Zjistili jste, že pořídit si elektrický full znamená velkou ránu pro rozpočet? Nic se neděje. I současné e-hardtaily toho zvládnou hodně. Tedy, pokud dobře vyberete. Velké zkušenosti s takovými koly má třeba slovenský Kellys. Už pěkných pár let představuje modely, které mají být tak trochu něčím víc, než jen obyčejnými hardtaily. Důkazem je Tygon r90.
Co je vlastně za kolo hardtail, který zvládne víc? A navíc elektrický? Začněme od toho nejdůležitějšího. Od rámu. Ten je viditelně masivnější a tedy i odolnější, než je tomu u klasického lehkého cross country MTB. Ruku v ruce s tím jde vidlice. Zapomeňte na konzervativních 100 mm zdvihu. Dnes je trendy začínat na 120 mm a jít tak trochu cestou trail biku. Vše pak podtrhuje osazení, jako je teleskopická sedlovka, řídítka s krátkým představcem a co nesmí chybět je plnotučné 1×12 řazení. Kola pomáhá roztáčet výkonný elektromotor, jemuž je parťákem akumulátor s vyššími stovkami Wh. Přesně tyto požadavky má spousta současných fanoušků horských kol.
Tygon r90 je vrcholem nabídky
Sečtěte informace z předchozích řádků a dostanete vrcholný elektrický hardtail od slovenského výrobce, který působí v cyklistice přes 30 let a kola vyrábí v Evropě na jedné z nejmodernějších linek na světě. Kellys model Tygon nabízí i v mnoha dostupnějších specifikacích, stejně jako dámskou variantu Tayen. My však zůstaneme u verze s přívlastkem r90. Až ta jezdci poskytuje všechny uvedené benefity pro jízdu v různě náročném terénu, na hravých trailech i stezkách se spletí kořenů.
Důvěra v Panasonic, Shimano i RockShox
Že jde o vrchol nabídky připomínají i komponenty. V Kellysu se bezpochyby snažili o dobrý poměr ceny a výkonu, přesto potenciální jezdce neochudili o bikerské laskominy, jako je třeba výkonná sada pohonu a brzd Shimano Deore nebo nejvyšší specifikace vzduchové vidlice RockShox 35, tedy Gold RL Boost s Debon Air patronou a tlumením Motion Control. Mnoho komponentů zajistil i sám výrobce. Jde třeba o řídítka, představec nebo ráfky s průměrem 29″. Vše je osazeno na hliníkovém rámu s moderní geometrií, do něhož se zabudoval i motor Panasonic GX Ultimate s nekompromisními 95 Nm. Ten nahradil dosavadní Shimano Steps 7000. Co však zůstalo je vysokokapacitní akumulátor Kellys Re-Charge K1, který značka vyvinula společně s BMZ. Baterka má 725 Wh a je zcela integrovaná do rámu, což přispívá čistému designu.
Pro hltání lesních kilometrů
Kellys Tygon r90 je elektrokolem, k jehož největším přednostem má patřit to, že vás díky silnému elektromotoru vyveze téměř kamkoli. Plnotučná baterie vás navíc podrží i na dlouhých vyjížďkách, protože výrazně prodlužuje dojezd. Kolo se ale nemá nechat zahanbit ani ve sjezdech a v terénu. Geometrie ho předurčuje k živému jízdnímu projevu a pokud vám něco sdělí, že už to přeháníte, je to přecejen omezená schopnost rámu bez zadního odpružení a možná také řídítka s konzervativnější šířkou. S hardtailem se však nikdo nepasuje do role závodního sjezdaře a poradit si s lesními stezkami naší kotliny musí být podle všech predispozic pro Tygon r90 hračka.
Aktuální specifikaci elektrokola se všemi detaily a tabulkou velikostí najdete na stránkách výrobce zde.
připravil: Martin Kuška
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT