Pád do peřin

12.8.2021

Komerční prezentace   

Jsou sporty, při kterých existuje riziko pádu, a to více či méně nebezpečného. Kdyby se měla sestavit stupnice nejvíce ohrožených částí těla, na prvním místě by se jednoznačně umístila hlava, jejíž ochrana má v různých odvětvích různou podobu.

Co by však následovalo na dalších místech? Můžeme se pokusit žebříček doplnit o krk, hrudník a vnitřní orgány. Airbag v automobilu tento problém vyřešil, ale co ostatní obory? To byla myšlenka, která inspirovala francouzského inženýra a konstruktéra Gerarda Thevenota. Jeho zájmem a velkým koníčkem byla a jsou lehká letadla a paragliding, tedy obory, kde pády a nehody mají většinou fatální následky. Proto v roce 2002 po odchodu z leteckého průmyslu a vlastní zakládá firmu Helite Airbags. Začal se věnovat vývoji airbagů původně pro tyto aktivity, ale rychle rozpoznal obecný nedostatek zabezpečení v různých dalších odvětvích. Významným mezníkem a řekněme stavebním kamenem firmy Helite Airbags byl prodej patentu na lavinový batoh.

Ze vzduchu…

Jeden z prvních vyvinutý airbagů byl určen pro paraglidisty. Dále následovala inženýrská spolupráce, vývoj a vylepšení pro sekci motorismu s japonskou firmu. Od roku 2006 šel již plně svou vlastní cestou. K mechanickým airbagovým vestám pro motorkáře přibývá odvětví jezdectví. V roce 2012 je na OH v Londýně 16 národních týmů v jezdectví chráněných airbagy. V roce 2015 je v oběhu již 90 000 airbagů značky Helite.

na silnici

Další směr a krok, tedy elektronická vesta pro motorkáře, se přímo nabízel. A jaký je princip? Elektronický airbagový systém Helite pracuje díky sofistikované elektronice řídící jednotky zcela autonomně. Sleduje a analyzuje pohyb více než 1000x za sekundu v reálném čase. Pokud dojde při jízdě ke krizové situaci hraničící s pádem či k pádu, airbag se ještě před nárazem během 31-60 ms automaticky nafoukne.

Firma s nimi začala v první dekádě tohoto století, dosud má více než 200 000 prodaných produktů. Domácí dovozce, firma Top Moto, má s nimi, respektive její zákazníci, mnoho zkušeností.

Řadě zákazníků jsme podle jejich vyjádření výrazně snížili zdravotní následky nehody. Spolupracujeme s Besipem a na základě jeho stanoviska a soudních znalců je s ním až o 80 % větší šance na přežití. Airbag chrání krční páteř, která je zafixovaná, celou bederní páteř, a tím, že tělo tlakem obalí velký objem vzduchu, zafixuje vnitřní orgány. Výraznou měrou tak omezí riziko vnitřního zranění, krvácení, utržení sleziny a podobně,“ vysvětluje zástupce firmy Daniel Rais.

Vesta má v sobě řídící jednotku, ve které jsou gyroskopy, akcelerometry, GPS a jiné senzory. Údaje z těchto zařízení vyhodnocuje a ukládá samotná vesta. Leckdy podají zajímavé svědectví.

Došlo k reklamaci, kdy motorkář tvrdil, že najel na zpomalovací práh a vesta se aktivovala,“ vzpomíná Daniel Rais. „Ani my jako dovozci nedokážeme data vyčíst, proto jsme je poslali do Francie. Kromě grafů jsme dostali i otázku, jaké máme zpomalovací prahy, že prý do nich najel zákazník rychlostí 92 km/h…“

Nejen městem bezpečně

Cyklisté se samozřejmě pohybují menší rychlostí, ale stále hrozí kontakt s rychle jedoucím vozidlem, ten končí ve většině případů tragicky. Proto speciálně pro ně vznikla vesta s názvem B’Safe. Pokud jde o elektroniku, nejobtížnějším úkolem pro konstruktéry bylo z analýzy tisíců dat a simulace stovek pádů vytvořil algoritmus schopný odlišit normální pohyby cyklistů od nehody. Systém se skládá ze dvou senzorů. Prvním je CDU senzor umístěný uvnitř vesty, ten analyzuje pohyb cyklisty podobně jako v moto provedení (GPS, gyroskop a akcelerometr). Druhým je SDU sedlový senzor umístěný pod sedlem, ten „hlídá“ nárazy. Pokud je detekován náraz nebo abnormální pohyb, oba senzory spolu komunikují, analyzují situaci a v případě potřeby aktivují airbag. Ten se nafoukne a podle velikosti vesty a objemu airbagu „obejme“ jezdce ochranný od 14 do 28 litrů vzduchu. Airbag je vyroben z ultra odolného nylonu, který se během nafukování netrhá. Po každém nafouknutí se airbag automaticky vyfoukne a lze jej znovu použít. Vyzkoušeli jsme jej nikoliv při pádu, ale „staticky“. Drobný úlek, při zkoušce náš nejsilnější dojem, by byl při skutečném pádu přebit úlekem opravdovým. Zajímavým zjištěním byla na rozdíl od airbagu v autě dlouhá doba, kdy jsme byli obklopeni vzduchovým polštářem.

Elektronický systém detekuje různé havarijní situace. První může nastat během jízdy rychlostí vyšší než 11 km/h, kdy kolo zasáhlo nebo bylo zasaženo významnou překážkou, či došlo ke ztrátě kontroly nad kolem (bez nárazu do kola). Druhou je stav po nárazu do kola stojícího v klidu a odhození jezdce z kola. Právě přítomnost druhého senzoru umístěného na kole je odlišností od motorkářského provedení, to vyhodnocuje nebezpečí pouze senzorem uvnitř vesty, a to od rychlosti vyšší než 25 km/h. Výrobce však nabízí i pro ně možnost druhého senzoru, a tím i vyšší stupeň ochrany.

Vesta i senzor jsou systémově unikátní, před prvním nasazením je třeba je spárovat, což je velmi snadný úkol. Možné je spárovat několik sedlových senzorů s jednou vestou, to v případě využívání více kol jedním uživatelem, nebo s jedním senzorem spárovat libovolné množství vest. Životnost baterie senzoru je zaručena nejméně na pět let, kontrolu stavu nabití umožní malý magnetický senzor, který je součástí setu. Vesta má výdrž baterie 25 hodin jízdy, její systém je zcela automatický a šetří energii. Pokud je zapnutá a není detekován pohyb, dostane se do úsporného režimu, v něm vydrží sedm dní. Na nabití slouží přiložený USB kabel, baterii nabije například běžný počítač za tři hodiny. Výrobce doporučuje dobít vestu 1x týdně.

Zdraví versus cena? Raději jinak…

Vesta se dodává ve čtyřech velikostech S, M, L a XL, jsou z lehké a prodyšné tkaniny a lze si vybrat ze dvou barev: černé a signální zelené, obě doplněné o reflexní prvky. Z principu nemůže jít o lehkou sportovní vestu, ale její váha nijak jezdce nelimituje. Po nasazení (nutné je zapnout ji až do horní police jezdce, teprve pak zaručí správnou funkci) je patrná větší zátěž na pravé straně, kde je pyro patrona a senzor, po doplnění nezbytností jako jsou klíče, mobilní telefon a peněženka se poměr vyrovnává a za pár okamžiků jej jezdec přestane vnímat. Při jízdě nijak pohyb neomezuje, jak délka, tak průramky jsou zvoleny vhodně. Důležitý je samozřejmě správný výběr velikosti, každé odpovídá pyro patrona s příslušným objemem stlačeného vzduchu (S 14 litrů, L a XL 17 litrů, XL 28 litrů). Určena je pouze pro jedno použití, pak musí být vyměněna. Vesta se obléká na běžné cyklistické vybavení, ať jde v případě sportovního nasazení o dres, či městského provozu košili nebo tričko, a je možné přes ní nosit batoh i pláštěnku, pokud nejsou příliš těsné a nezabrání tak nafouknutí airbagu.

Systém funguje od -20 do 50 °C, pro cestovatele by mohlo být užitečnou informací, že vstup do letadla je s nimi umožněn, a to dokonce i na palubu. Helite má příslušný bezpečnostní certifikát zařazen přímo v IATA (Mezinárodní asociace leteckých dopravců). Mimo to si náhradní pyropatrony můžete pořídit i v zahraničí, zastoupení značky naleznete ve více jak 60 zemích světa.

Cena vesty je 17 940 Kč, pyropatrona = jeden pád, aktivace airbagu vyjde na 1530 Kč. Tady zřejmě nemá smysl klást otázku, zda je to málo či hodně, ve hře je daleko více. Jako základní argument lze poměřit cenu s měsíčním výdělkem a položit si otázku, zda polovina platu vyrovná dva týdny v nemocnici s případnými následky nehody bez vesty. Pokud by došlo k vážnějším poraněním, či události fatální, cena je v tom případě mimo jakoukoliv diskuzi. V Evropě dojíždí do zaměstnání 7 % obyvatelstva na kole. Kolo je nejbezpečnější způsob dopravy, i tak ale cyklisté tvoří celých 5 % všech úmrtí v dopravě. Z vážných zranění je v 40 % zastoupen hrudník a v 25 % páteř. V současné době se jedná o jedinou ochranu hrudníku a páteře. Legitimní otázkou se stává, zda helma není pouze základ?

 

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu