Zajímavý bike ze Švédska: Allebike Alpha Polestar Edition

17.2.2025
Polestar je švédská automobilka, která se po svém založení (a ještě pod jiným názvem) zabývala úpravou vozů Volvo pro závodní účely. Po prodeji se rozdělila na dvě divize, přibyla ta pro výrobu vysoce výkonných aut Volvo. Tento výrobce pak divizi odkoupil, začala výroba vozů Polestar. Tolik krátký a zjednodušený pohled. Vazba na kola? Polestar ve spolupráci se švédským výrobcem kol Allebike vyprodukoval limitovanou edici ostře laděného trail biku Alpha. A my měli jedinečnou příležitost ho prohnat terénem.

 

 

Když už na něčem spolupracují dvě švédské firmy, je velká pravděpodobnost, že v případě potřeby přizvou i dalšího „Švéda“. Stalo se. Vlastně zcela logicky se na kolech z téhle limitky skvějí tlumič a vidlice Öhlins, pro Polestar vyrobené ve zlatém provedení a uzpůsobené nastavením pro odpružení modelu Allebike Alpha. My jsme však měli kolo osazené odpružením DT Swiss, jehož test navazuje. A i toto neoriginální provedení odvedlo mnoho práce a z kola jsme mohli vyždímat maximum.

 

 

Allebike sídlí v malém městě Alingsas nedaleko Gothenburgu. Kola téhle značky se zaměřují na výkon, design, ostré testování a ruční výrobu specializovaným týmem cyklistů, píše se na webu. A jestli je to aspoň trochu pravda, je tu příslib velkých zážitků za řídítky.

 

 

Na první pohled je Allebike nenápadný. Šedočerné provedení, jednoduchý čistý design. Lehce jsme byli nervózní, jestli se na kolo dobře poskládáme a bude nám sedět. Švédi totiž udělali velmi odvážný krok a vyrábí Alphu jen v jedné velikosti, a sice M/L. Jedna velikost pro všechny? To přece nemůže fungovat! Ono taky ne. Velikost M/L dokáže vykrýt nároky postav vysokých od 173 do 188 mm. To je slušný rozsah, ale pro všechny ne. Já jsem měl výhodu výšky 180 cm, jíž jsem tak nějak pěkně uprostřed. Bike mi tak perfektně sedl, byl stabilní a tak akorát krátký, aby byl hravý v zatáčkách. Odpružení zadní stavby karbonového rámu je konstruováno jako čtyřčep se zdvihem 120 mm, vidlice nabídne o 10 mm více.

Svírá se zemí 65° úhel, sedlová trubka se staví pod úhlem 75°. Reach 466 mm, stack 612 mm, délka zadní stavby 438 mm, rozvor 1225 mm, takové jsou hodnoty geometrie. Slibné, zcela moderní. Rám disponuje maličkým horním vodítkem řetězu a dvěma možnostmi uchycení košíku na lahev.

 

 

Při jízdě bylo kolo ostré jako břitva. Ano, možná jsme do tohoto testu vstupovali s lehkou předpojatostí, přece jen jsme Allebike takřka neznali, nevěděli, zda nejde jen o nějakou švédskou masovku. Jízdní projev Alphy ale byl ohromující. Kolo se při záběru houpe jen minimálně, a tak jsme mohli využívat plně otevřeného režimu odpružení. Jízda byla i v tomto módu velmi rychlá a kolo akcelerovalo velmi ochotně, a to nejen v terénu, ale i na hladkém povrchu, na asfaltu. Po uzavření obou jednotek nás kolo katapultovalo do galaktických rychlostí. Promiňte, že jsem se nechal unést, ale ono fakt jelo až neuvěřitelně. Vždyť je to trail bike!

 

 

Při vletu do terénu s otevřeným tlumením byl chod odpružení velmi jemný, a tak ač se jedná o trail bike, neváhali jsme se s ním pustit i do odvážných sjezdů, vhodných spíš pro enduro. Jasně, museli jsme tu jet pomaleji a důsledněji vybírat stopu, ale do kola s parádní geometrií jsme se mohli opřít a ono nás ve strmých úsecích pěkně podrželo. A když jsme ho potřebovali strhnout někam do zatáčky, nezaváhalo ani na vteřinu. Je to velmi hbitý a v zatáčkách mrštný bike.

 

 

Na rovinatějších pasážích trailu jsme mohli relaxovat, enduro kola nás brzdila. Tenhle trail bike totiž nezadrhává a přes překážky se jen jemně přenáší. Progresivita tlumicích jednotek zajistila, že jsme se nemuseli vyhýbat ani větším skokům. Jen to chtělo trošku jemnosti při dopadu, ale do vzduchu se kolu chtělo náramně.

Taky tuhost rámu je zde zcela na výbornou. Ať jsme se do kola opírali ve sprintu po rovince či do kopce, ať jsme se ho snažili „prošlápnout“ v zatáčce, tak rám neuhnul. Nezaznělo jediné vrznutí či loupnutí z čepů. Tenhle rám drží a jezdce podrží. Velmi precizně je konstruováno vedení brzdových hadic a bovdenů řazení. Vše je dobře uchyceno a i na skalkách či v kamenitých polích si užíváme ticha lesa, bez jakéhokoliv nepatřičného zvuku z biku. Řetěz usměrňuje maličké horní vodítko, na velikosti ale evidentně nezáleží. Ani jednou nám během testu řetěz nespadl. Takže i tento prvek můžeme ohodnotit za povedený.

 

 

Allebike Alpha Polestar dostává jménu divize výkonných vozů. I ve světě cyklistickém předvádí produkt Polestaru velmi slušný kus práce. Tohle kolo není vidět na každém rohu a co se vlastností týče, rozhodně ho chcete vidět ve své garáži!

Připravil: Ondřej Bílek

Foto: Michal Červený

 


FOTOGALERIE

 

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu