TEST: Nejprůbojnější z rodiny Sensorů – GT Sensor Carbon Pro

před 2 hodinami
Když jsem v loňském roce testoval trailový GT Sensor ST, zmínil jsem, že pod jedním názvem se skrývají hned tři kola s různými zdvihy a jízdními vlastnostmi. To jsem ještě netušil, že budu mít možnost vyzkoušet i další z rodiny Sensorů. A to ten správný, ryzí Sensor. Zbylé dva jsou totiž jen ústupky vycházející ze stejného konceptu. Ať už je to nízkozdvihový Sensor ST, nebo cenově dostupnější hliníkový model. A protože Sensor ST byl zábavný a osobitý trail bike, těšil jsem se na vyšší zdvihy ještě více.

 

 

Protože se řídím pořekadlem, že rám dělá kolo, pustil jsem se do podrobného průzkumu právě této části. Už název vypovídá, že použitým materiálem je karbon. Proto mě překvapily svary na řetězových vzpěrách. Ty jediné zůstaly hliníkové, a také vahadlo. Přední trojúhelník a vzpěry sedlové jsou karbonové. Na stránkách výrobce jsem se dočetl, že tím ušetřili na rámu 600 g oproti předchozí generaci. A to není málo.

 

 

Tvarově zůstává Sensor věrný tradici. Mluvím o pro GT typických třech trojúhelnících (Triple Triangle), které odjakživa jasně definovaly tuto značku. U celopéra by se sedlové vzpěry protahovaly kolem sedlové trubky hůře, takže třetí trojúhelník vznikl rozekláním horní rámové trubky. Je to efektní a současně praktické. Například lze dovnitř umístit náhradní duši a také se za něj kolo dobře nosí.

 

 

Pokračuji v prohlídce a upoutá mě hlavová trubka, tedy celý spoj. Jednak svou robustností, tvarováním, ale hlavně otvory pro interní vedení bovdenů. Žádné koncovky, žádné krytky, nic takového. Sensor je vybaven technologií, která se nazývá tube-in-tube. Tedy trubka v trubce. Vlastně spíš trubička v trubce. Bovdeny se protahují skrz trubičky, které jsou pevnou součástí rámu. Odpadá tak mlácení hadic o sebe při jízdě, a hlavně laparoskopické lovení konců při jejich výměně.

 

 

Při návrhu v GT počítali s hrubším zacházením, a tak nacházím na spodní straně rámu masivní gumový chránič, který se táhne od středové osy až do třetiny délky trubky. Podobně ochráněná je i řetězová a sedlová vzpěra na straně řazení. Poškození rámu řetězem opravdu nehrozí. Nechybí zde ani UDH patka. Naopak bych marně hledal úložný prostor v rámu, ale to mě ani v nejmenším netrápí. Nepovažuji to totiž za rozhodující parametr při výběru kola.

 

 

Od detailů se dostávám k celku a kladu si otázku, do které kategorie vlastně Sensor spadá. Se zdvihy 150 mm vpředu a 140 mm vzadu se pohybuje někde na pomezí tvrdšího trail biku a all mountainu. Otevírám si tabulku s geometrií, abych si jednotlivé rozměry ještě upřesnil. Hlavový úhel 65° potvrzuje mou předchozí úvahu. Sedlový úhel 77° zase naznačuje, že kolo by mělo dobře zvládat i delší výjezdy. Reach 480 mm a stack 642 mm pro velikost L zcela odpovídají současnému trendu. Co jsem nikde na zadní stavbě nenašel, jsou flip-chipy umožňující jemně měnit geometrii. Asi v GT uznali, že se bez této technologie jejich zákazníci obejdou. Je načase vyrazit překážkám vstříc. Ale než tak učiním, musím uvést jeden fakt kvůli objektivitě testu. Kolo dorazilo ve velikosti M a mně by s mými 183 cm více vyhovovalo L. Občas mě to otravovalo, ale na výsledný dojem to nemá vliv. Teď už ale vzhůru do sedla!

A jak to tak bývá, než dorazím k pěkným trailům, čekají mě nemalá stoupání. Vzpomínám si, že Sensor ST šplhal velmi obstojně. Po pár šlápnutích zjišťuji, že i s tímto strojem bude jízda do kopce hračka. Ne snad že by přímo letěl za pedálem. Spíš stoupá pozvolna, ale zato lehce a pohodlně. Neztratí se ani v technicky náročnějším stoupání vyžadujícím zvýšenou důslednost při manévrování. Na kopec tak přijíždím s úsměvem, a ne s jazykem na vestě.

 

 

Vděčím za to již zmíněné geometrii, dále pohonu a také odpružení. Systém zadní stavby je klasický Horst-Link. Zpočátku citlivý s následným nárůstem progresivity od druhé poloviny zdvihu. Zvolený vzduchový tlumič RockShox Super Deluxe Select+ ve variantě Trunnion perfektně ladí se zadní stavbou. Nabízí nastavitelný odskok a dvoupolohový lockout. Nechybí ani nádobka piggyback navyšující objem oleje v tlumiči, což zlepšuje teplotní regulaci systému a tím i tlumení. Odskok se nastavuje otáčením prstence v horní části tlumiče. Prstenec se pootáčí ve 14 polohách, ale výraznějších změn jsem si všiml až v několika posledních krocích. Na levé straně nádobky piggyback je umístěna páčka lockoutu, která je otočná o 360° na obě strany. Sice nemusím řešit směr, ale dostat ji do zamčené polohy občas vyžaduje zvýšené úsilí a někdy dojde i na přehmátnutí. Zkraje jsem tlumič zamykal na asfaltu a při výjezdech. Nakonec jsem na něj přestal téměř sahat, protože zadní stavba je natolik vyladěná, že se při jízdě vsedě téměř nehoupe.

 

 

Vidlice RockShox Lyrik Select+ zdárně sekunduje. Tím, že Lyrik patří mezi tzv. Signature modely, dostává nejnovější technologie. Mezi ně patří vzduchová komora DebonAir+, vyrovnávací ventily, a hlavně tlumicí patrona Charger 3 RC2. Má jednoduché nastavení vysoko- a nízkorychlostní komprese pomocí dvojice soustředných koleček s přehlednými ukazateli a výraznými kroky. Kolečka jsou na dosah ruky a ukazatele jsou viditelné i za jízdy, takže doladění na míru lze provádět rovnou ze sedla.

Celkově jsem byl z jednoduchosti nastavení odpružení nadšený. Vidlice má, jak je tomu zvykem, na noze tabulku s doporučenými tlaky. Odskok a komprese jsem doladil během první jízdy. U zadní stavby je to ještě snazší, protože doporučené rozmezí při nastavování sagu je uvedené přímo na rámu u spodního čepu tlumiče. A navíc to perfektně sedí.

 

 

Pohon v režii Sramu Eagle potvrzuje, že systémy 1×12 jsou pro takovéto biky ideálním řešením. Mechanická přehazovačka Sram GX Eagle působí v současné záplavě elektronického řazení až archaicky. Ale proč ne, když to funguje. Hliníkové kliky Truvativ Descendant 6K s 32zubovým převodníkem vídám často u kol tohoto typu, stejně jako závitové středové složení. Jen jsem se pozastavil nad délkou klik. Ta je 170 mm u velikosti S a M a u L a XL dokonce 175 mm. Sice lépe přenáší sílu z pedálů do kola, ale často jsem v terénu zavadil pedálem o zem.

 

 

Konečně první traily a s nimi pořádná porce zábavy. Dosud jsem mohl Sensor a Sensor ST srovnávat, ale ve sjezdu se jejich cesty rozcházejí. Nejen ovladatelností, ale hlavně stabilitou. Tohle kolo nezajímá, co sjede, ale jak rychle. Pružení chodí přesně podle představ. Na běžných překážkách se dostávám jak vepředu, tak vzadu na 80 % zdvihu. Zbylých 20 % si nechávám na tvrdé dopady. Přesto ani jednou nejdu na doraz.

 

 

Zapletená kola s hliníkovými ráfky WTB Kom Trail i30 s vnitřní šířkou 30 mm a k tomu obutí od firmy Maxxis drží stopu a před ničím neuhnou. Jen bych je zaměnil. Minion DHF je tlustší, a navíc určený na předek. Dissector lze obout dopředu i dozadu.

 

 

Významnou změnou oproti oficiální specifikaci výrobce je použití trailovějších brzd Sram G2 RSC místo uvedených Code R. Tyto čtyřpístkové „zpomalovače“ jsou lehčí verzí modelu Code, ale jejich výkon je zcela dostačující. Stejně tak použité průměry kotoučů (vpředu 200 a vzadu 180 mm) naprosto vyhovují. Ani v letních pařácích se nepřehřívaly a rovnoměrně dávkovaly brzdnou sílu.

Hodně netradiční volba padla u řídítek. V dnešní době vidět u moderního biku výrazně zvednuté vlaštovky působí jako zjevení. GT Alloy Riser Bar mají zdvih 30 mm. Navíc jsou zahnuta o 5° nahoru a o 8° dozadu. Takové drobnosti dodají kolu originální punc. Jen bych zkrátil sloupek vidlice, aby zbytečně nevyčuhoval.

 

 

GT Sensor Carbon Pro mě dokonale zaskočil. Ve srovnání s ST verzí jsem očekával méně obratnou, línější houpačku. Nemohl jsem se více mýlit. Živým projevem se zcela vyrovná svému nízkozdvihovému bráchovi. A v terénu ho hravě strčí do kapsy. Přitom kdo by to byl řekl, že stačí lehounce položit vidlici, přidat pár milimetrů zdvihů a hned máme 60 procent zábavy navíc. A tu může rozdávat jak začátečníkům, tak i zkušeným bikerům. Záleží totiž jen na jejich schopnostech.

Text a foto: Matěj Stejskal


TECHBOX

  • rám Sensor Carbon 29“, boostová osa 12×148 mm, UDH patka
  • tlumič RockShox Super Deluxe Select+ RT, 185×55 mm Trunnion
  • vidlice RockShox Lyrik Select+ RC2, boostová osa 15×110 mm
  • zdvihy 150/140 mm (P/Z)
  • řazení/přehazovačka Sram NX Eagle/GX Eagle (1×12)
  • kazeta Sram PG-1230 (11–50 zubů)
  • kliky Truvativ Descendant 6K (převodník 32 zubů)
  • brzdy Sram G2 RSC, čtyřpístkové, kotouče Sram Centerline 200/180 mm (P/Z)
  • zapletená kola (náboje/ráfky) Formula/WTB Kom Trail i30, Tubeless Ready, vnitřní šířka 30 mm
  • pláště (P/Z) Maxxis Dissector, 3C MaxxTerra, EXO+, 29×2,4“/Maxxis Minion DHF, 3C MaxxTerra, EXO, 29×2,5“
  • teleskopická sedlovka TranzX +Rad, průměr 31,6 mm, zdvih 170 mm (nastavitelný)
  • sedlo WTB Silverado
  • řídítka GT Alloy Riser Bar, šířka 780 mm, zdvih 30 mm
  • představec GT Alloy, průměr 31,8 mm, délka 35 mm
  • hmotnost 14,99 kg (vel. M, bez pedálů)
  • hmotnost kol (P/Z) 2395/3335 g (včetně kazety, kotoučů, plášťů a duší, bez pevných os)
  • cena 84 999 Kč

 

 


NASTAVITELNÁ TELESKOPKA

Sedlovka TranzX +Rad má zdvih, který lze snížit až o 30 mm. Stačí povolit vnější prstenec a podle potřeby nasadit plastovou vložku do odpovídající drážky. Umožní tak upravit maximální zdvih podle potřeby jezdce.

 

VIDLICE

RockShox Lyrik Select+ se zdvihem 150 mm do puntíku splňuje požadavky kategorie all mountain. Tlumicí patrona Charger 3 RC2 navíc umožňuje jednoduché a přesné vyladění hladkého chodu.

 

VNITŘNÍ VEDENÍ BOVDENŮ

Originální technologie tube-in-tube umožňuje snadnou instalaci a tichý provoz s bovdeny uvnitř rámu.

 

PITNÝ REŽIM

Tvar předního rámového trojúhelníku a svislé umístění tlumiče dává dostatek prostoru pro lahev s pitím. Ovšem s košíkem s bočním vkládáním.


LTS NEBOLI LINKAGE TUNED SUSPENSION

Tento název odkazuje na legendární systém zadního odpružení GT z první poloviny 90. let. Současný systém LTS je od původního na míle vzdálený, ale zachovává si svou základní myšlenku. Aktuálně se jedná o klasický Horst-Link (nebo též čtyřčep). Tento velmi rozšířený systém byl v GT vyladěn na počáteční vysokou citlivost k menším nárazům s postupným výrazným nárůstem progresivity. Zároveň byl zvolen ideální poměr mezi efektivitou šlapání a pohupováním zadní stavby (anti-squat) vzhledem k zaměření kola. Rámy jsou navrženy pro použití s pružinovými i vzduchovými tlumiči, a to v Trunnion verzi. Tak lze osadit tlumič s delším krokem a zvýšit plynulost odpružení. Současně jsou použity standardní komponenty pro co nejsnazší servisovatelnost.

 

 


FOTOGALERIE

 

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu