V testovacích flotilách firem se to hemží dražšími koly, tedy i karbonem. Proto pak právě s ním ,,pracujeme” nejčastěji i v našich testech. Člověka to tak snadno přivede k myšlence, že už by nechtěl hliníkový rám, když ten karbon tak dobře funguje. A pak přijde hliníkový Ghost Asket Advanced a tuhle zhýralou myšlenku nabourá. Nejde ale jen o materiál rámu – spíš o to, že tenhle gravel patří mezi hrstku těch, co se nebojí vydat vlastní cestou.
Po určitém prvotním hledání sebe sama, jak už se to u ,,nových” kategorií či typů kol děje, se stavba gravelových kol ustálila v určitém řekněme standardu kombinace úhlů a délek. Ghost Asket z něj vybočuje, nebojí se kupříkladu nabídnout položenější vidlici, delší horní trubku kombinovanou s kratším představcem, delší rozvor i vidlici (nad pláštěm tu čeká zhruba 35 mm volného prostoru). Napsal jsem si do poznámek něco jako: ,,Jako by byl cítit vzor horských kol.” A později, při dohledávání informací, jsem našel na webu výrobce zmínku o MTB genech Asketu.
Tenhle gravel je ale jiný už od pohledu. Může za to tvarování rámu, přesněji zadní stavby. Její nízké sedlové vzpěry se v úrovni pláště, nějakých deset centimetrů před napojením na sedlovou trubku, viditelně lomí směrem vzhůru – standardně bývají přímou spojnicí patek a uzlu sedlové a horní trubky.
Zajímavá je i pravá řetězová vzpěra, byť až při bližším ohledání. Část za převodníkem totiž není trubka, ale plochý výlisek či výkovek tvarovaný tak, aby neubíral místo pro plášť ani pro převodník. Stejně koncipované jsou i patky, a to na obou stranách – levá včetně části vzpěry s uložením třmene brzdy (Flat mount). Pozitivní je přítomnost mnoha montážních bodů pro košíky a brašny, kolu to dává univerzální využití.
Zvolená geometrie funguje až opojně. Užíval jsem si každý terénní metr. Ne že by Ghost byl špatný na asfaltu, to ne, ale jednoduše skýtá tolik zábavy v sedle, že s ním chcete trávit čas hlavně v terénu.
Jakkoliv posed působí kratším dojmem díky pouze 60mm představci, není krátký. Jak už zaznělo, doplňuje představec delší horní trubka a tato cesta přináší skvělé vlastnosti v jakékoliv situaci. V rychlých sjezdech, stejně tak v těch prudkých a technických, co už byste o nich řekli, že jsou spíš na bika, jsem si užíval neskutečné stability tohohle gravelu. Je sebejistý, nenechá se rozhodit, drží stopu, co mu ji vytknete, i když do předního kola buší kameny a kořeny. Vedení směru jde i díky krátkému představci a širším řídítkům až samo.
Pak se tempo zpomalí a ochota reagovat na povel zůstane stále stejně dobrá – a ani při pomalé jízdě, typicky po rozbitém povrchu anebo v prudkém stoupání, se nedostaví byť náznak nestability, někdy typické pro více položené vidlice či vysoké předky. A tady najdete obojí. Ghost zvolil hlavový úhel 70,4°, což v souhře dalších délek a úhlů funguje opravdu výtečně. Ovládání podporují široká řídítka i bezproblémová tuhost zúčastněných komponentů.
Asket doslova vyzýval k blbnutí všeho druhu. Ochotně se zvedal do vzduchu při bunny hopu, při odrazu z nějaké nerovnosti, byl snadno kontrolovatelný ve smyku, v zatáčkách. Tahle zábavnost mi okamžitě přirostla k srdci, takže jsme se spolu unikali i na klasické bikové traily. A bylo to fajn. Tenhle gravel opravdu má MTB geny.
Šlapání je efektivní, sedlový úhel 73,6° mě posouval nad střed, nenechával mě za ním, takže jsem nešlapal před sebe, ale pod sebe. Se silou vynaloženou do pedálů si kolo nebere servítky – rám je celkově hodně tuhý, a tak ji bezezbytku přeměňuje na dopředný pohyb. Cítíte to v rukách i nohách, pod sebou. Stejně jako to, že jediné, co téhle parádě bere část lesku, je vyšší hmotnost celku (10,45 kg bez pedálů ve velikosti L).
Na asfaltu totéž o lesku platí pro pláště Maxxis Ravager v šíři 40 mm. Jsou to údernější kousky, s hrubším a měkčím dezénem. Ale málo platné, dokonale ke kolu a jeho nátuře padnou. V terénu vyšší odpor nevnímáte, jen si užíváte jejich oporu. A ta je značná nejen v zatáčkách, ale i v prudkých šplháních vzhůru v mokru nebo při brzdění, na mokré trávě. Zakousnou a nepustí, jsou vážně výborné.
Doslova nadšení ve mně vyvolaly svou schopností tlumit. Nahustil jsem podle citu, ale pořád mi při klasickém kontrolním zmáčknutí přes palec (jsem stará škola, budíky moc nepoužívám) přišly měkčí, a tak jsem se pro první jízdy dostal na hodně vysoký tlak. Na kořenech a kamenech pak přesto moc neodskakovaly, držely se povrchu. A jízda byla na hliníkový rám až podivně pohodlná.
Než jsem se vrátil k měkčímu nahuštění, vydal jsem se opačnou cestou – pořádně natvrdo. Ať se ukáže rám. A on se ukázal v tom nejlepším světle. Vůbec jsem neměl pocit, že jedu na hliníkovém provedení, spíš na slušném karbonu. Komu přiřknout zásluhy? Zadní stavbě s lomenými sedlovými vzpěrami? Anebo spíš bohatě vytažené sedlovce díky výraznému slopingu horní trubky? Nevím, a je mi to jedno a je to jedno i s ohledem na hodnocení kola. Ghost Asket je bez ohledu na hliníkové srdce velmi pohodlný gravel.
Řazení GRX ST-RX600 je lety prověřená klasika, co výborně funguje a tvaru pák ergonomicky těžko co vytýkat. Řídítka s plochou horní částí se jistě drží, jen když jedete tvrdším terénem, ostřejší zadní hrana trochu tlačí do palce. Omotávka se semišovým povrchem a perforací výborně saje pot, ale polstrování moc nepobrala, stálo by to za pohodlnější kousek. Sympatické mi bylo použití nábojů Shimano 105 v kombinaci s ráfky WTB ST i25. Žádné bezejmenné díly, na kterých (či spíše kterými) se často šetří a co si o jejich kvalitě můžete myslet své – tady jasně víte, na čem jste.
Ty jo! Ale ano, budu klidně expresivní. Ghost Asket Advanced mě hodně mile překvapil. Neskutečně zábavný kousek, co na něm samozřejmě chcete především šlapat, ale laškovně si to rozdáte s každým podobně zábavným terénním úsekem. Ovladatelný, přitom stabilní, odolný. Pohodlný tak, jak byste to přiřkli spíš karbonovému rámu. Fajn je také to, že i v kategorii stále ještě celkem dostupných kol jsou taková, co u nich není třeba hledat kompromisy. Tedy samozřejmě vyjma vyšší hmotnosti. Tu holt sebelepší prací se slitinou a výběrem komponentů neošálíte, když se potřebujete udržet určité cenové hladiny. Jenže hmotnost zdaleka není vše.
Připravil: Rudolf Hronza
Foto: Anna Hronzová
TECHBOX
Ghost Asket Advanced test
- rám Alu, Asket, pevná osa 12×142 mm
- vidlice Ghost Carbon, pevná osa 12×100 mm
- řazení/přehazovačka Shimano GRX ST-RX600/Shimano GRX RD-RX812 (1×11)
- kazeta Shimano XT CS-M8000 (11–42 zubů)
- kliky Shimano GRX FC-RX810 (převodník 40 zubů)
- brzdy Shimano GRX BR-RX400 (kotouče 160 mm)
- zapletená kola (náboje/ráfky) Shimano HB-R7070 a FH-R7070/WTB ST i25, vnitřní šířka 25 mm
- pláště Maxxis Ravager Exo TR, šířka 40 mm
- sedlovka GND 51, průměr 27,2 mm
- sedlo Selle Royal SRX
- řídítka Gravel Bar RA120A, 480 mm (nejširší část)
- představec Ghost Dia, 60 mm
- hmotnost 10,45 kg (vel. L, bez pedálů)
- hmotnost kol (P/Z) 1830/2450 g (včetně pláště, duše, kazety, kotouče, bez pevných os)
- hmotnost pláště/duše 445/150 g
- cena 52 990 Kč
ŘÍDÍTKA
S cenou celku koresponduje jejich hliníkové provedení, s typem kola pak průměr kontaktního místa s představcem 31,8 mm. Chvályhodný je přístup Ghostu k šířce řídítek dle velikosti rámu, a tedy dle předpokládaných parametrů uživatele – 420 mm platí pro XS, 440 mm pro S, u M čekejte 460 mm, u L 480 mm a konečně u XL 500 mm. Pozor, jde o šíři u pák, spodní část je ještě decentně rozkročena.
RÁM A VIDLICE
O materiálu toho příliš nezjistíte, jen že se jedná o hliníkovou slitinu a u vidlice o karbon. U ní je zajímavá vyšší konstrukce, nad 40mm pláštěm tu zůstává bohatě místa (35 mm), po jeho stranách pak nějakých 18 mm. Také rám s průchodností nemá problém, okolo 40mm pláště tu naměříte zhruba 15 mm po obou stranách. Brzdový můstek je navařen výše, s nasazením blatníků tedy nebude problém.
PLÁŠTĚ
Maxxis Ravager znamenal mou první zkušenost s tímto modelem. Hrubší vzorek je souvislejší na středu, takže valivý odpor není nijak velký, opora pak ale díky bočním výstupkům a směsi jednoznačně návyková. Navíc jde o poddajný plášť se skvělou adhezí a komfortem.
DIVOCH I MULA
V testu zaznívá, jak zábavné kolo Ghost Asket Advanced je. Jenže on se stejně tak dokáže proměnit v mulu, na niž naložíte brašen, co se jen vejde. Je na to připraven mnoha montážními úchyty, kde ty pro košíky na lahve uvnitř rámového trojúhelníku jsou jen a jen začátek. Připevnit šrouby můžete brašnu na horní trubku, a to nahoru za představec i dolů k sedlové trubce, po čtyřech bodech se závitem na každé noze nabídne vidlice, dva šrouby můžete využít u středového pouzdra (třetí košík či brašna), a samozřejmě připevníte i blatníky. U řídítkové brašny pak uvítáte širší řídítka.
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT