Najdete další výrobce, kteří by nás tolik zásobovali libůstkami ze světa gravelu, jako je Ridley? A ano, belgický výrobce opět rozšiřuje svůj “štěrkoletový” sortiment. Nejnovějšími přírůstky jsou ASTR RS, ASTR a Kanzo Adventure A, kola, která vyplňují snad poslední skulinky v nabídce Ridleyho.
Všechny tři nové gravely jsou z docela jiných světů. ASTR RS je nový standard závodního gravelu. Vlastně už Piotr Havlik ho měl na Unboundu jako prototyp. Pro smrtelníky je tady potom “běžný” ASTR. Nemá aero sedlovku a je z jiných vláken, než RS. A do třetice – bourák Adventure pak dostává svého hliníkového kámoše, Adventure A s průchodností 47 mm. Všechny modely jsou s UDH patkou. Není toho málo, že? Tak se na celou trojici pojďme podívat blíže.
Ridley ASTR RS je nejrychlejším gravelem značky
Nyní je to známo. Piotr Havik z Classified Ridley Factory Teamu si zajistil 4. místo na Unbound Gravel právě na tomhle kole. ASTR RS je přímo navržen pro závodníky, pro moderní gravel tratě. A má prostor na opravdu pořádné pláště. Výrobce sice zvolil hodně krátkou zadní stavbu, ale vejdou se do ní pryže široké až 52 mm. Jenom nesmíte zvolit dvojpřevodník, to byste se o pár milimetrů ošidili (maximální rozměr by byl 47 mm). V Ridley tohle kolo připravili co nejvíce aerodynamické, tuhé, ale zároveň komfortní, s dobrou ovladatelností. Samotný karbonový rám váží jenom 890 g ve velikosti M.
Výrobce záměrně zvolil nižší střed, aby podpořil stabilitu kola při vysokých rychlostech. Geometrie je vlastně celkově docela svérázná a hodně závodně zaměřená. Zmiňme třeba úhly – úhel hlavy 71,5°, sedlový 74°. Kolo zároveň vůbec nepočítá s expedičním využitím, takže zapomeňte na téměř všechny typické montážní body (kromě možnosti nasadit doplňky Apidura Aero Packs). Co naopak má, jsou různé integrované prvky, jako je difuzor na korunce vidlice. ASTR RS prostě cílí jenom na hodně rychlé závodníky…
Ridley ASTR jako semi-závodní gravel pro každého
Trochu méně závodní bratříček modelu ASTR RS má hodně podobného s prvním uvedeným, hlavně co se základních vlastností týče. A také ona moderní geometrie nejdražšího modelu… Je přítomna. Ano, určitě jde závodit i s modelem ASTR a také je možnost ho upgradovat o hodnotnější díly, ale podle prvního dojmu má být mnohem víc parťákem do nepohody. Rozhodně jde o kolo určené pro širší spektrum jezdců. Zmiňme, že ASTR je ochuzen o nejlepší karbon a také postrádá některé aerodynamické prvky. Třeba právě aero sedlovku. Počítat se musí s mírným nárůstem hmotnosti, přecejen jde o dostupnější model s výbavou z jiného cenového ranku. Z osazení však téměř každého potěší tak parádní kokpit, jako je Cirrus Pro Integrated. A také počítejte s pořádnou vůlí pro pneumatiky, aby šlo zdolat každou gravel stezku!
Ridley Kanzo Adventure A může být skvělý vstup do světa gravelu
Belgický výrobce nechce ochudit ani ty, kteří mají v plánu neutrácet a nebo s gravelem hodlají teprve začít. Přesně pro takové jezdce je dostupnější varianta klasického Kanzo Adventure, kola, které v roce 2022 získalo ocenění Editors’ Choice za „Nejlepší Gravel Bike“ od renomovaného Bike Rumor. Velký cenový skok směrem dolů tvoří hlavně použití hliníkové slitiny namísto karbonového vlákna. Geometrie však zůstala stejná a jízdní vlastnosti se proto dají očekávat docela podobné, stejně jako skvělá prostupnost terénem. Kanzo Adventure A je zamýšlen hlavně jako bikepackingový stroj a gravel kolo, co toho hodně snese, u něhož nemusíte smutnit, pokud chytí nějakou oděrku. S dvanácti montážními body na rámu a šesti na vidlici lze dosáhnout výrazně personalizovaného nastavení a snadné má být i “nahození” světel a blatníků. Kanzo Adventure A zvládne až 47mm pláště a design působí skoro až “ocelákově”.
Doplníme, že kola Ridley do ČR a SR dováží Zookee.cz
Připravil: Martin Kuška
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT