Takže tady je skutečně seriózní odpověď. Testy brzd často
probíhají
právě na stejném kole, se stejnou vidlicí, nábojem, pneumatikou,
jejím tlakem, etc… U mechaniky jsou ztráty způsobeny jak třením
lanka, tak zřejmě i pružením v bovdenech. Naopak hydraulika získává
body síly stisku přenosem síly skrze kapalinu (nižší tření a při
užití železných hadic i minimální ztráty jejich stlačitelností),
tak využitím hrátek s poměry pístků – vzhledem k rovnoměrnému
šíření tlaku v kapalině vyvolá menší pístek u páky větší
výslednou
sílu díky větší ploše pístku ve třmeni. Délka samotné páky na
řídítkách samozřejmě také vstupuje do hry: čím blíže konci prsty
působí, tím větší je tlak na pístek a tedy i výkon. Proto si
například sjezdaři posouvají páku blíže k představci. Problémem
však je, že s extrémním přizpůsobením polohy páky brždění se
posouvají také páčky řazení a prsty pak na ně nemusí dosáhnout.
Shimano již toto nově řeší ultrakrátkými řadícími páčkami Saint a
Hone pro sjezdaře – takže mohou být namontovány blíže gripům
namísto pák brzd, které pak mohou být usazeny v optimální
pozici.Tomáš Taich
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT