TEST: Author Versus 29 3.0

29.9.2023
Modelová nabídka Authoru je odnepaměti velmi široká, za ta léta si z ní člověk ale pamatuje snad všechny pojmy. Jedním takovým je i Versus. Jeho nová generace je ale úplně jiná než na samém počátku – míří totiž na downcountry a na traily.

 

Na webových stránkách výrobce najdete o tomto modelu poprvé zmínku v roce 2008 – tehdy šlo o klasický XC bike. Tato éra ale končí v roce 2010. Zpět do hry se Versus vrací o sedm let později a už tehdy se původnímu konceptu vzdaluje. Prohnutá a zajímavě hydroformovaná horní trubka, teleskopická sedlovka, položenější úhel vidlice s ambiciózním zdvihem 140 mm, pláště 27,5+. A pak znovu střih, v roce 2018 se tahle verze objevila v katalogu naposledy.

Nyní se píše rok 2023 a Versus je znovu na scéně. V plné parádě. Myslím, že nepřeženu, když napíšu, že pohled na něj našince pohladí po duši – agresivní vizáž, zcela moderní trail bike s pevným rámem a se vším, co k tomu patří, a naprosto ve smyslu současného MTB. Včetně geometrie, teleskopky a podobně.

 

 

Přiznávám, že když tenhle černý havran přistál v redakci, byli jsme plni očekávání. Jde o dostupné kolo, které může potěšit jak dorost či začátečníky, tak i zkušené drtiče trailů – bez investice jako do fullu či bez jeho „nadváhy“. Příslibem zábavy je už hlavový úhel 66°, ale i další parametry geometrie. Bike je velmi jednoduchý nejen rámem, nepřekvapí uživatele ani komplikovaností nastavení. Taková kola nás baví. Je u nich kladen důraz na jízdu a zážitky spíš než na šťourání se v kole, programování či nastavování před každou vyjížďkou.

 

 

Začněme komponenty. Hliníková řídítka bychom klidně snesli i širší než 760 mm. Bike je sice konstruován pro kategorii downcountry, ale jednak je to velmi schopný stroj, jednak se dnes vše „šponuje“, posouvají se nároky kladené na tato kola. S ohledem na agresivní geometrii a ambice modelu Versus s ním chceme lumpačit i v těžším terénu, kde se řádná kormidla jednoduše hodí. Představec o délce 60 mm také není nepříjemný, ale opět je tak nějak neurčitě uprostřed mezi XC a trailem – 40 mm by s konceptem korespondovalo lépe. Ostatně takto jsme na setup kol podobného ražení zvyklí.

Jinak v rukách svíráme gripy se „zámkem“, objímkou, které jsou příjemné a dobře sedí. Jen je vhodné chopit se jich vždy v rukavicích. Mají jemný vzorek a jsou tužší, při větších nárazech je to cítit. Důležité ale je, že i na jemnějších roletách vybrzděných v bikeparku byl úchop zcela jistý.

 

 

Základní brzdy Shimano BR MT410/401 s třmeny se dvěma pístky mají dlouhé páky, jejichž vzdálenost od řídítek lze měnit imbusovým klíčem, bez nářadí to nejde. Je to vlastně identické jako u top řady XTR 9100, kde z důvodu úspory hmotnosti brzda také nedisponuje regulačním kolečkem.

 

 

Na vidlici RST nenacházíme žádné informace o doporučených tlacích v poměru k váze jezdce, takže na to jdeme klasicky přes sag. Odskok se nastavuje příjemně a čitelně, jen bojujeme se špatnou odezvou či až nulovým odskokem v začátku zdvihu. Při nastavování je to cítit, ale za jízdy už to není nějak zásadně patrné. Vidlice dále disponuje možností zamykání zdvihu či přivření pomalé komprese.

Chod dostupné vidlice ale byl velmi příjemný. Kolo má poměrně položenou geometrii, a tak přední odpružení může vyniknout, a tady se ukazuje, že RST tenhle stroj nijak nehandicapuje. Je pravda, že bike není konstruován na velké skoky, ale pokud se mu nadávkuje přiměřený dopad, je to celé radost – chod odpružení je vcelku lineární, při větším rázu RST profrčí zdvihem snáze, ale po vyčerpání milimetrů chybí tvrdý doraz. Pokud se ptáte na tuhost konstrukce, je spíš průměrná – tedy taková, jaká odpovídá cenové kategorii a určení. Zázrak se tu nekoná, ale stejně tak rozhodně nebudeme kritizovat, cenu je třeba vždy zohlednit.

 

 

Hliníkový rám se svou geometrií nám dovolí pořádně hrábnout biku do strun. Ač se jedná o dostupnější kategorii kol, během testu nás neustále překvapuje, jak se na tomhle koni příjemně jede. Rám se nijak výrazně nekroutí, byť známe tužší (a současně dražší), není proč si na něco stěžovat. Oporu cítíme při záběru do pedálů i v ostrých točkách, na dopadech skoků.

Na geometrii jsme si krátkou chvilku zvykali, lépe řečeno na posed. Když jsme se na kole postavili, cítili jsme, jak nás jeho nastavení posouvá do středu kola a jako bychom byli výše než obvykle. Jako by kolo bylo velké. Řešení bylo lehké. Více se do kola zanořit, snížit těžiště, pracovat s ním. Pak Versus začal ochotně a příjemně padat do zatáček a nebál se ani náročnějších sjezdů. Zatímco na posed jsme si chvíli zvykali, na ostatní parametry rámu už nikoli. Tady vše funguje perfektně, Authoru nechybí stabilita ani ovladatelnost, klid ani živost. Zábavy má na rozdávání.

 

 

Několikrát se při testu přistihneme, jak si opakujeme něco ve smyslu: „Pamatuj, k čemu je stroj určen.“ Kupříkladu zapletená kola jsou těžší, ale také měkčí, což pocítíte v kritičtějších chvílích. Povedená trialová geometrie by nám dovolila i mnohem agresivnější zacházení s kolem, ale některé komponenty nás drží v sekci „zlehka brouku“.

Jedenáctistupňové řazení je velmi přesné a unese i sem tam nějakou tu ránu. Převodový rozsah odpovídá 12rychlostním systémům, jen jemnost odstupňování je trochu horší.

Pláště s jemným vzorkem skvěle odvalují, Maxxis obecně je sázka na jistotu spokojenosti. Jen prostě Versus má z pohledu náročnosti terénu na víc, klidně by na ráfcích mohly být agresivnější vzorky – jakmile propadnete jeho nátuře a půjdete s ním za zábavou, nejspíš nám dáte za pravdu. Takhle nás to lehce drželo zpět a adhezi plášťů jsme museli řešit laborováním s tlakem v nich.

Abychom mohli popustit uzdu fantazii, katapultuje nás do světa zábavy teleskopická sedlovka Kind Shock, která je osvědčená a svým chodem a vždy přesným držením pozice to jen potvrzuje.

 

 

Když se na Versus podíváme náročnějším trailovým okem, uspokojí nás rám, jeho geometrie a tuhost, vidlice s vyšším zdvihem a houževnaté řazení s jedenácti převody, při zemi nás budou držet některé komponenty. Pohledem jemnějšího zacházení pro zábavná trail centra s hladším povrchem už ale nebudeme připomínkovat nic. Co je tedy naším poznáním z testu? Author Versus je dostupné kolo, které má houževnatý a povedený základ. Nabízí jezdci nerušenou zábavu v lehčích podmínkách – anebo po drobných úpravách ve výbavě získat stroj klidně využitelný i pro velmi tvrdé zacházení. Tady si může vybrat každý. Náš palec míří nahoru.

Připravil: Ondřej Bílek

Foto: Jaroslav Svoboda


TECHNOBOX

  • rám hliníková slitina Alu 6061
  • vidlice RST F1RST 110-15 TRL, zdvih 120 mm
  • řazení/přehazovačka Shimano Deore, 1×11
  • kazeta Shimano Deore CS-M5100-11 (11–51 zubů)
  • kliky Shimano Deore M5100 (převodník 32 zubů)
  • brzdy Shimano BR MT410/401 (kotouče 180/180 mm)
  • zapletená kola Author Xenon TRC 29, 32 drátů
  • pláště Maxxis Recon, 29×2,4“
  • teleskopická sedlovka Kind Shock Ragei, průměr 31,6 mm, zdvih 150 mm
  • sedlo Author Patriot
  • řídítka Alu, průměr 31,6 mm, šířka 760 mm
  • představec Alu, 60 mm
  • hmotnost 13,94 kg (vel. 19“, bez pedálů)
  • hmotnost kol 2250/3000 g (včetně pláště, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • cena 37 990 Kč

webové stránky


 


POHON

Shimano Deore má různé podoby, zde tuhle oblíbenou sadu najdete v 11stupňovém provedení (kazeta 11–51) v kombinaci s převodníkem s 32 zuby.

BRZDY

Dvoupístkové brzdy řady Shimano jsou příjemně dávkovatelné s dostačujícím brzdným účinkem, který nás nezklamal. V kombinaci s kotouči Shimano s průměrem 180 mm nevadnou a vždy odvádí skvělý kus práce.

TELESKOPICKÁ SEDLOVKA

Kind Shock je spolehlivým teleportem do světa zábavy. Zdvih se mění dle velikosti rámu od 125 do 150 mm. Funkci nelze nic vytknout, hladký chod bez vůle a s přesnou aretací pozice.


RÁM JE ZÁKLAD

Hliníkový rám s moderní geometrií je určen pro downcountry ježdění. Trubky, přiznané a poctivé svary i dobře zvolené profily mu dávají značnou tuhost. Současnosti odpovídají patky pro boostové osy, i ty podpoří tuhost. Praktický je střed BSA, o něco méně pak vnitřní vedení kabeláže, která právě před středem rám opouští a pokračuje zespodu zadní stavby. Ovládání teleskopické sedlovky je kompletně skryto v rámu, nikde nic nerachotí, nebouchá. Na rámu najdete i montážní místa vhodná třeba pro dnes moderní bikepacking, košík na láhev můžete instalovat jeden, na spodní trubku.

 


 

FOTOGALERIE

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu