MMR Grand Tour 00

26.7.2024
Severní část Španělska, kde se autonomní oblast Asturie nachází, to neměla v historii jednoduché. Jako poslední na přelomu nového věku odolávala římské expanzi do „Hispánie“, o osm století později se jako jediná ubránila Arabům. Ostatně odolný naturel obyvatel jistě v průběhu dějin kovala i hornatá krajina, kde přežije jen ten nejsilnější. Charakterem takových lidí je houževnatost a soudržnost, které by se daly krásně demonstrovat právě i na historii značky MMR.

 

 

I když její počátky sahají někam do osmdesátých let, nová historie trvající do současnosti se počala psát spolu s rokem 2008, kdy do ní vstoupil místní úspěšný podnikatel oboru strojírenských technologií Daniel Alonso, který ji doslova zvedl z popela. A že ambice značky nejsou nijak malé, dokládá i fakt, že vsadila na anglické označení kol, kde akronym MMR znamená Machines Made for Racing.

Možnosti vývoje jsou obvykle spojovány s ostrými prověrkami na poli závodním, kde v současnosti „větrá“ tyto stroje v nejnáročnějších podmínkách tým Caja Rural – Seguros RGA s třemi českými jezdci na palubě. Na jejich vlastnosti ale spoléhá i ambasador a někdejší mistr světa Oscar Freire, nebo olympijský vítěz Samuel Sánchéz, který dokonce založil i cyklistickou akademii pro talentované jezdce, a i ti MMR také sedlají.

 

 

Jak vidno, snaha o prosazení na závodní scéně značce nechybí, i když nejen na vrcholové sportovce se zaměřuje. O tom svědčí i testovaný stroj Grand Tour, který na rozdíl od řady Adrenaline vsadil na geometrii G1 určenou pro dlouhé vyjížďky bez cílové čáry na jejich konci. Tomu odpovídá o něco kratší střih a současně vyšší hlavová partie ve srovnání s výše zmiňovanou výkonnostní řadou. Ač se v jejich srovnávání jedná o rozdíly jen v řádu milimetrů, na požadované jízdní vlastnosti to vliv mít bude. Podobně, jak je tomu u řady dalších značek, jen málo vyčtete ze specifikace materiálu. Označení karbonu Intermediate Modulus Carbon je nápovědou jen pro odborníky, a tak se podívejme spíše na jeho modelování. Ostře tvarovaná, prakticky čtverhranná spodní rámová trubka, dává jasně najevo, že tu není pro nějakou parádu, ale k zajištění maximální tuhosti.

 

 

Kontrast tvarování jednotlivých partií se v zásadě neliší od trendu doby, kdy je spodek zasvěcen snaze o zajištění maximální tuhosti a vršek pro co nejvyšší míru komfortu. Dost podobně je tomu s profilováním, kdy ve smyslu „každá hrana se počítá“, naleznete ostré změny tvaru právě na těch partiích, které se starají o přenos energie. Jako zajímavý tah lze hodnotit klasické závitové středové pouzdro namísto systému Pressfit umožňující ještě více podpořit naddimenzování této partie pro eliminování rizika poddajnosti při šlapání. Dalším návratem ke klasice je volba jednoduchého kruhového profilování sedlové trubky s vnějším objímkovým zámkem, kam zasunete jakoukoli sedlovku průměru 27,2 mm.

 

 

 

 

KONTRASTY

Za velmi zdařilé je zde považováno ukrytí všech kabelů a hadic do nitra rámu. V přední části pro celkový dojem značka sáhla i pro představec Ritchey Comp Switch, který ve spolupráci s tvarovanými distančními podložkami „vypustí“ hadice na světlo až těsně před jejich ostrou zatáčkou pod omotávku a dále k pákám. Ty jsou stejně jako zbytek komponentového osazení z produkce Shimana, konkrétně úrovně Ultegra Di2. Na tomto hábitu se dá jen máloco pokazit, stejně jako když zvolíte zapletený set z produkce DT Swiss následně obutý do plášťů Hutchinson s hmotností lehce přes 200 gramů. A když jsme u osvědčené klasiky, loga Ritchey nesou kromě představce i řídítka a sedlovka. Sedlo coby poslední součást balíčku bylo vybráno z nabídky Selle Italia.

 

 

STŘÍDMĚ, ALE RYCHLE

Španělé jsou horkokrevný národ, a tak ani nepřekvapí, že kolo na povely k pohybu reaguje s rychlostí býka rozdrážděného muletou. I přes fakt, že zapletený set nepatří zrovna k ultralehkým provedením, nabízí velmi líbivou lehkost odvalování, ale i rychlou reakci na změny rytmu a tempa. A stejně je tomu i s odezvou na změny směru, která je bez jakéhokoli náznaku lenosti nebo zdržování. Kratší posed, bleskne hlavou ve chvíli, kdy se kolo jako plachetnice nakloní do vykrojení ostré zatáčky, které je ukázkové jako při práci s naostřeným kružítkem. Ano, rám je o pár milimetrů kratší, a tak by se mohlo zdát, že bude při vedení klikatými silnicemi neklidný, ale zase máme k dispozici 120mm představec. A tak můžeme zapomenout na jakékoli potíže s ovládáním, stejně jako že se budeme kopat koleny do loktů při snaze o zabalení před větrem.

 

 

Tuto konfiguraci dle očekávání chválíme i ve chvílích, když se rozhodneme zaútočit na virtuální metu sprintem. Řídítka jsou příkladně tuhá a my kvitujeme i volbu „hliníku“ pro jejich výrobu. Dá se tak do nich opřít naplno pokaždé, kdy se rozhoduje o cifře na stopkách oblíbených stoupání i rovinatých úseků. Podtrženo, sečteno – i když je střih rámu o trochu kratší, než je u výkonnostních speciálů běžné, svou práci odvádí na výbornou stejně jako doplňky s ním spojené.

 

 

TROCHA KOMPROMISU NEUŠKODÍ

Po slovech chvály na vlastnosti základu musíme trochu pozvednout obočí v efektu zajišťování pohodlí. Ač se rám snaží, seč může a je to i vidět v lehkých průhybech sedlové trubky při jízdě na nerovnostech, „anténa“ sedlovky, která na ni navazuje, příliš nespolupracuje. Inu ne všude je kov vítán, zejména když se nedá tak snadno ohnout. Komfort příliš nevylepší ani sedlo, ač je model Selle Italia SLR velmi kvalitně tvarován a zadek na něm sedí doslova jako poklička na hrnci. Spíše střídmější vrstvu polstrování tak snadno neošidíte, přestože skořepina a ližiny plní svou úlohu na výbornou. Po těchto výtkách jen dodejme, že spíše ekonomická volba výbavy může být prostorem pro další úpravy doslova k obrazu svému.

 

 

Abychom nebyli příliš přísnými posuzovateli, na to, že se kolo nemohlo při žehlení nerovností spolehnout ani na pomoc zapleteného setu, nejednalo se v celkovém hodnocení pohodlí o žádný propadák. To znamená, že rám odfiltroval slušnou dávku ran, které by se jinak podepsaly na funkci pohybového aparátu testera, a takové vjemy jsme ani zdaleka nepociťovali. Ať chcete, nebo ne, kolo v sobě nese hodně zajímavou kombinaci houževnatosti a snahy o dokonalou symbiózu se svým uživatelem. Je tvrdé, ale férové, stejně jako je tomu s krajinou Asturie, kde se zrodilo.

Připravil: Eda Pinkava

Foto: Jaroslav Svoboda


TECHBOX

  • materiál rámu G1 Carbon Concept Intermediate Modulus, Monocoque
  • vidlice Carbpon Concept Lite, kónický sloupek 1 1/8–1,5“
  • zapletená kola DT Swiss P1800 Spline, pláště Hutchinson Fusion 5 Performance, 28 mm, hmotnost kol 1350/1830 g (P/Z, včetně kotoučů 160/160 P/Z, plášťů, duší a kazety), hmotnost plášťů/duší 210/150 g
  • sada Shimano Ultegra Di2 (12 rychlostí, kazeta 11–34 zubů)
  • kliky Shimano Ultegra (převodníky 50/34 zubů)
  • doplňky představec Ritchey Comp Switch (120 mm), řídítka Ritchey Comp Curve (420 mm), sedlovka Ritchey Comp (27,2 mm), sedlo Selle Italia SLR Boowst Superflow (ližiny ocel)
  • velikosti 440, 475, 500, 520, 545 mm
  • hmotnost 8,4 kg (velikost XL/520 mm, bez pedálů)
  • cena od 114 990 Kč

web produktu

 

další modely řady

  • Grand Tour 00 Plus – 143 990 Kč
  • Grand Tour 10 – 111 990 Kč
  • Grand Tour 30 – 101 990 Kč

 


FOTOGALERIE

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu