Canyon Grail CFR XPLR – najdete lepší gravel?

před 10 hodinami
Zkušenost posledních let hovoří jasně. Jakmile se objeví nějaká zásadní komponentová novinka, můžete si být téměř jisti, že mezi prvními výrobci kol se objeví u Canyonu. S gravelovou třináctkou Sramu to nebylo jiné.

 

 

Německý výrobce už před lety moudře a mezi prvními rozdělil svá gravelová kola do dvou linií – za nekompromisním výkonem a závody mířil Grail (poprvé uveden 2018), univerzálnější schopnosti byly o něco později přisouzeny Grizlu. Grailem pak Canyon šokoval konzervativce, když ho osadil dvoupatrovými řídítky. Na konci minulého roku byla představena druhá generace tohoto modelu, již konvenčněji pojatá.

 

 

Důraz byl kladen na aerodynamiku, objevila se tak například sedlovka s průřezem ve tvaru písmene D, integrovaná kabeláž, řídítka s plochou horní částí a v nich speciální drážka Gear Groove pro instalaci computeru a podobného příslušenství. Přibyl také úložný prostor Load ve spodní trubce, kdy na vstupních dvířkách najdete držák na multiklíč a hustilku, změnila se čísla geometrie. Grail zůstal rychlíkem, ale stal se univerzálnějším. Rám lze osadit brašnami (úchyty najdete od horní trubky po vidlici), blatníky, třemi košíky na lahve a až 42/46 mm širokými plášti (zadní/přední kolo). Brašna Canyon Load FidLock QuickLoader byla vyrobena speciálně pro Grail a lze ji snadno připevnit i sundat díky speciálnímu magnetickému systému. Zapadne do rámu, vizuálně s ním splyne. Dle výrobce dokonce zlepšuje aerodynamiku o 1,5 W. Nechybí ale ani montážní body pro přesmykač či vodítko řetězu.

 

 

První kilometry nenaznačily, jaké nadšení mně nakonec pohltí. Ten posed je až příliš dlouhý, i když jde o výkonnostní stroj. Ano, jenže to by tester, tedy já, nesměl být natvrdlý a zapomenout na posun sedla v zámku sedlovky na střed ližin. Stalo se, současně šla řídítka o něco níže, protože hlavová trubka je dlouhá. A pak už jsem jen zíral.

 

 

Tuhost rámu? Nekompromisní. I s ohledem na nízkou hmotnost (luxusních 7,55 kg) tohle kolo těžko bude hledat konkurenci v odezvě na šlápnutí, v akceleraci, v lehkosti jízdy, ale i v…

Ovládání? Ano, posed je trochu delší, jak se na výkon sluší a patří. Jenže geometrie je skvělá a posed není natažený až moc.

 

 

Šlapat tedy můžete efektivně naplno, přitom ovladatelnost zůstává také špičková. V rychlosti, v pomalé jízdě. Všude. V rychlosti se ale Grail cítí jednoznačně lépe, tam se uplatní jeho stabilita. Když se s ním ploužíte, byla místa, kde si řekl o větší pozornost při vedení směru.

Pohodlí? Značné. Ani na horším povrchu kola při jízdě vestoje příliš neodskakovala od povrchu, tamtéž nebyl problém uhánět vsedě, aniž by člověk riskoval bolavý zadek. Trochu je znát, že je tu upřednostněný výkon, ale není to nijak zásadní. Do pohodlí promlouvá jak povedené sedlo, tak i dobře střižené kombo řídítek a představce. Všechny úhly jako by mi byly šité na míru. A co víc, tahle řídítka jsou tuhá v záběru, ale dokážou pracovat ve vertikálním směru, rozmělnit následky otřesů. Kolo jako celek navíc působí vyváženě z pohledu pohodlí přední a zadní části.

 

 

Zipp u karbonových ráfků ukazuje, kam až se dá zajít s vnitřní šíří ráfku u gravelu – 32 mm! To je parametr hodný horského kola, klidně trail biku. A jak fungoval! Boky 40 mm širokých plášťů byly doširoka rozkročené, odvalování bylo i díky hladkému středu parádní, ale z pohledu adheze a komfortu jsem měl pocit, že jedu na širším obutí. Tak dobré to bylo. Jen jsem měl obavu o poškození ráfku. Jeho patky při pohledu shora lehce přečnívají přes plášť nebo spíš jsou v rovině s jeho nejširším místem. Při jízdě v kamení jsem ale nezaznamenal kontakt. Tak snad…

 

 

Omlouvám se, že nenapíšu víc. Ale u takto povedeného a vybaveného kola opravdu není moc co přidat. Opakovala by se slova skvělé, skvělé, skvělé. Troufnu si říct, že i kdyby vybavení bylo horší, rám bude excelovat i s ním. Tohle je jedno z nejlepších kol, co jsme ve Velu v dané kategorii kdy měli. Nejspíš ale to vůbec nejlepší, obzvlášť s ohledem na cenu.

 

 

Velká poklona, pane Canyon!

Připravil: Rudolf Hronza

Foto: Jaroslav Svoboda


TECHBOX

  • rám karbon CFR, pevná osa 12×142 mm
  • vidlice karbon, FK0118 CF Disc, pevná osa 12×100 mm
  • řazení/přehazovačka Sram Red XPLR AXS, 1×13
  • kazeta Sram Red XPLR (10–46 zubů)
  • kliky Sram Red XPLR AXS Powermeter (převodník 40 zubů)
  • brzdy Sram Red XPLR AXS (kotouče 160 mm)
  • zapletená kola Zipp 303 XPLR SW, vnitřní šířka karbonového ráfku 32 mm, výška 54 mm
  • pláště Goodyear XPLR, 40 mm
  • sedlovka Canyon SP0072, karbon
  • sedlo Fizik Terra Argo X1
  • kombo řídítek a představce Canyon Cockpit CP0039, karbon, délka představce 70 mm, šířka řídítek 440 mm
  • hmotnost 7,55 kg (vel. L, bez pedálů)
  • hmotnost kol (P/Z) 1280/1745 g (včetně plášťů, duší, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • cena 222 199 Kč

web výrobce


GEOMETRIE (vel. L)

  • horní trubka 609 mm
  • hlavová trubka 187 mm
  • sedlová trubka 540 mm
  • zadní stavba 425 mm
  • rozvor 1080 mm
  • hlavový úhel 71,5°
  • sedlový úhel 73,5°
  • stack 613 mm
  • reach 427 mm
  • snížení středového složení 75 mm

FOTOGALERIE

 

 

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu