Rychlý full MMR Kenta SXC

25.4.2024
TEST Parádní stroj, co říkáte? Jednoduchý design přepákovaného jednočepu působí velmi vzdušně a lehce, také tvary trubek nahrávají pocitu funkčnosti celku a kombinace bronzové metalízy a černých komponentů je až uhrančivá. Skoro by se chtělo napsat ještě pár slov o španělském temperamentu. MMR Kenta je po této stránce připravena výborně.

 

Celek působí velmi profesionálně a závodně, to mu prostě nelze upřít. Radost jsou připravena přinášet 29“ kola a odpružení se zdvihem 120/120 mm, máme co do činění s karbonovým rámem. Pojďme se opřít do pedálů, abychom zjistili, jak Kenta obstojí v testu na českých stezkách.

 

 

Po usednutí nás klepne přes ruce vysoko položený úchyt. Tohle je ale sportovní náčiní pro ambiciózní letce, takhle ne. Představec tlačíme až na jednu podložku mezi ním a hlavovým složením. Šli bychom ještě níže, ale nejde to, protože už i teď narážíme ovladači do horní rámové trubky, ale při jízdě je na nás kokpit i tak stále dost vysoko. Testovaná velikost L je papírově určena pro jezdce vysoké 180 cm a více, menší M pak do 182 cm. S výškou lehce nad tímto limitním rozpětím sedláme velikost L a vše naznačuje, že to je dobrá volba – hodnota reach, rozložení těžiště nad kolem, délka posedu.

Řídítka svírá představec o délce 90 mm. Dnes se i u ryzích XC strojů používá více trailový posed, a tím se chlubí právě i MMR Kenta. Geometrie rámu nazvaná G3 by měla přinést trailový střih a zábavu za řídítky, zároveň by měl jezdec nekompromisně proměnit veškerou energii ze šlapání na pohon zadního kola. Tak hovoří popis výrobce. Realita je trochu jiná.

 

 

Vyšší úchop a na současné poměry přece jen postavenější vidlice (hlavový úhel má hodnotu 68°) přinášejí lehký diskomfort v prudkých či technických sjezdech. Bike je tu živější, v těchto pasážích pak chybí pár procent stability k maximální spokojenosti. Ještě že řídítka široká 760 mm jsou příjemnou oporou, zklidňují vedení biku, dávají mu přesnost, kompenzují vyšší předek. Úhly řídítek jsou velmi příjemné, jejich zvýšení a zahnutí k jezdci, a tak nemusíme složitě hledat pozici, která by nám sedla. Tady je to na první dobrou.

Zatímco tedy lehčí pasáže zvládá Kenta zcela bez problémů a bez výrazného přispění jezdce, jakmile v terénu technicky přituhne, chce od vás tenhle bike soustředění. Čím těžší úsek pojedete, tím více. Dlouhý představec sice přináší klid při stoupání, ale dnes jsou tratě většinou hodně technické a my potřebujeme spíš víc položenou vidlici a krátký představec pro kombinaci stability a současné rychlé změny směru předního kola. To tu nenajdeme.

 

 

Na levé straně řídítek máme k dispozici ovládání teleskopické sedlovky, páku přední brzdy a regulaci tlumení pomocí otočného gripu. To je fajn. Jak na motorce – když otočíme „plynem“, ze stroje kopírujícího terén se stává tuhý hardtail, který vystřeluje chtivě vpřed za pedálem. A pak otočení zpět, cvak a už zase komfortně plujeme terénem. Jo, tohle je bezva! Rozdíl mezi otevřeným odpružením a zavřeným je jasně citelný. S otevřeným bike vyhlazuje terén, ale pohupuje se stále jen decentně. Odezva na šlapání rozhodně nevyvolá pocit, že přicházíme zbytečně o sílu. Systém odpružení je z tohoto pohledu navržen dobře, odpružení je vůči šlapání rezistentní, možnost přivřít tlumení tak lze klidně označit za doplňkovou, vhodnou pro let po hladkém povrchu.

 

 

Na pravé straně pak čeká jen páka zadní brzdy a bezdrátové ovládání přehazovačky Sram ASX GX. Převody se mění lehce, přesně a velmi spolehlivě, tady už bychom se jen opakovali. A tak spíš zmiňme, že zavedení těch několika hadiček a bovdenů do rámu je velmi elegantní. Vstup je utěsněn krytkami, dobře provedené vnitřní vedení se postará o toužené ticho během jízdy.

Brzdy jsme zatím zmínili jen lehce. Model MT-501 patří mezi základní úrovně Shimana, ale nic tomu extra nenapovídá – například tvar páky je jak u vyšších modelů, je krátká a ergonomicky dobře zvládnutá. Tenhle model rozhodně nebrzdí špatně, dávkování síly je citlivé, maximum dostatečné pro potřeby XC kol. Třeba s verzí XT a její přesnou razancí srovnávat nelze, ale zatracovat rozhodně není co. Nastavení vzdálenosti páky od řídítek se provádí pomocí imbusového klíče, což lehce oprašuje vzpomínky na páku XTR, kde je tento systém stejný.

 

 

Při nastavení tlumiče zastavuje manometr až na tlaku 195 psi. Jelikož v ten samý okamžik testujeme ještě další dvě velmi podobná XC kola s totožnými tlumiči a do pracovních komor foukáme u obou téměř totožné hodnoty okolo 150 psi, zarazí nás hodnota 195 psi u MMR. Upozorní na jiné pojetí kinematiky odpružení.

Po vletu do terénu se rozdíl ukáže i v praxi. Vidlice příjemně kopíruje terén, je hospodárná, tady je vše v pořádku. Zadní odpružení s tím ale nekoresponduje, jde svou vlastní cestou. Citlivost zkraje zdvihu je spíš průměrná – u nejmenších překážek ještě celkem v pořádku, u lehce větších už je cítit silnější odpor odpružení k zanoření. Jakmile ho překonáte, tedy vjedete na větší překážku, zdvih jako by se naopak otevřel, najednou je tu linearita a rychlý průlet až ke konci. Ten už je správně progresivní.

 

 

Progresivita střední části zdvihu tedy není úplně zvládnutá, současná XC kola se již většinou chovají jinak, hospodárně vynakládají milimetry poplatně stavu povrchu. Neznamená to, že MMR má nefunkční odpružení, to nejde říct ani náhodou – jeho pojetí ale má specifický průběh. Je z něj cítit snaha o netečnost systému vůči šlapání, což u XC kola jistě uvítáte, vybere si to ale daň na průběhu odpružení zadní stavby. A tato daň jasně promluví o Kentě jako o XC kole, ne o ambicích přiblížit se trail biku.

Teleskopická sedlovka RockShox Reverb s hydraulickým ovládáním pracuje velmi příjemně a přináší potřebný prostor nad kolem pro složitější pasáže. Bike je osazen hliníkovými koly DT Swiss, ani tady není moc co vytýkat. Pláště Hutchinson Kraken se předvedou skvělým odvalováním, ale jízda v těžším terénu byla místy adrenalinovým zážitkem. Připomene se kompromis u odpružení – aby pláště parádně jely, byla nutná daň v podobě slabšího výkonu na horším povrchu, v těžším terénu.

 

 

Tohle kolo není špatné. Specifický projev odpružení není chybou – jen lehkou reminiscencí dřívějšího pojetí XC biků. Pokud máte rádi svižnou jízdu, ale nepotřebujete nutně těžký terén, náročné tratě, pokud milujete svist, ale ne už tolik překonávání záludností složitých trailů, budete naprosto spokojeni. MMR Kenta jede vpřed s chutí, rám je tuhý, odpružení si moc nevšímá vašich silových záběrů, navíc ho lze zavřít, bike se nebrání zrychlení ani vysokému tempu. V technicky náročnějších pasážích už se ale přestane cítit tak komfortně a vy s ním. Není to univerzál pro vše možné, je to úžeji zacílený model. Chce svého zákazníka, toho uspokojí maximálně. Prohánějte ho českou krajinou nebo na lehkých maratonech a oceníte ho.

Připravil: Ondřej Bílek

Foto: Michal Červený


TECHBOX

  • rám karbon, Kenta G3 Carbon Concept Lite
  • tlumič RockShox SIDLuxe Ultimate
  • vidlice RockShox SID Base 35 RL
  • zdvihy 120/120 mm
  • řazení/přehazovačka Sram GX Eagle AXS, 1×12
  • kazeta Sram GX Eagle XG-1275 (10–52 zubů)
  • kliky Sram GX Eagle Dub (převodník 34 zubů)
  • brzdy Shimano MT-501, kotouče 180/160 mm
  • zapletená kola DT Swiss X-1900 AL, vnitřní šíře ráfku 30 mm
  • pláště Hutchinson Kraken, 29×2,3“
  • teleskopická sedlovka RockShox Reverb Dropper, průměr 30,9 mm, zdvih 125 mm
  • sedlo San Marco Shortfit Supercomfort Dynamic Wide
  • řídítka Race Face Ride, průměr 35 mm, šíře 760 mm
  • představec Race Face Ride 35, délka 90 mm
  • hmotnost kol (P/Z) 1980/2485 g (včetně pláště, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • hmotnost 12,34 kg (velikost L, bez pedálů)
  • cena 154 990 Kč (aktuálně akční 123 992 Kč)

webové stránky


 


TELESKOPICKÁ SEDLOVKA

RockShox Reverb je jemným výtahem pro emoce v sedle. Zdvih 125 mm je pro velikost kola L a pro XC dostatečný, funkce naprosto skvělá. Chod hydrauliky nedá prostor drhnutí, nepostřehli jsme žádnou vůli, zato přesnou aretaci pozice ano. Potěší možnost nastavení rychlosti návratu do výchozí pozice.

BRZDY

Dvoupístkové třmeny, krátké a ergonomicky zvládnuté páky, nic neukazuje na základní řadu Shimano MT-501 – výkon je příjemně dávkovatelný a v kombinaci s ocelovými kotouči je maximum uspokojivé.

POHON

Sram GX Eagle AXS je přesné a jemné řazení, navíc moderně bezdrátové. Kazeta s rozsahem 10–52 zubů a převodník s 34 zuby nám vyčarovaly úsměv na tváři – dostatečně rychlé převody pro vysoké rychlosti a dostatečně lehké i pro těžká stoupání.


KARBON? NO SAMOZŘEJMĚ!

Rám MMR Kenta G3 nám přináší vysokou tuhost a preciznost zpracování, konstrukční design tu jde ruku v ruce s barvou, výsledek uchvátí. Vnitřní vedení kabeláže pocit podporuje, navíc přináší jízdě vytoužený klid (stejně tak vodítko řetězu a ochrana trubek) – a bezdrátové ovládání řazení ubírá na kabeláži. Boostové provedení přispívá k tuhosti rámu, a to včetně karbonové zadní stavby. Systém přepákovaného jednočepu vynechává jeden čep pro nižší hmotnost, operuje místo něj s flexí materiálu. Velmi podařené je uchycení třmenu zadní brzdy, částečně plovoucí. Tento technický prvek by měl eliminovat namáhání zadní vzpěry při brzdění. Dalším příjemným detailem je možnost namontovat dva košíky na lahev.

 

 


FOTOGALERIE

 


 

 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu