Trailový e-bike, jak má být: MMR Kaizen 00

17.7.2024
Španělskou značku MMR budou znát především příznivci závodů, ať už jde o Světový pohár MTB nebo vrcholné silniční podniky. Také její název je složen ze slov Machines made for racing a i její hlavní segment je zaměřen na profilem závodnější kola. Ovšem pokud dnes nemá průbojnější výrobce ve své nabídce elektrokolo, jako by nebyl. Po prvním výstřelu z ranku těžších elektrokol MMR přichází s novinkou Kaizen, moderním trailovým e-bikem.

 

TEST: MMR Kaizen

 

Rám Kaizenu je celý vyroben z karbonu, a to včetně zadní stavby, a připraven pro 29“ kola. K dispozici je 140 mm zdvihu vpředu i vzadu. Nejvyšší model 00, který se ohřál v našem testu, váží pouze 17,15 kg ve velikosti L, čímž se řadí k nejlehčím trailovým e-bikům střední třídy.

 

 

Trojúhelníkové uchycení tlumiče připomínající vzpěru dodává modelu Kaizen podobný vzhled jako u XC kola Kenta, ale tím veškerá podobnost končí. Zatímco Kenta používá jednočepové uspořádání zadní stavby s pružnými sedlovými vzpěrami, Kaizen kvůli vyššímu zdvihu spoléhá na přepákovaný čtyřčep Horstlink. Hlavní čep je umístěn v bezprostřední blízkosti klece elektromotoru Bosch SX o sníženém výkonu 55 Nm a horní přepákování s vahadlem tlumiče se nachází v místě ohybu sedlové trubky. I díky tomuto uspořádání odpružení je v rámu dostatek místa pro uchycení dvou košíků na lahve, případně je možno jeden z nich využít pro osazení bateriového extenderu s kapacitou 250 Wh. Na zadní stavbě je přítomná patka UDH, která umožňuje montáž nejnovějšího bezdrátového řazení T-Type od firmy Sram. Pokud sáhnete po nižších modelech, pak je daný rám připraven pro běžné lankové ovládání s vnitřním vedením bovdenů.

 

 

Řešením, které se čím dál více prosazuje, je přední vstup bovdenů do rámu přes hlavové složení. V něm není žádné omezení otočení řídítek, jaké využívají jiní výrobci. MMR se místo toho rozhodlo opatřit rám na spodní straně v možném místě dotyku s korunkou vidlice plastovou ochranou.

Geometrie Kaizenu je velmi podobná XC modelu, kde hlavový úhel 66° v kombinaci se sedlovým se 76°, se 455 mm dlouhou zadní stavbou a s hodnotou reach 491 mm u testované velikosti L naznačuje kompromis mezi sportovními geny a pohodlím jezdce. A přesně tak se bike projevuje v terénu.

 

 

Posed je výrazně sportovního rázu s nataženějšíma rukama na řídítkách. Právě tady vnímáte delší reach, který je zmírněn kratším představcem. Při stoupání do kopce vám to nebude nijak vadit, ovšem při jízdě v utaženějších zatáčkách trailů zjistíte, že se vás kolo na řídítkách snaží jakoby natahovat. Je to zvláštní pocit, kterého se postupně zbavujete s tím, jak se s bikem sžíváte a učíte se, jak na něj – ale je tam a podprahově ho stále vnímáte. Pokud se podíváte pozorněji do tabulek, pak jsou hodnoty reach (420 mm pro S, 450 mm pro M a 491 mm pro L) „jinší“ než u celé řady jiných značek a velká množina jezdců se může ocitnout mezi velikostmi rámu M a L. A přesně i to se stalo našemu testovacímu jezdci, kdy do konce testu byl na vážkách, zda by mu menší rám neseděl o trochu lépe.

 

 

Na druhou stranu toto specifikum sbírá plusové body ve výjezdech, kdy delší posed pomáhá stabilitě kola a přesnějšímu vedení mezi nerovnostmi.

S tím parádně sekunduje odpružení. Ono jak jinak by asi mělo fungovat, když jsou zde použity vlastně vrcholné edice od značky Fox. A taky je tu Horstlink. Vidlice Fox Factory 34 se svými 140 mm zdvihu oplývá vysokou citlivostí na jakoukoliv změnu terénu s hladkým průběhem opření se do zdvihu bez jakéhokoliv propadání. Zadní stavba čtyřčepu Horstlink je v naladění s tlumičem Fox Float DPS Factory možná až příliš aktivní a bylo třeba ji mírně zkrotit úpravou tlaků a odskoku. Zde je velmi znát spíše sportovnější nátura kola, které je nutné si doladit k obrazu svému.

 

 

S čím však žádné ladění nepomůže, je použitá sedlovka Fox Transfer SL s velmi nízkým zdvihem – 100 mm je na trailové kolo jednoduše proklatě málo. Při jízdě v terénu, rozuměj odpovídajícím určení kola, budete takřka vždy bojovat se sedlem, které vás bude mlátit po vnitřních stranách stehen. Pokud budete jezdit techničtější traily, pak není možnost před těmito ranami uniknout. Na vině je ohyb sedlové trubky v místě horního čepu, který omezuje hloubku zasunutí sedlovky (251 mm – velikost L). Pak je dost možné, že najít delší sedlovku jiného výrobce s vyšším zdvihem bude pro možný upgrade velmi obtížné.

Podobným problémem jsou brzdy Sram Level Ultimate Stealth, protože u brzd chcete, aby měly výkon, nevadly, brzdily a jezdec aby se na ně mohl v každé situaci spolehnout. Bohužel právě na téměř vše uvedené se u daného kusu osazeného na testovacím kole nemůžete vůbec spolehnout. Zde by možná pomohly větší průměry kotoučů nebo jiný typ brzd. Přece jen mají za úkol krotit trailový e-bike. Byť lehký, stále těžší než běžné XC kolo.

 

 

Co se však týče pohonu, elektromotoru Bosch SX o výkonu 55 Nm, zde musíme hovořit jedině v superlativech. Celý test jsme totiž MMR proháněli v Rajecké kotlině v západním Slovensku, kde jsme každý den v rámci projíždění místních trailů v pohoří Malé Fatry končili s čtyřcifernými nájezdy výškových metrů.

Na začátku je nutné se naučit s výkonem 55 Nm a hlavně s kapacitou baterky 400 Wh správně pracovat. Protože pokud si chcete užít celý den na kole s takovými nastoupanými metry převýšení bez bateriového extenderu, pak je nutné nad využitím elektromotoru přemýšlet. Zde přijde k dobru i vlastní nastavení módů dopomoci v aplikaci E-Bike Flow, kterou se připojujete k celému pohonnému systému. Aplikace není nijak samoúčelná a je dobré se s ní ke kolu připojit a upravit si jeho nastavení náběhu motoru, připojování jeho síly a k tomu i výkonu pro daný režim. My jsme si zde mírně upravili první režim Eko, který je pro 80 % stoupání například po lesních cestách asi nejvíce využitelný a k tomu šetří baterii.

 

 

Pokud chce jezdec být rychlejší, může přepnout i na další tři módy. Zde doporučíme MTB+, ten je v základu výborně nastavený pro technické, rozbité výjezdy, kdy je nutno si hrát s přenosem síly zadního kola a k tomu dávat pozor na zvedání předku. Poslední mód Turbo už je na takové použití moc silný a spíše svým až brutálním nástupem výkonu jezdce rozhodí, než aby mu pomohl.

 

 

Elektromotor při jízdě netrpí téměř žádným odporem, mírný cítíte jen tehdy, pokud naprosto vyčerpáte baterku a musíte jet za své. Pokud se pohybujete trailem směrem dolů, je dobré ho přepnout do nejnižšího módu, aby zapřením do pedálů před překážkou motor netrhl a nerozhodil soustředění jezdce.

Ovládání elektromotoru je ergonomicky výborně zvládnuto ovládací jednotkou Bosh Purion 200, která vám po pár kilometrech padne do ruky a ovládací prvky budete palcem levé ruky ovládat po paměti bez nutného podívání. A pokud už se chcete podívat, pak na barevný displej s podporou češtiny a na rady, kdy vám systém doporučuje přeřadit na nižší stupeň, pokud už jsou otáčky nohou příliš nízké a motor se pohybuje v neoptimálním zatížení. Když jezdec chce, je i možno zapnout takzvaný režim automatiky, kdy sám systém dle zatížení rozhoduje o tom, jak velký stupeň dopomoci je aktuálně nutný, a společně se systémem elektronického řazení je možné mu povolit i automatické přeřazení na jiný převod. My jsme ho však moc nevyužívali, dost často se snažil jezdci dopomoci více, než ten potřeboval, a tak odčerpával baterii více, než bylo nutné.

 

MMR Kaizen v nejlepší výbavě je skvělé elektrokolo lehkého stylu se sportovnější geometrií, postavené na prémiových a lehkých komponentech, a právě i díky tomu je v trailech rychlé, zábavné a v rámci možností své geometrie i hravé. Přesně takové elektrokolo, které chcete, pokud máte za humny vysoké kopce protkané cestičkami a traily bez rychlé možnosti se na ně dostat. Nebo pokud se nechcete, třeba po pracovní době, nechat svazovat jen jedním výjezdem na kopec v oblíbené lokalitě a chcete si ho dát víckrát. Ano, může vás odradit vyšší cenovka, ale vězte, že jednak jde o prémiový kus, jednak z porovnání s konkurencí vychází se vztyčenou hlavou. Pak jsou tu i další, nižší varianty výbavy Kaizenu, které budou fungovat téměř obdobně a dají vám i podobný zážitek.

Připravil: Petr Ducháček

Foto: Petr Štuka


TECHBOX

  • rám Kaizen G2 Carbon, boostová pevná osa
  • tlumič Fox Float DPS Factory
  • vidlice Fox Factory 34, boostová pevná osa
  • zdvihy 140/140 mm
  • elektromotor Bosch Performance Line SX
  • baterie Bosch Compact Tube, 400 Wh
  • řazení/přehazovačka Sram AXS Pod Ultimate/Sram XX SL AXS T-Type, 1×12
  • kazeta Sram XS T-Type (10/52 zubů)
  • kliky Sram XX Bosch T-Type (převodník 34 zubů)
  • brzdy Sram Level Ultimate Stealth (kotouče 180/180 mm)
  • zapletená kola DT Swiss HXC 1501 Spline CL XD, karbonové ráfky s vnitřní šířkou 30 mm
  • pláště Hutchinson Wyrm Racing Lab Tubeless, 29×2,4“
  • teleskopická sedlovka Fox Transfer SL, zdvih 100 mm
  • sedlo San Marco Shortfit Wide
  • řídítka Race Face Turbine R35, šířka 800 mm, zdvih 20 mm
  • představec Race Face Ride, 35 mm
  • hmotnost 17,15 kg (vel. L, bez pedálů)
  • hmotnost kol P/Z 1925/2305 g (včetně plášťů, duší, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • cena 294 990 Kč

web produktu


 

 


POHON

XX SL Eagle AXS, elektronická bezdrátová sada řazení od firmy Sram nejvyššího kalibru se systémem uchycení přehazovačky přímo do rámu bez patky a s karbonovým vodítkem. Aktuálně se pyšní nejlehčí kazetou (350 g) a karbonovými klikami (475 g) na trhu. Speciální tvar řetězu flattop je navržen pro optimalizaci řazení, maximalizuje jeho výkon. S dvoutlačítkovým řazením „click and fire“ AXS Pod Ultimate je celý systém rychlý, přesný a s hladkým chodem.

 

PLÁŠTĚ

Hutchinson Wyrm je rychle se odvalující lehký plášť s působivou přilnavostí, zde v šíři 2,4“. Při jízdě jsme oceňovali jeho univerzálnost napříč různým spektrem povrchů, kdy svou vahou 950 g téměř překlenuje rozdíl mezi XC a trailovými plášti.

 

KOLA

Zapletená lehká karbonová kola DT Swiss HXC 1501 s vnitřní šířkou ráfku 30 mm spoléhají na náboje DT Swiss 240 s 36zubovým systémem EXP s uchycením kotoučů na rozhraní Center Lock a s přírubami pro rovné dráty.

 


BOSCH PERFORMANCE LINE SX

Tento motor byl představen v roce 2023 a nabízí výkon až 600 W a krouticí moment 55 Nm. Společně s baterií Compact Tube 400 s kapacitou 400 Wh je navržen tak, aby se co nejvíce integroval do rámu kola a co nejméně narušoval jeho linie. Na první pohled je menší a užší než standardní varianta CX, k rámu kola se i jinak usazuje – namísto tří šroubů si SX vystačí pouze s dvěma montážními místy. Díky užšímu provedení též není postoj na pedálech tak široký. Zásadní předností je nízká hmotnost pouhé 2 kg (4 kg s baterií), je jedním z nejlehčích motorů ve své třídě. Dosaženo toho bylo mimo jiné i použitím hořčíkových slitin. Při odpojené dopomoci je odpor při šlapání minimální, pozitivem je i tichý chod při zatížení. Pro využití plného potenciálu motoru je nutná vyšší kadence šlapání, a tedy i správné řazení. Díky tomu se jízda s tímto pohonem velmi přiblížila jízdě na běžném biku bez motoru.

 

 


FOTOGALERIE

 


 

 

 

 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu