Bosch – nahlédnutí do světa pohonu a ABS

23.12.2023
Když zazní v automobilovém průmyslu slovíčko Bosch, všichni zbystří. Ano, Bosch je ikonou jak diagnostickou, tak z hlediska vybavení dílen, a vše je spojeno s německou precizností a kvalitou. Existuje řada dalších značek ve stejném oboru, ale Bosch stále patří k nejprofesionálnějším. A moc jiné to není ani ve světě cyklistickém.

 

 

Bosch si každý z nás okamžitě spojí s e-bikem. A je to správně. Vývoj v tomto odvětví strmě stoupá, z malého výhonku se stal již samostatný, silný a vzrostlý cyklistický strom. Hodnoceno celosvětovou optikou se dnes jedná o jednu z nejsilnějších a nejprogresivnějších disciplín. Důvodů pro to je mnoho a stejně tak již mnohokrát zazněly. Pojďme nyní spíš přes jednoho výrobce nahlédnout, jak to vše funguje. A zkusit jeho počin, který dokladuje, že Bosch o elektrokolech přemýšlí komplexně.

 

Baterie

Německý výrobce používá baterie, které jsou složeny z lithium-iontových článků. V jedné baterii jich nalezneme 40–60 dle kapacity. Pro bližší představu a pro zajímavost uveďme některé dostupné údaje z podkladů, zajímavosti. Baterie e-biku by se 130× vešla do baterie jednoho elektromobilu. Jedna plná nádrž osobního automobilu odpovídá 433 nabitím akumulátoru e-biku. A jaká je životnost akumulátoru? Budeme-li předpokládat, že se o něj správně staráme, tak na jeden akumulátor objedeme 1,5násobek obvodu zeměkoule. Pak jeho životnost skončí a my jej můžeme nechat recyklovat. Firmy zaměřené na recyklaci údajně dokáží získat více než 80 % cenných surovin a připravit je k dalšímu použití. To jsou velmi silné argumenty, proč má e-bike v určitém režimu zelenou.

Bosch vyrábí akumulátory s různými kapacitami – 300, 400, 500, 625 a 750 Wh. Některé baterie bude možné kombinovat s akumulátorem DualBattery po dvou, což přinese až 1250 Wh (akumulátory Power- Pack 300 a PowerTube 400 nefungují v žádné kombinaci). S takovou kapacitou už se dá dosáhnout maximálního dojezdu až 220 km. Samozřejmě záleží na tom, zda pojedeme v prudkých kopcích, na MTB pláštích, jaký režim dopomoci máme zvolený a jakou váhu e-bike musí táhnout s sebou, ale čísla jsou to zajímavá.

Technologie DualBattery bude k dispozici od roku 2024. „Informujte se prosím předem u specializovaného prodejce, zda lze akumulátor DualBattery použít,“ upozorňuje Bosch.

 

 

Nabíjení

Nejde ale jen o hardware. Každý ze systémů má chytré funkce a sděluje mimo jiné i stav dojezdu a vybití baterie buď přes multifunkční displeje Kiox 300 a Kiox 500, nebo přes chytrou aplikaci Bosch eBike Flow v telefonu. A co víc, i nabíječek je více typů:

Standard – vysoký výkon nabíjení, s tím i větší rozměry

Compact – menší o 40 % než Standard, dokáže pracovat s napětím 100–240 V. Takže pokud byste s kolem cestovali napříč světem, USA, Kanada či Austrálie pro vás nebude problém. Jen použijete adaptér do zásuvky, a to je vše.

Fast – nabije e-bike nejrychleji ze všech nabíječek a je vhodná především pro systém DualBattery s kapacitou až 1250 Wh.

4A Smart – opět jedna z menších nabíječek, je vhodná pro nové motory Smart, které pracují s kapacitou baterie 750 Wh.

A jaké jsou časy dobíjení, když už o nich byla řeč? Ty nejkratší jsou do 2,5 hodiny od připojení k nabíječce, na druhém konci je až téměř 18 hodin pro systémy DualBattery. Pokud ale budeme používat tzv. chytré dobíjení, tedy nebudeme čekat, až se e-bike kompletně vybije, což zkracuje životnost baterie, tak se doba plného nabití zkrátí na pouhou jednu hodinu.

 

 

Motory

V nabídce Bosche stejně tak najdete pestrou škálu motorů pro specifické požadavky. Nesou označení Active Line, Active Line Plus, Cargo Line, Performance Line, Performance Line Speed, Performance Line CX, Performance Line CX Race Limited Edition a Performance Line SX (lehká nedávná novinka). U některých není stanoven rychlostní limit a například nákladní kola s motorem Cargo Line musejí mít registrační značku a podléhají pravidelným kontrolám. Jejich řidič musí být držitelem řidičského oprávnění skupiny AB. Takže je vidět, že není elektrokolo jako elektrokolo – a že dobrý výrobce si je toho vědom a uzpůsobuje své motory danému použití.

 

 

 

Chytrý pohon v praxi

Jeden z nových motorů, Performance Line CX s parametry 85 Nm/250 W, jsme měli možnost podrobit testu. Prvním krokem byla instalace aplikace Bosch eBike Flow do telefonu. Umožnila nám nejen sledovat stav pohonu, ale také si tento personalizovat. Sledováním je myšlen hlavně stav baterie a dojezd. Dále si lze naplánovat trasu a podle toho nechat systém dávkovat dopomoc, můžeme provádět diagnostiku. Zaujala nás i možnost stažení aktualizace softwaru pro náš e-bike, tedy bez nutnosti navštívení servisního centra. Stačí si jen založit účet v aplikaci Bosch eBike Flow a pak vše funguje velmi jednoduše. Tento systém je převzatý z automobilového průmyslu, kdy se auto připojí na diagnostiku a pak veškerá komunikace probíhá zašifrovaně mezi fabrikou a strojem bez vnějšího zásahu. A zde je to úplně stejné. A to nás opravdu baví. Nemusíme na nic čekat, nikam chodit, a během chvíle máme pohon „aktuální“.

 

 

Různé režimy dopomoci si v aplikaci můžeme uzpůsobit. Nastavíme rychlost náběhu, intenzitu a velikost dopomoci. Je to příjemné, dneska již standardní. Nadstandardní je pro nás funkce Ebike Lock, kdy se nám e-bike odemkne pouze v přítomnosti našeho chytrého telefonu. Jakmile dokončíme jízdu a e-bike vypneme, systém uzamčení kola se aktivuje – pokud by chtěl kolo někdo odcizit, aktivuje se jak akustický alarm, tak se pachateli nepodaří e-bike uvést v činnost. To je velmi praktické.

Ale také k jízdě. Motor CX pracoval pod nohama neskutečně příjemně. Byl patrný velký posun ve snížení odporu při šlapání. Nebyli jsme schopni rozeznat odpor při šlapání u e-biku a u běžného kola. A to je fakt pecka! Motor poměrně jemně reagoval na náběhy z nulové rychlosti a dokázal pomáhat až do vysoké frekvence šlapání. Jen při hodně vysoké kadenci jsme již jeho dopomoc necítili, připojil se zas až při nižších otáčkách nohou.

Přiznáváme, že na test jsme měli omezený čas, proto tentokrát nepřidáme informace o dojezdu.

 

 

ABS

Další vychytávkou Bosche pro uživatele e-biků je systém ABS. I ten jsme měli možnost zkusit, a je tu další přiznání. Zprvu jsme k němu byli skeptičtí, ale po nějaké době soužití nás začal hodně bavit. Ovšem museli jsme se na e-bike dívat očima nepříliš zkušeného uživatele. Důležité totiž musí zaznít předem – není určen pro závodní použití ani pro zkušené jezdce. Brzdná dráha se s ním značně prodlužuje a postavit kolo na přední vlastně nejde.

 

 

Jak v aplikaci, tak přímo na e-biku přes displej Kiox 300 nebo Kiox 500 lze nastavit různé režimy ABS systému – Off/All mountain/ Trail. Zkusím to na příkladu. Pokud dám e-bike manželce, která na kole sedí jednou za čas, zapnu jí systém All moutain, kdy je náběh systému ABS velmi jemný a nelze uvést přední kolo do smyku. Jezdec má tak kolo vždy pod kontrolou. Dědovi, který je více razantní, ale cyklistika není jeho denní chléb, připravím režim Trail. Tady ABS nastupuje v krajnějších okamžicích, ale stále jsme v režimech, kdy přední kolo má vždy plnou trakci a nedochází k jeho podklouznutí. I my jsme se s ním dost nadováděli a bavil nás – jakkoliv bychom ho na svých kolech nechtěli. Kvůli prodloužení brzdné dráhy, kvůli možnosti hrát si s kolem neomezeně dle aktuální potřeby. Na testovacím kole jsme tak v trailových a prudkých technických pasážích kvitovali režim Off. Ale tohle vlastně je to kouzlo. Jeden bike poslouží všem. V půjčovnách pro turisty je to úžasné bezpečnostní opatření.

 

 

A jak to celé funguje? Na brzdových kotoučích jsou umístěny rotory ABS, které snímají rychlost otáčení kol. Porovnává se diference otáčení mezi předním a zadním kolem. Jakmile se objeví rozdíl, sepne se systém ABS a na předním kole nedojde k blokaci. Je to stejné jako u auta. Jezdec se nesmí leknout brnící brzdové páky a musí ji stále mačkat plnou silou. Zkoušeli jsme za brzdu zatáhnout na různých druzích povrchů a při různých rychlostech a vždy jsme měli trakci kola plně pod kontrolou. To bylo příjemné.

 

 

Celý systém přidá na váze asi 400 g. Není to málo. A ano, také celkem dost kabelů, což je daň za komfort, který přináší. Obtížnost servisování? Nevelká. O elektronickou část se stará servis Bosch, kotouče, brzdové obložení a další komponenty jsou běžného formátu. Vějířky ABS se snímači jsou uchyceny pod šrouby, které fixují brzdové rotory, a tak výměna brzdových kotoučů, ale i destiček je zcela běžný servisní úkon.

 

 

Ovládání jak pohonu, tak systému ABS probíhá pomocí multifunkčního LED remote ovladače, který je umístěn na levé straně řídítek. Zobrazení informací o rychlosti, zvoleném režimu dopomoci, kadenci šlapání, doporučené kadenci šlapání, stavu baterie, dojezdu a mnoho dalšího zajišťuje displej Kiox 300, který je umístěn nad představcem a je velmi dobře čitelný i za jízdy. Ale jím předkládané informace v terénu stejně nevyhodnocujeme, protože se co? Protože se soustředíme na cestu, která je před námi. Bezpečnost je na prvním místě! A nerušené zážitky hned za ní.

Připravil: Ondřej Bílek

Foto: Jaroslav Svoboda


FOTOGALERIE

 


 

 

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu