test MTB pedály s měřičem výkonu Garmin Rally XC200
Navigace, cyklistické computery a chytré sportovní hodinky, to vše máme s Garminem dlouhodobě důvěrně spojeno. Jenže americký výrobce to s cyklistikou myslí vážně a jde ještě dál. V jeho nabídce totiž nechybí ani pedály s měřičem výkonu. Mají jasný cíl – pomoci zefektivnit trénink.
Ten už se delší dobu neřídí pouze tepovou frekvencí, důležitým parametrem pro zlepšování se stalo právě sledování výkonu. Pořídit je můžete jak ve verzi Shimano SPD-SL a Look Keo pro silniční kola, tak i ve variantě Shimano SPD pro kola horská. Právě tento model jsme měli možnost otestovat, a to rovnou v lepším provedení Rally XC200 se snímači v obou pedálech.
Citelně dostupnější Rally XC100 umisťuje snímač jen do jednoho a nenabízí tudíž zdaleka tolik výstupů – neumožňuje měření dynamiky jízdy. Rally XC200 vedle základních údajů o výkonu a kadenci přidává řadu dalších hodnot, především pak poměr zapojení pravé a levé nohy a silové fáze záběru (začátek, konec, rozložení sil). Můžete tak průběžně sledovat symetrii vašich záběrů do pedálů, ale také hledat ideální pozici tretry na pedálu. Systém totiž také umí změřit, v kterém místě vynakládáte na pedál největší sílu. Měřiče poznají, zda šlapete vsedě nebo vestoje, nebo zda na nich jen stojíte ve sjezdu. Vše pak Garmin dokáže vyhodnotit jak pro oba pedály, tak pro levý a pravý zvlášť.
Na pohled se Rally XC200 nijak neliší od běžných nášlapných pedálů. Je kompatibilní se zarážkami standardu Shimano SPD, lze u něj nastavit předpětí pružiny pro snadnost zacvaknutí či uvolnění zarážky z nášlapného mechanizmu. Z tohoto pohledu fungují Garminy výborně, stejně jako pedály Shimano, mechanicky jim nelze nic vytknout. Patrný je lehký stranový výkyv pro nalezení optimální pozice nohy, okamžik nacvaknutí zarážky do mechanizmu i jejího uvolnění je jasně zřetelný, ostrý. Na tretrách jsem pro test ponechal zarážky Shimano SPD, v krabici s pedály jsem ale měl k dispozici i nové.
Kouzlo celku se skrývá v osách, kde byste našli jak snímač, tak i baterii. Výrobce uvádí, že ta vydrží až 120 hodin jízdy a její výměna je snadná. Kvůli umístění měřiče jsou pedály robustnější a zarážka je dále od osy pedálu – 13,5 mm oproti zhruba 8 mm, které jsme naměřili u pedálů Shimano SPD-D520. Při jízdě jsem to nijak nevnímal, jen jsem si po té první upravil výšku sedla. Osa po instalaci pedálu (15mm plochý klíč) kvůli své „funkční náplni“ lehce vyčnívá na druhé straně kliky. Ničemu to nevadí, každopádně lze použít přiložené distanční podložky. Ovlivníte tím ale Q-faktor (zjednodušeně řečeno vzdálenost pedálů od sebe) v součtu o 4 mm. Ani to jsem při testu nijak nepostřehl.
Zajímavostí je, že osy s měřiči lze měnit mezi jednotlivými pedály Garminu – použít ty z bikových pedálů do silničních a opačně. Proč? Je to takzvaná konverzní sada, jejíž cena je mnohem dostupnější než celé pedály (6190 Kč). Díky ní můžete jeden den trénovat na silničním kole se silničními pedály a druhý v terénu s bikovými, aniž byste utratili obří obnos za dvoje kompletní pedály s měřiči.
S každým testem sofistikovaného zařízení se dostaví obava, aby toho nastavování nebylo příliš. Nechyběla ani u pedálů Garmin, ale záhy vzala zasvé. Našroubovat pedály do klik a dotáhnout. Jasný první krok. Poté byla potřeba spárovat je s odpovídajícím zobrazovacím zařízením. Rozumějí si s modely řady Garmin Edge a stejně tak i s aplikací Garmin Connect. Obojí už dlouho používám k plné spokojenosti, u přístroje jde konkrétně o Edge 830 s mapovou navigací. Pustit přístroj, pootočit klikami, aby se pedály aktivovaly (není potřeba nic mačkat), zahájit párování. Po potvrzení se nabídne volba obrazovek a skladba dat na nich. Vše je naprosto jednoduché, přehledné, není potřeba návod. Pedály si pak už jen před první jízdou řeknou o kalibraci (a občas se s ní pak připomínají), tím je celý proces u konce. Pár minut, vše snadné, můžeme vyjet. Potom už pokaždé stačilo jen pustit přístroj, pootočit klikami a obě zařízení se bez problémů spojila. Jedno důležité upozornění: pro maximální přesnost měření je nutné nastavit délku klik. Defaultně je vyplněna hodnota 172,5 mm.
První jízdy bolely. Najednou máte na kole novou hračku a chcete ji vyzkoušet. Rychle jsem se utvrdil v tom, že údaj o kadenci pro mě není potřebný – za ta léta tréninku a závodění už mám tenhle měřič v mozku. Na obrazovce jsem se tak věnoval výkonu. Zapojení levé a pravé nohy se zobrazuje průběžně čísly, okolo nich je kolečko ukazující průběh silové fáze. Tedy kde všude v průběhu otočení pedály zabírám a kde zabírám nejvíc a kde nejméně. Nejvíc samozřejmě ve vodorovné pozici klik a kolem ní.
Porovnání zapojení obou nohou mě utvrdilo v pocitu, že zapojuji levou méně, že ji šetřím (a že silová fáze je trochu jinak rozložena). Těžko říci, zda kvůli problémům s levým kolenem, anebo zda to vše je tím, že pravou jsem vždy měl tu „nástupovou“, silnější. Když jsem sledoval aktuální výkon, přišly mi rozdíly často až příliš velké. Při pozdější analýze vyjížďky v aplikaci Garmin Connect jsem se ale vždy dostal v průměru k maximálně pěti procentům rozdílu. Za mne nic moc, ale i tak jsem při dalších jízdách začal vědomě více zapojovat právě levou nohu. A proč ta vyjížďka bolela? Inu, člověku to nedá a zkouší výkon ve stejné rychlosti na různé převody, výkon při nástupu, při zrychlení v prudkém kopci a podobně. Pořád něco zkoušíte, protože máte tu možnost, a pak se divíte, že jste na konci vyjížďky tak dobití…
Zajímavé bylo sledovat i vliv změny pozice zarážky v pedálu – jiným slovy změnu pozice nohy. Stačilo pohnout patou více od rámu nebo posunout celou nohu blíže k němu po ose a „vypadl“ jsem z nejefektivnější polohy. I o tom tyhle pedály dokážou informovat.
Prodleva? Jakmile přestanete šlapat, přístroj reaguje rychle, u výkonu naskočí nuly. Když jsem šlapat začal, trvalo to nějakých pět otočení nohama, než se čísla na displej vrátila. Určitá prodleva tu tedy je, z mého pohledu ale nevýznamná. Přesnost? Výrobce uvádí +/- 1 %. Vlastně až neskutečné. Kupříkladu Sram u čerstvě představeného nového provedení top sady Red ASX uvádí u wattmetru v klikách +/- 1,5 % a tuto hodnotu opěvuje.
Jste-li příznivci analýzy, čeká vás po návratu domů ráj. Stáhnete data do aplikace Garmin Connect a můžete se do toho pustit. Pedály například přesně zaznamenaly na časové ose, kdy jsem seděl a kdy jel vestoje. Jaký jsem v daném okamžiku podával výkon (watty nebo watty na kilogram), dále tu bylo přesně zaznamenané vyvážení výkonu levé a pravé nohy, posuny středu „základny“ (zarážky) vůči pedálu, silové fáze… Spousta informací, u kterých je možné jet po grafu kurzorem a sledovat na mapě, kde přesně jste tou dobou byli. Že třeba v Hostivici na náměstí jste se asi chtěli blýsknout před holkama, protože tu na rovině máte obdivuhodný výkon.
Pedály Garmin Rally XC200 tedy fungují výborně, dokážou dodat spoustu praktických informací o jízdě. Jsou skvělou ukázkou toho, co měřič výkonu umí a může přinést. Jsou nástrojem zkoumání – třeba proměn rovnováhy mezi levou a pravou nohou v různých situacích. Při odlišné kadenci, výkonu a typu terénu, při jízdě vsedě a vestoje. Jejich bonusem je i snadná instalace, stejně tak i bezproblémová přenositelnost mezi více koly či zdarma přístupná aplikace Garmin Connect. Jsou to ale právě informace, co rozhodne o pořízení tohoto skvělého tréninkového pomocníka. Lépe řečeno schopnost vyhodnocení zaznamenaných údajů a další práce s nimi při plánování tréninku. Tady už se neobejdete bez odborných znalostí či trenéra. Jinak by se totiž tyhle pedály mohly stát jen drahou hračkou. Věřím ale, že při odborně vedeném tréninku musejí být dokonalým pomocníkem.
Připravil: Rudolf Hronza
TECHBOX
- typ baterií LR44/SR44
- životnost baterií až 120 hodin
- voděodolnost IXP7
- maximální hmotnost jezdce 105 kg
- přesnost +/- 1 %
- kompatibilita zarážky Shimano SPD
- Q-faktor 53 mm (55 mm s dodanou podložkou 2 mm)
- výška pedálu 13,5 mm
- komunikace ANT+ a Bluetooth
- hmotnost pedálů 443 g (pár)
- cena 24 990 Kč (model Rally XC100 13 790 Kč)
plus
- přesnost měření
- množství výstupů – podrobná analýza tréninku
- porovnávání výkonu pravé a levé nohy
- snadná instalace i přenositelnost mezi více koly
- konstrukce pedálů
minus
- vyšší konstrukce pedálu – chodidlo je dále od osy
- větší riziko poškození o překážku než u měřiče v klikách
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT