Dalo se to vlastně očekávat, že se kruh postupného rozšiřování modelových řad u značky Trek musí jednou zastavit a pomalu vrátit ke kořenům, tedy jednoho univerzálního, ale rychlého stroje. A právě taková myšlenka stála ze zrodem poslední, již osmé generace modelu Madone, ještě pod pláštíkem tajemna prověřené na jarních etapových závodech Dauphiné a Kolem Švýcarska.
Promíchat, netřepat – zcela trefné označení toho, před jakým úkolem stáli produktoví inženýři značky ve chvíli, kdy nadešla potřeba změny. Přestože díky skvělému sprinterovi Pedersenovi značce nechybí dostatek důkazů, že je to stroj opravdu rychlý, jeho vlastnosti trochu pokulhávaly ve stoupáních. Aby tedy jezdci nestáli v depu před otázkou, jaké kolo zvolit na konkrétní etapu, jestli rychlé, nebo lehké, značka odpovídá zcela jasně – vzali jsme z modelů Madone a Emonda to nejlepší a stvořili novou Madone.
K zajímavým technickým informacím patří fakt, že novinka ve srovnání s předchozí generaci „shodila“ nemalých 320 gramů. Za touto úsporou stojí řada změn ve tvarování a profilování trubek, na pohled výrazně subtilnějších ve srovnání se „sedmičnkou“, ale dle testů ve větrném tunelu s minimálně stejným efektem aerodynamiky.
Často se můžete setkat, že když se něco odlehčí, trochu tím utrpí parametry tuhosti. Trek tuto otázku vyřešil vpravdě šalamounsky, a to „namícháním“ nové specifikace karbonu OCLV a to úrovně 900, která je ve srovnání s řadou 800 o celých 20 % tužší.
Ale je tu i řada dalších detailů, jako jednodílná přední vidlice a trochu tajemství opředená nová technologie forem a sestavování rámového základu, kde podle tvrzení značky došlo k výrazné redukci nepotřebného materiálu a pojiva. Výsledkem je informace, že hmotnost tohoto rámu kulminuje podle velikosti na hodnotě 765 gramů, vidlice pak 370 g.
Hra čísel je vždy až na prvním místě, zde tedy doplňme, že díky změnám tvarování a hmotnostní úspoře zůstala nová Madona stejně rychlá jako předchozí generace, ale při shodných vlastnostech v kopcích se ve srovnání s Emondou zrychlila o nezanedbatelných 77 vteřin (vzdálenost 40 km, konstantní výkon 200w). Do hry zde logicky musely vstoupit i další detaily, kromě rámu tak prošlo změnou i tvarování řídítek (model SLR – úspora 17 W) a představeny byly i zcela nové aero bidony (úspora 3 W).
Opomenout samozřejmě nesmíme ani další vlastnosti, kde k těm důležitým patří komfort. Nová konstrukce IsoFlow z zadní části navýšila úroveň komfortu ve srovnání s předchozím tvarováním o 80%, současně si budou pochvalovat uživatelé stávající Emondy, kterým toto provedení může přinést téměř čtvrtinové navýšení pohodlí. K podpoře tohoto faktoru jistě přispěje i fakt, že nový koncept počítá i s možností použití širšího obutí, konkrétně až do šíře 33 mm.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Je toho ale mnohem více, co dokáže tento kosmický stroj nabídnout. Reportáž z jeho představení vám přineseme již brzy na stránkách letního vydání 53×11.
Další podrobnosti najdete na stránkách Treku.
Eda Pinkava
Foto: autor a Trek
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT