Věřili byste, že pohonné ústrojí Sram Eagle je s námi už přes šest let? A revoluční přechod na systémy s jednou “plackou” dokonce jednou tak dlouho? Sram do toho ale šlape dál a dnes představuje technologicky maximálně posunuté pohony Eagle Transmission. Aby toho nebylo málo, přidává i kompletně nové, zajímavě koncipované brzdy Stealth. Seznamte se se zásadními komponenty pro tento rok v následujícím článku.
Sram při svých jednopřevodníkových systémech Eagle cítí velkou zodpovědnost. Není divu, když právě tento koncern do vývoje zmíněných ústrojí investoval takové úsilí. S tímto dědictvím inženýři přemýšleli, zda mohou nadále nějak přispět nejen samotné značce, ale také jezdcům, ke zlepšení jízdy jako celku. Vývojové oddělení Sram dle svých slov přehodnotilo celé rozhraní mezi rámem, kolem a hnacím ústrojím. Výsledkem je Eagle Transmission – první přístup svého druhu k pohonům horských kol. Systém, který nastavuje novou laťku a nová očekávání od pohonů Sram.
Eagle Transmission musí být splněný sen
Eagle Transmission, tedy kompletně nové pohonné ústrojí Sram Eagle, čítající od přehazovačky, kazety, řetězů až po kliky s převodníky, nepřichází s žádných jiným cílem, než být souborem technologií pro nejnáročnější jezdce na světě. A pro ty, co nechtějí nacházet kompromisy. Nebo třeba lanka a bowdeny. Ano, díváme se na bezdrátovou technologii AXS, která nesmí chybět. Ale nepředbíhejme! U Eagle Transmission “bezdrát” možná tolik nepřekvapí, jako celý systém postavený na univerzální konstantě samotné osy kola. Co to znamená? Zapomeňte na patku. Přehazovačka, která má posunout limity životnosti patku zcela obchází a jako upevňující člen využívá zadní pevnou osu kola. Zní to jednoduše a trvanlivě? Už abychom to pořádně prověřili v testu!
Plně integrovaná a vzájemně závislá
To, jak novinka obchází patku, obecně na pády poměrně náchylnou část rámů kol, jsme již zmínili. Eagle Transmission kromě toho, že tento jindy nutný komponent vynechává, nemá ani žádné stavěcí šrouby. Celek je díky tomu radikálně robustní, plně integrovaný a vzájemně závislý, protože využívá bezdrátovou technologii AXS. Podle amerického koncernu Eagle Transmission umožňuje bezchybně řadit při maximálním zatížení. Metoda úplného upevnění má zároveň pro jezdce představovat jednoduchý instalační postup.
Technologie je dostupná rovnou pro tři řady Sram Eagle:
- XX SL Eagle
- XX Eagle
- X0 Eagle
Mezi inovacemi lze ocenit také lehčí a ergonomicky propracovanější ovladače Pod Controller. Kliky X0 a XX lze osadit novými chrániči převodníku a nové jsou také možnosti wattmeterů. Všechny kazety kombinující ocel s jedním hliníkovým pastorkem mají rozsah 10-52 zubů a celé systémy jsou kompatibilní s elektrokoly.
Vše doplňují zcela nové brzdy Stealth
Brzdy Sram, jako jsou Code a Level určitě znáte. Stealth není novou řadou, která by stávající “kotvy” doplňovala. Jde totiž o jakýsi upgrade, přesněji řečeno o zcela nové brzdové páky a těla brzd na zmíněných modelech. Brzdy s doplňujícím označením Stealth budou méně nápadné, esteticky dokonalejší a díky svému designu přibližujícímu páku s hadicí více k řídítkům také lépe ovladatelné a celkově modernější. Kokpit s brzdami Stealth se zkrátka stane čistější a brzdy díky snadnému nastavení bez nutnosti nářadí i přívětivější k nastavení. Samozřejmostí je možnost spárování s výše představeným Eagle Transmission a technologií AXS.
- k dispozici pro řadu Sram Code a Sram Level
- varianty brzd Stealth budou nést označení Ultimate a Silver
- kromě nového těla brzdy a páky je nový také čtyřpístový třmen
Připravil: Martin Kuška
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT