TEST: cyklistická navigace Garmin Edge 1050

před 19 hodinami
Specialista na všemožné navigační přístroje, americký Garmin, přichází dva roky od představení své nejvýkonnější cyklonavigace Edge 1040 s jejím high-end nástupcem Edge 1050. Cyklisty láká především na moderní design s dotykovým displejem s vysokým rozlišením, velkou výdrž baterie i třeba možnost placení pomocí Garmin Pay. Mým úkolem bylo zjistit, zda se jedná opravdu o takovou bombu, když se o téhle novince hovoří jako o revoluční.

 

Měl bych upozornit, že v segmentu cyklistických navigací nejsem žádný nováček. Aktuálně vozím Edge 840 Solar, a proto jsem se na 1050 upřímně těšil. První myšlenka, která mi po vyndání z krabičky prolétla hlavou, zněla: „Tý jo, docela cihla.“ Ve srovnání s mou 840 má téměř dvojnásobnou hmotnost a oproti 1040 přibral nový model 35 g. Také získal mnohem ostřejší rysy. Oválný tvar vystřídal osmiúhelník. Vnější rozměry jsou až na desetinky milimetrů shodné s 1040. A to i tloušťka, kterou výrobce udává o 6 mm menší.

 

 

Jenže do ní nezapočítává bajonetový zámek, jako je tomu u ostatních modelů. Na svém místě zůstala i tři fyzická tlačítka se stále stejnou funkcí a nabíjecí konektor zakrytý plastovou krytkou. Na zadní straně je již zmíněný bajonetový zámek, který je stejně jako u verzí 540 a 840 přišroubován, aby se dal snadno vyměnit. Nechybí ani otvor pro bezpečnostní poutko a nově reproduktor. Opravdové překvapení přichází po stisknutí tlačítka napájení. Doporučuji první zapnutí neprovádět ve tmě. Jas displeje je opravdu oslňující.

 

 

Stejně tak rozlišení 480×800 pixelů (skoro trojnásobné oproti 1040) a podání barev. Mám pocit, že držím spíše mobilní telefon než cyklonavigaci. V tomto ohledu udělal Garmin ohromný skok kupředu. Přesto mě překvapují dost velké rámečky okolo displeje. Asi k tomu konstruktéři měli významný důvod, možná to byla odolnost, ale působilo by to lépe, kdyby displej zasahoval až ke krajům. Kvalitě displeje je přizpůsobené i uživatelské prostředí, známé již z předchozího modelu. Jen je „vymazlenější“. Tlačítko aktivity je větší, s fotkou kola na pozadí, a přibyla tři tlačítka pro rychlejší ovládání (trénink, navigace, menu). Datové obrazovky v rámci aktivity naznaly estetickou změnu díky lepšímu rozlišení. Mnohem více jsem začal využívat grafy pro zobrazení některých hodnot (srdeční tep, výkon). Jsou přehledné a vypadá to hezky.

 

 

Také volba rozvržení datových obrazovek je mnohem přehlednější, včetně náhledů zvolených polí. Lehce vylepšené je i kontextové menu (stahuje se prstem dolů po displeji). Je probarvenější a lze jím buď listovat na obě strany, nebo nově mezi jednotlivými záložkami přepínat ikonami na spodní liště.

ClimbPro je funkce, která zobrazuje průběh stoupání v reálném čase. Využívá při tom podklady uložené v paměti přístroje. Ty zůstaly zachovány z předchozí generace včetně neduhu. Tím je nízká hustota vrstevnic. Garmin asi potřeboval najít kompromis mezi kvalitou podkladů a velikostí datového souboru. Klidně bych oželel pár GB paměti za podrobnější data. Stále se totiž stávalo, že jsem klesal do kopce. Aktuální sklon není brán z mapy, ale zařízení si jej dopočítává z jiných dat. Proto mi displej ukazoval konstantní stoupání se zápornou hodnotou sklonu. U starší generace trval výpočet sklonu klidně 5–10 sekund. Verze 1050 zkrátila tuto prodlevu na 1–3 sekundy. Poslední změnou u ClimbPro je dynamika datové obrazovky. Okna mapy a profilu stoupání lze během jízdy měnit posunutím rozdělovací čáry. Buď si zvětšíte mapu na úkor profilu, nebo naopak.

 

 

 

 

Další výraznou novinkou jsou zvuky. Již jsem zmínil reproduktor na zadní straně. Ten tam není pro přehrávání písniček, ale pro hlasové příkazy a upozornění. Zvuky jsou rozděleny na dva druhy – pípnutí a hlas. U každého z nich lze nastavit hlasitost a druhy upozornění. V případě pípnutí plní stejnou funkci jako u starších modelů, jen jsou líbivější. To nemusí být vždy k dobru. Například upozornění od radaru na blížící se vozidlo není tolik „nepříjemné“ a může se stát, že ho mozek vytěsní. Lze to řešit nastavením hlasitosti na maximum. Oproti tomu hlasové příkazy jsou u cyklonavigací zcela revoluční. Stejně jako u autonavigací je možné vybrat jazyk a hlas asistenta. A také informace, které má sdělovat. Mimo klasických navigačních pokynů tak pravidelně oznamuje údaje o rychlosti, tepu, výkonu, blížícím se kopci a podobně. Vše záleží na vašem nastavení a připojených snímačích. Navigační pokyny jsem zkusil na chvíli a okamžitě je vypnul. Vůbec to nezapadá do mé představy jízdy na kole. Ale pro trénink hlasové informace nejsou špatné.

 

 

S reproduktorem souvisí ještě dvě nové funkce, které jsou dostupné stiskem displeje v menu aktivity. První z nich je hlášení nebezpečných překážek na trase. Jako tomu je u online autonavigací. Ostatním majitelům Edge 1050, kteří jedou po stejné trase, se pak tato hlášení zobrazí. Nutností je připojení k mobilu s internetem. Otázkou je, zda Garmin tuto funkci zpřístupní i majitelům 840 nebo 1040. Tím by tato funkce získala mohutnější podporu. Daleko praktičtější funkcí na stejné obrazovce je zvonek. Pouhým stisknutím se ozve dost výrazné zazvonění. Tuto zprvu dost přehlíženou funkci jsem postupně využíval stále častěji. Ve městě je to skvělý pomocník.

 

 

Trochu rozpačitě se mi pracovalo s mapovými podklady. V paměti je předinstalovaná cyklomapa celého světa, která je dost podrobná na běžné ježdění, ale pro bike nedostatečná. Testovací model neměl nainstalovanou topo mapu ČR (při koupi na vás ale v balení čeká voucher na stažení zdarma, což je jen a jen skvělé), takže jsem občas jezdil čistým lesem. Díky tomu jsem zjistil, že zobrazení mapy není ještě zcela odladěno. Paradoxně nejvýraznější jsou pěšiny, které se zobrazují silnou černou tečkovanou čárou. Silnice pak jsou zobrazeny tenkou šedou, snadno přehlédnutelnou čárou. Bez zapnuté navigace je rychlá orientace zhola nemožná a párkrát jsem špatně odbočil. Předpokládám, že tento nedostatek bude vyřešen aktualizací softwaru. Stejně jako občasný samovolný restart zařízení během aktivity, po kterém je nutné ji znovu ručně zapnout. A také překvapivě pomalé překreslování mapy nejen při jejím prohlížení, ale i za jízdy. Kolikrát se mi stalo, že mapa před odbočkou zamrzla a zůstala tak ještě dlouho poté.

 

 

Jasný displej, reproduktor, neustálé spojení s mobilem a připojenými senzory. To všechno jsou velcí žrouti energie. A tím se dostávám k velkému zklamání. Garmin udává výdrž baterie 20 hodin při maximálním využití a až 60 hodin v úsporném režimu. To je skoro o polovinu méně, než vydrží předchozí generace. Na celodenní ježdění s večerním dobitím to samozřejmě stačí. Už to ale nestačí na třídenní přejezd rakouských hřebenů, který jsem s přístrojem podnikl. Koncem druhého dne, po asi 15 hodinách používání, baterie dodýchala a já začal zjišťovat zbývající kapacitu v powerbance. Po celou dobu jízdy jsem měl zapnutou navigaci (pouze zobrazení bez zvukových a hlasových příkazů), připojený senzor srdečního tepu, wattmetry, řazení a podsvícení nastavené na automatiku (ostatně ruční nastavení nedává smysl). Takže by se dalo hovořit o téměř maximálním režimu. Přesto jsem na kýžených 20 hodin nedosáhl. Úsporný režim baterie mě také nenadchl. Snížení jasu tolik úspory nepřineslo.

 

 

Nevýhodou LCD displeje je, že musí být neustále, byť minimálně, podsvícený. Jinak zůstává černý. Možností je nechat displej zapnutý jen na krátkou dobu a pak se vypne. Jenže mít cyklocomputer s vypnutým displejem je zbytečnost. V tomto ohledu má navrch předchozí generace.

 

 

Nemá smysl se zde rozepisovat o všech funkcích, kterými Edge 1050 oplývá. Je jich opravdu mnoho a většinu z nich nalezneme i u starší generace. Mezi novinky patří i možnost nastavení bezdrátového placení Garmin Pay. Pro mě funkce naprosto zbytečná, ale věřím, že jiné bikery potěší. Nově lze také spravovat a aktualizovat mapy bezdrátově přes Wi-Fi, což ovšem není zatím 100% funkční. Za zmínku stojí i zvětšení interní paměti z 32 GB na dvojnásobek. Místa pro různé mapy je tedy dostatek.

 

 

Test mám za sebou, přístroj jsem vrátil, ale myšlenky na Edge 1050 mi z hlavy nezmizely. Například se nemůžu zbavit pocitu, že je určený především pro silniční cyklistiku. Hlavně díky sdíleným tréninkovým funkcím a možnosti nahlášení nebezpečí na trase. To si nějak v terénu nedovedu představit. Samozřejmě, že jsou tam i čistě bikové funkce, ale ty jdou tak nějak bokem. Celkově se ale bezpochyby jedná o revoluční přístroj, hlavně díky displeji a zvukům. Ale nepřesvědčil mě natolik, abych hned uvažoval o výměně.

Text a foto: Matěj Stejskal


TECHBOX

  • rozměry 60,2×118,5×22,1 mm
  • displej LCD, barevný, dotykový, 3,5“ (480×800 px)
  • hmotnost 161 g
  • vodotěsnost IPX7
  • interní paměť 64 GB
  • mapy cyklomapy Garmin, ClimbPro mapové podklady, Trailforks, voucher ke stažení Topo Czech Pro v5
  • satelitní systémy GPS, Galileo, Glonass
  • snímače barometrický výškoměr, magnetometr, gyroskop, akcelerometr, snímač okolního světla
  • konektivita Bluetooth, ANT+, Wi-Fi
  • cena 18 490 Kč

web dovozce

 

plus

  • jasný barevný displej s vysokým rozlišením
  • dotykové ovládání
  • integrovaný reproduktor
  • vestavěná funkce zvonku
  • routovatelné cyklomapy celého světa plus topo mapa ČR
  • vysoká přesnost určování polohy díky multi-band přijímači
  • bezdrátové platby Garmin Pay

 

minus

  • nižší výdrž baterie oproti předchůdcům
  • pomalé překreslování mapy
  • zatím ne zcela vyladěný software

FOTOGALERIE

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu