Shimano dál mohutně šlape do rozšiřování své sady GRX, která je určena pro gravelová kola. Ta se stala hitem a japonský výrobce věří, že tomu nebude jinak ani s nově představenou elektrickou specifikací GRX RX825 Di2. Novinka přichází s přesmykačem, což může mnohým připadat jako plavba proti proudu. Ano, opravdu jde o řešení 2×12. A nyní si celou sadu představíme.
Že přesmykačům z velké části odzvonilo musel zaznamenat snad každý. Jejich výskyt je dnes běžný pouze u klasických silničních kol nebo u levných horských kol. Má to svůj důvod – moderní systémy s jednou plackou mají rozsah převodů takový, že nemůže limitovat téměř žádného jezdce. V Shimanu však zřejmě mají přehled a ví, že stále skupina zájemců o přesmyk existuje. A to mohou být třeba gravel jezdci, kteří podnikají dlouhé vyjížďky s velkým počtem kilometrů po rozbitém i pěkném asfaltu. Shimano si navíc stojí za tím, že přesmykač má svůj význam i v případě bezdrátu. Nejnovějším počinem výrobce je proto elektrická 2×12 sada GRX RX825 Di2 s pákami Dual Control, 315 g těžkou přehazovačkou RD-RX825 vybavenou technologií Shadow RD+ a přesmykem FD-RX825 vážícím 142 g.
Přepracovaný systém Di2
Aby celý systém fungoval optimálně, rychle a přesně řadil, přepracovali inženýři v Japonsku celou technologii Di2. Nově má být elektronika neprůstřelně spolehlivá a jednoduchá na nabíjení, protože obsahuje centrální víceportovou baterii, která napájí přední i zadní řazení. Baterii se nemá nic přihodit ani při cestách rozbitým terénem. Od ní pak vedou dráty s menším průměrem, které se připojují z baterie přímo k oběma řazením, čímž se eliminuje potřeba spojek a zefektivňuje se proces sestavení.
Rovnou tři tlačítka na každou páku
Di2 technologie se ovládá třemi tlačítky na páku. Těmto spínačům lze přiřazovat různé funkce, což se hodí hlavně v případě, že má jezdec na svém gravelu namontován a spárován cyklocomputer nebo světla. Další kustomizaci lze samozřejmě provést pomocí aplikace Shimano E-TUBE PROJECT. Kde hledat třetí tlačítko? Na vnitřní straně řídítek, takže pokud je držíte za spodní oblouky, má být zcela snadné nahmatat nenápadné tlačítko palcem.
Osvědčená mechanika
Sekundovat elektronice má optimalizované řazení s osvědčenou technologií Hyperglide+, která se stará o maximální plynulost nehledě na situaci a podmínky, v nichž se jezdec nachází. Přehazovačku na nové sadě najdete v podobě modelu RD-RX825, která je kompatibilní s kazetami 11-34T a 11-36T. Protože disponuje praktickým vypínačem SHADOW RD+, usnadňuje při vypnutí demontáž zadního kola. Když je zapnutá, hnací ústrojí se dostává pod vyšší napětí, což má umožnit tišší jízdu a přesnější řazení. Zadní přehazovačka je zároveň komunikačním uzlem hnacího ústrojí a bezdrátově komunikuje s řadicími pákami. Vpředu se pak nachází přesmykač FD-RX825. Disponuje řetězovou linií +2,5 mm oproti konvenčnímu silničnímu FD a umožňuje lepší průchodnost zadnímu plášti.
Přední i zadní řazení se ovládá pomocí nových řadících pák, které mají disponovat promyšlenou ergonomií a protiskluzovým povrchem. Ty obsahují vyměnitelné knoflíkové baterie (2 x CR1632) s předpokládanou životností 3,5 až 4 roky. Některé části sady GRX RX825 Di2 má být navíc možné přesněji specifikovat. Jezdci si budou moci vybrat ze dvou různých kazet a z klik RX820 (převodníky 48/31T) či RX610 (převodníky 46/30T). Kteroukoli specifikaci pak lze doplnit o další část balíčku – o nejnovější karbonová gravel kola Shimano WH-RX880. Ta mají 25mm vnitřní šířku a aktualizovanou volnoběžku DIRECT ENGAGEMENT. Samozřejmostí v této sadě jsou také hydraulické brzdy.
Kustomizace aplikace E-TUBE PROJECT
Neodmyslitelnou součástí elektronických komponentů jsou mobilní aplikace. U Shimana tomu není jinak, protože právě pomocí dotykového telefonu lze z bezdrátu vyždímat nejvíce a přizpůsobit si řazení přímo svému jízdnímu stylu. S pomocí aplikace Shimano E-TUBE PROJECT Cyclist si lze naprogramovat různé režimy automatického řazení, jako je synchronizované a polosynchronizované řazení nebo jemné řazení. Shimano pro tuto příležitost aktualizovalo firmware. Ten je kompatibilní nejen s GRX RX825, ale také s 12-ti rychlostními silničními Di2 sadami Shimano. Výsledkem má být především jednodušší, intuitivnější řazení pro méně zkušené jezdce a zároveň možnost doladit si vše pro maximální výkon, co se týká například závodního nasazení u gravelových profíků.
Hlavní fakta o GRX RX825 Di2
- Evolved Di2 Platform – Přepracovaný systém Di2 má disponovat rychlým, přesným řazením a bezdrátovým designem kokpitu pro maximální výkon a absolutní spolehlivost.
- Advanced Gravel Drivetrain – Optimalizované 12-ti rychlostní řazení má dosahovat bezkonkurenční efektivity i díky osvědčené technologii Shimano HYPERGLIDE+ pro plynulé řazení bez ohledu na situaci.
- Vylepšené rozhraní a ergonomie – GRX nabídne vylepšenou ergonomii, čistší design kokpitu a dokonalou rovnováhu ohledně pohodlí a úchopu.
připravil: Martin Kuška
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT