na něj už jde hůře než předchozí provedení, ale opět rukama. Jen už je pak potřeba kompresor (Fast Track, Renegade se ještě chytne pumpou). I tyhle sety mají skvěle rovný běhoun a nepustí ani kapku tmelu ven.

 

 

S tlakem jdeme o něco níž, zhruba o 0,2 baru. Tahle pneumatika svou zvýšenou ochranou umožňuje jezdci jet velmi agresivně i v těžkém terénu, ale aby byla schopná kopírovat podklad, je nutné snížení tlaku. Konstrukce s tím počítá, plášť se zbytečně nebortí, ani jsme neměli problém s defektem. Ač to sem tam cinklo o kořen či kámen, k procvaknutí o ráfek nedošlo. Ale pozor. Stále to jsou pláště na tvrdší terén vycházející z verze XC a nelze je srovnávat s plášti endurovými! My jsme je proháněli na down country biku se zdvihy 130/120 mm a hodně nás to bavilo. Lehký limit jsme našli v mokrém počasí, kdy jemný vzorek na trailu již nestíhá přenášet všechnu sílu, chybí kýžená adheze, ale na XC kole je to stále v pořádku.

 

 

A tady je jasně citelné dělení. Hranice. Kdo chce hltat více kilometry, budou pro něj tyto pláště plně vyhovující, a kdo chce jezdit s kolem více těžší traily, musí sáhnout po ostřejších pláštích, u Specializedu třeba po modelu Purgatory.


TECHBOX – Fast Track T7 a Renegade T5 Grid

  • šíře 2,35“ (dále v nabídce 2,2“)
  • průměr 29“
  • typ patek kevlar
  • bezdušové provedení ano
  • hmotnost 800/790 g
  • cena 1100/950 Kč

 


Připravil: Ondřej Bílek


FOTOGALERIE

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu