OTESTOVÁNO: Inovovaný Canyon Spectral CF 9 – zas krok vpřed!

před 7 hodinami
Rok se s rokem sešel a já mám možnost otestovat další generaci bikery oblíbeného Canyonu Spectral. Dělá mi to radost, baví mě sledovat změny a pak je zkoušet v praxi. Zjišťovat, zda se papírové předpoklady v terénu dočkaly naplnění. Přiznám se rovnou, že jsem po prezentaci nového Spectralu byl trochu skeptický – už kvůli nižšímu zdvihu a razantnímu natažení rámu. Byl to od Němců rozumný krok?

 

 

Jistěže byl! Jen teď, po konzultaci, testuji pro mě papírově menší velikost M, kdežto předtím jsem míval L. O tolik moc se Spectral protáhl z pohledu reache, že „elko“ je nově prakticky o celou velikost větší. Přerovnání velikostí dle směřování nastaveného ostřejším modelem Strive, to je první kladný bod.

Druhý je pak snížení středu ve prospěch stability při zatáčení a ve vyloženě rozbitých úsecích, kde každé zaváhání může být tvrdě potrestáno pádem do kamení. Hlavový i sedlový úhel zůstaly zachovány (když pominu nepoznatelný půlstupeň na sedlovém), i zadní stavba je stejně dlouhá, jak byla u předchůdce. Proč měnit něco, co funguje, že? Ono obecně 64° sklonu vidlice je dle mého ten nejoptimálnější úhel, pokud jde o trail biky, u nichž je žádoucí v první řadě stabilita ve vyšších rychlostech a až v druhé zatáčení. Nakrásně těch míst, kde by mohl být problém se zatočením na nedostatečném prostoru, moc není. Zato rychlých či prudkých sjezdových pasáží je hodně, protože proč? Protože je prostě máme rádi, a tak je vyhledáváme. Stejně jako já při testu. A Canyon v nich exceloval.

 

 

Zadní stavba dlouhá 437 mm se ve spolupráci s dalšími úhly a délkami ukázala jako ideální kompromis mezi hravostí, mrštností a stabilitou. Canyon u svého Spectralu vyšperkoval geometrii na maximum. Přesněji u karbonové verze, hliníková se dočká obdobných změn až příští rok.

Je otázkou, zda bikeři uvítají osazení kola systémem KIS, který rovná řízení do přímého směru, stabilizuje ho. Jeho nastavení je celkově měkčí a dá se i zcela vypnout, což je dobře, protože reakce na něj jsou od jeho uvedení protichůdné. Mě osobně KIS baví. Postupným zkoušením jsem se dostal ke svému ideálu, kdy jsem tuhost nastavil někam lehce za polovinu.

Druhotným přínosem systému KIS jsou vstupy kabeláže do rámu za hlavovou trubkou. Díky tomu si Spectral udržel jednoduché řešení bez kroucení hadic a bovdenů skrz hlavové složení.

 

 

Když jsme u detailů, zmíním další. Sotva postřehnutelný je vstup do úložného prostoru v rámu, ale ano, je tu. Stejně tak dvojitý blatník a celkově robustní pogumování exponovaných míst. K představci si doma (anebo kdekoliv, kde to jde) na 3D tiskárně můžete vytisknout držák nářadí Canyon. Soubor je volně ke stažení na stránkách výrobce. Jestli uvedené detaily rámu jsou moderna, pak tohle je žhavá současnost.

Odpružení, to bylo jedno velké překvapení! Už při prvním setkání dal Spectral vědět, že rád „papá“. Nemám čas jezdit do zahraničí, abych ho krmil michelinskými terénními delikatesami, ale nabídnul jsem mu aspoň české „all-you-can-eat“ v podobě trailů plných kamení, kořenů a skoků různých velikostí. Na, tady máš! Žer! Klidně se přežer!

Některé překážky mizely pod zadním kolem, jako by ani nebyly, jiné, ty větší, už zpětnou vazbu jezdci daly, ono 140 mm není nevyčerpatelných, zvláště když jsem nechal tlumič plně otevřený (kompresemi), jak to jen šlo. Ale v podmínkách, do kterých Spectral jako trail bike patří, je jeho odpružení nenasytné. Můžete letět a překážky odpovídající velikosti mizí z povrchu. Výborná je i citlivost a progresivita ke konci kroku. Spectral je výkonný kousek.

 

 

Na tlumiči je toho hodně k nastavení. Jen to základní, tlak vzduchu, mi dělalo problém, protože matice neoriginální pumpičky se přímo dotýkala nastavení komprese. Manipulace tedy více než obtížná, ale výrobce ke kolu přibaluje i pumpičku na tlumič, takže případný zákazník by se s tímto neměl setkat.

Pohupování systému při šlapání samozřejmě závisí právě i na zmíněném nastavení. V plně otevřeném módu někdy cítit bylo, ale nijak značné. Jenže v tomhle naladění bylo odpružení tak citlivé, že jsem se několikrát díval pod sebe, zda nemám měkké zadní kolo. Nádhera.

Naopak na vidlici šlo všechno nastavit perfektně, snadno. RockShox Lyrik byl, ruku na srdce, nejlépe fungující vidlicí, jakou jsem kdy s 35mm nohama měl v rukou. Naprosto boží a jen těžko si představit, že nový model s tlumením 3.1 může být ještě lepší. Celkově vidlice s tlumičem byly perfektně sladěné.

 

 

Zásadní slabinu jsem neshledal ani v osazení díly, byť z většiny vlastními. Tedy 40mm představec se 780mm řídítky, ač je jejich spojení jen o průměru 31,8 mm, sedlovka s 200 mm zdvihu, to vše je zvládnuté na jedničku.

Naprosto unesený jsem byl z brzd Sram Code RSC. Jejich nezvykle tvrdší krok jsem mohl poměřit s „bronzovými“ Maveny a brzdný efekt byl za každé okolnosti dokonalý. To si nechám líbit!

No a pak je tu samozřejmě bezdrátové řazení Sram GX T-type. Řadí tiše a jistě. Testovací kus měl ještě staré kolébkové ovládání, kdežto tabulka píše, že má mít už nová tlačítka. Ta jsou mnohem příjemnější.

 

 

Kola DT Swiss XM1700 jsou nejlepší trailové/allmountainové sety s ráfkem z hliníkové slitiny této značky. Potkáváme se s nimi pravidelně. Zadní náboj obsahuje 36zubou rohatku, jak se dá od řady 350 očekávat, záběr je bezproblémový. Ze zkušeností už víme i o značné životnosti. I při tomto testu mi párkrát ráfek zazvonil o kámen, ale nebylo po tom ani památky.

Nejsem příznivcem nasazování pláště vytvořeného pro zadní kolo i na kolo přední, Canyon to zde udělal. Zvolil Maxxis Minion DHR, kde vpředu je obyčejná konstrukce Exo, vzadu pak odolnější a těžší Exo+. Vzorek plášťů se ochotně zakusuje do terénu všeho druhu, nezklamou.

 

 

Inovace Spectralu jsou sice vesměs decentní, z určitého úhlu pohledu i kontroverzní (systém KIS, snížení zdvihu a nárůst hmotnosti o celý kilogram), přesto za nás povedené. Moc často se mi to nestává, že bych nenašel žádnou křičící chybu na kole, ale tu ani u Spectralu neočekávám. V Canyonu prostě umí dělat kola dobře a dle zcela nového rámu se dá očekávat i pořádná životnost.

Ptáte se, zda bych si takové kolo koupil? U Spectralu odpovídám stále stejně. Kdykoli, bez váhání.

Připravil: Petr Štuka

Foto: Michal Červený


TECHBOX

  • rám karbon
  • vidlice RockShox Lyrik Ultimate, boostová pevná osa
  • tlumič RockShox Super Deluxe Ultimate C1
  • zdvihy (P/Z) 150/140 mm
  • řazení/přehazovačka Sram GX Eagle AXS Transmission (1×12)
  • kliky Sram GX Eagle (převodník 32 zubů)
  • kazeta Sram XS 1275 (10–52 zubů)
  • brzdy Sram Code RSC (kotouče 200 mm)
  • zapletená kola DT Swiss XM1700, vnitřní šíře ráfku 30 mm
  • pláště Maxxis Minion DHR 2 29×2,4“
  • teleskopická sedlovka Canyon SP0070-01, zdvih 200 mm
  • sedlo Ergon EM10 Enduro Comp
  • řídítka Canyon G5, šířka 780 mm
  • představec Canyon G5, délka 40 mm
  • hmotnost 15,4 kg (vel. M, bez pedálů)
  • hmotnost kol (P/Z) 2560/3000 g (včetně plášťů, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • cena 130 699 Kč

web značky


 


 

BRZDY

Sram Code RSC bylo ještě donedávna to nejlepší od Sramu. Byť tomu tak není, dle našich zkušeností ani není třeba sahat po lepších Mavenech – Code s 200mm kotouči a metalickými destičkami bohatě stačí i na ty nejdelší „padáky“ v okolí.

TELESKOPICKÁ SEDLOVKA

Přáli bychom si více výrobců, jako je Canyon, už kvůli 200mm zdvihu sedlovky u velikosti rámu M. Výrobce zohledňuje to, kam kolo míří a co tedy jezdec žádá.

TLUMIČ

RockShox u modelu SuperDeluxe Ultimate C1 dovoluje nastavit kromě tlaku vzduchu a objemu komory i útlum nízkorychlostní komprese i expanze a pomocí páčky pak umožňuje i dvoupolohové „zamykání“ proti pohupování. Z vysokorychlostního nastavení pak nabídne kompresi pomocí imbusu. Teprve nedávno byla představena i novější generace C2 s vyšším průtokem oleje, zbytek zůstává totožný.

RÁM

Celokarbonový rám inovaci dává znát, nicméně je stále věrný trailovému užití. Pro jednoduchost servisu má vnitřně vedenou kabeláž trubičkami, závitové vložky a patentované maznice dvojitě utěsněných ložisek. Flip chip u patky pak slouží jen k adaptaci geometrie na menší zadní kolo, pokud se pro něj rozhodnete.


KIS

Název systému je zkratkou pro Keep It Stable, tedy česky udržet to stabilní. Nejde o tlumení řízení, nýbrž o jeho narovnávání zpět do přímého směru. K tomu slouží objímka krku vidlice, na ní napojené dvě pružiny připevněné z druhé strany k vrchu horní rámové trubky, kde je posuvný element nastavující jejich předpětí. Přínos? Méně praní se s kolem, řídítky a stabilitou, když jedete dlouho náročným terénem. Přitom při zatáčení není na obtíž, protože tam pracují úplně jiné síly. Není třeba nic upravovat, nastavovat před každou jízdou; stačí jednou nastavit, a pokud předpětí vyhovuje, lze na celý systém zapomenout a jen si ho užívat. Poškození je kryté doživotní zárukou. Pokud vám ani tak KIS nesedne, lze ho vyjmout a příslušná místa zaslepit přiloženými těsněními.

 


FOTOGALERIE

 

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu