Stevens E-Maverick není pro výrobce z Hamburku novým jménem. Celoodpružené elektrokolo ale lehce zapadlo v době, kdy Stevens představil ihned velmi široce využívanou elektrickou platformu E-Inception, která ostatní fully s elektromotorem mírně zastínila. Nyní se to ale má změnit. Nový E-Maverick je od základu jiné kolo, co sází hlavně na lehkost a s ní spojenou hravost. Tomu pomáhá i méně tradiční pohonná jednotka TQ-HPR50, která dostala ocenění za inovaci roku 2022.
Německý Stevens disponuje extrémně širokou paletou elektrokol. Zřejmě nenajdete kategorii kol, kterou by nezastoupil verzí s elektrickým pomocníkem. Nově jde Stevens ale ještě dál. Svoje fully s elektromotory rozdělil do podkategorií Full Assist a Light Assist. Právě model E-Maverick se dostává do druhé zmíněné kategorie. A vlastně vypadá, jako by se značka vracela k dobám, kdy byly v jejím portfoliu klasická celoodpružená kola Whaka nebo Sledge. E-Maverick totiž elektrický pohon maskuje tak dobře, že by mohl nejednoho bikera zmást.
Hlavně zůstat hravý
Přesně takové zadání podle slov značky dostali inženýři, když přišlo rozhodnutí, vytvořit kategorii Light Assist. Aby toho bylo možné dosáhnout, přichází nový karbonový rám určený pro velmi malý pohon. Ten disponuje moderní, progresivní geometrií, která má lehkonohému ovládání na trailech napomáhat. Lehkost karbonu pak doplňují taktéž nijak těžké komponenty, tedy hlavně kompaktní pohon TQ-HPR50. S hmotností 1850 gramů je pohon TQ-HPR50 o kilogram lehčí než například pohon Shimano EP8. Přesto TQ-HPR50 nabízí točivý moment 50 Nm a výkon až 300 wattů. Speciální konstrukce pohonné jednotky TQ také eliminuje nepřirozený odpor při jízdě za hranicí asistence 25 km/h, kdy se dle legislativy podpora vypíná. E-Maverick tak má tedy jet stejně jako klasické kolo.
Hravosti mají přispět také komponenty. E-Maverick přichází s různými specifikacemi pro all mountain (AM) a enduro (ED). Jezdec tak na kole najde například SRAM X0 Eagle Transmission, Shimano XTR, DT Swiss HXC 1501 Spline One a další komponenty třeba od Race Face nebo Oxygen, což je značka komponentů spadající pod Stevens. Výsledky těchto specifikací mají vést k extrémně nízkým celkovým hmotnostem kola.
Rám – rozhoduje promyšlenost
Z představení kola se zdá, že Stevens rozhodně nezanevřel na svojí oblibu hraní si s detaily. Jedním je třeba plastový kryt motoru, který zároveň po sejmutí umožňuje vysunout ze spodní rámové trubky baterii. Laminované tunely pro kabely v prostoru pro baterii pak mají zajistit, že kolo bude velmi přívětivé pro servis. Chránič dostal také řetěz. Ten je z robustní gumy a je přesně přizpůsoben řetězové vzpěře. Pokud jde o karbon (rám je z varianty uhlíkových vláken SL HMF), je z něho vyrobené dokonce i vahadlo. Celokarbonové vahadlo podle výrobce ušetří přibližně 180 gramů ve srovnání s hliníkovou variantou. Pokud si kolo blíže prohlédnete, najdete také chráněnou a přitom snadno přístupnou zásuvku pro nabíjení nebo třeba displej pohonné jednotky TQ-HPR50 zabudován do horní trubky. Průřezy trubek jsou optimalizované pro zatížení a samotný rám váží 2600 gramů. Například celková hmotnost kola E-Maverick AM 7.4.3 činí přibližně 17,5 kg.
Optimalizované velikosti
Součástí nové koncepce modelu E-Maverick jsou optimalizované velikosti rámů. Rámy operují s kratšími sedlovými trubkami, které však umožňují použití dlouhých teleskopických sedlovek. Jezdci tak získají možnost lépe si přizpůsobit jízdní pozici a vlastnosti kola vlastním potřebám. Pro maximální hravost na trailu a při sjezdu Stevens doporučuje zvolit menší velikost rámu. Pokud máte rádi stabilnější jízdu, zvolte větší rám. Speciálně pro účel oprimalizované velikosti byly vyvinuty také nálepky velikosti rámu. Poskytují informace o velikosti rámu (R1 až R5 nebo S až XL), ideálním rozmezí velikosti a hodnotách stacku a reache rámu. Kromě toho jsou na nálepkách uvedena doporučení pro snadný výběr velikosti.
Nové modely Stevens E-Maverick:
- E-Maverick AM 9.4.3
- E-Maverick AM 7.4.3
- E-Maverick ED 9.4.3
Více informací najdete na českých stránkách Stevens.
připravil: Martin Kuška
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT