Cyklistika je na různé paradoxy bohatá. Třeba výrobce Sinter dělá pouze organickou směs svých destiček, maximálně s příměsí kovu; žádnou čistě sintrovanou, jak by název napovídal. Argumentuje evergreeny, jako je větší zpětná vazba, modulace, menší opotřebení kotoučů a podobně.
Sinter vyrábí čtyři různé směsi. Základní červenou se standardními vlastnostmi, pak agresivnější zelenou pro ty, kdo rádi brzdí na poslední chvíli, modrou s vyšší životností a odolností proti přehřátí a na závěr černou se stejnými vlastnostmi. Do testu jsme vybrali zelenou a černou směs pro brzdy Sram Code RSC, které jinak dlouhodobě „živíme“ originálními, skutečně sintrovanými, tedy čistě metalickými destičkami.
Označení testovaných verzí je S2032 a S550. V praktickém balení, plechové krabičce na blistru, najdete i rozpěrnou pružinku a závlačku. Instalaci destiček netřeba rozebírat. Dozadu šla nejprve odolnější černá varianta a dopředu jedovatější zelená. Už po kratičkém zajetí se taková volba ukázala správná. Začnu černými destičkami, kde se zcela zjevně nešetřilo metalickou příměsí – za mne představují nejlepší kombinaci z obou světů. Na mysli mám zejména odolnost proti přehřátí. Pokud na brzdách nevisíte vyšší stovky metrů v kuse, pravděpodobně nepoznáte ubytek brzdné síly. Rozhodně ale neplatí, že je přehřát nelze – stačí mít špatné brzdné návyky nebo si dát dlouhý prudší sjezd, po kterém už destičky nejen ucítíte nosem, ale zaznamenáte i oslabení účinku. Zajímavá byla i nekonzistence jejich výkonu. Bylo znát, že jim aspoň drobné zahřátí do pracovní teploty dělá dobře, trochu toho zajetí je dostalo do nejlepší kondice. To stejné pak platí i o hlučnosti. Zprvu byly téměř neslyšné, ale nastaly i situace, kdy kvílely jak vlak, ač to bylo možná i jen kotouči. Celkový dojem z nich ale zůstal nadmíru pozitivní.
Zelené? I tady potvrdím slova výrobce o vhodnosti pro každého, kdo brzdí na poslední chvíli a agresivně. To je jejich doména, jedovatý nástup, a to tak, že jsem si na ně musel dávat pozor, aby se mi to v nějakou chvíli nevymstilo. Chtělo to zvyk. Pak jsem je přehodil, přední za zadní. Při té příležitosti jsem zaznamenal, že po několika měsících z černých značně ubylo, kdežto zelených vůbec. Tím spíše jsem jim chtěl nadělit, co se do nich vejde. Vlastně až nepochopitelně se mi je nedařilo přehřát ani při usilovném kontinuálním brzdění. Překvapivě i se zelenými Sintery nakonec bylo dávkování dobře čitelné a brzdy snáze dosahovaly maximálního výkonu.
Jestli někdo miluje ostřejší krok brzd bez ohledu na jejich značku, odolnost ve sjezdu, spolehlivost, lepší výkon než zvučnější značky, tyto destičky jsou vhodné právě pro něj.
Připravil: Petr Štuka
TECHBOX
- kompatibilita Shimano, Avid, Sram, Formula, Magura, Zoom, Hope a Hayes
- cena 749 Kč/pár
plus
- vysoký výkon
- téměř bez přehřívání
- dávkování síly a její maximum
minus
- nenalezeno
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT