Nový Specialized Epic WC maže rozdíly mezi hardtailem a fullem

20.4.2023
Při pohledu na Specialized Epic World Cup pro rok 2023 zbystříte především v momentu, kdy váš zrak padne na partii zadního odpružení. Jeho řešení má přinést velký průlom. Chce totiž smazat rozdíly mezi hardtaily a celoodpruženými závodními stroji. Uvidíme letos na pevném Epicu vůbec nějaké závodníky? Po přečtení článku a citace jezdce Specialized Chrise Blevinse zjistíte, že možná ne.

S tím, přinést svým jezdcům full s jízdními vlastnostmi klasického hardtailu, má zkušenosti již několik značek. Mnohé pro to udělal například Trek se svým Supercaliberem. Nově se přidává i Specialized, jehož legendární Epic WC 2023 může evokovat hardtail více než kdy dříve. Svůj tlumič s vlastním designem totiž skoro celý skrývá zrakům. Samozřejmě ale nejde tolik o design, jako o funkci. Nový Epic se díky podstatným změnám pyšní okamžitou odezvou na šlápnutí a průlomovou jízdní dynamikou.

Chris Blevins na novém Specialized Epic WC

Příklad minimalistické formy

Celý rám je tak jednoduchý, jak si jenom dokážete u fullu představit. Absence nepotřebných čepů, vahadlo drobné, téměř neviditelné. Epic opravdu působí téměř jako hardtail. Jít cestou nesmlouvavého minimalismu umožnilo technickému odvětví Specialized dosáhnout nových standardů torzní tuhosti, která má mít svůj vrchol v partii kolem středového složení. Jednoduchost a snaha o co největší integraci tlumiče s mimořádně odolnými pouzdry přináší také výhodu ochrany před nečistotami a blátem z nesmlouvavých tratí světového poháru. Značka dodává podstatnou informaci a konkurenční výhodu, kterou zároveň minimalistický design přináší – hmotnost. Ano, váha lakovaného rámu i s tlumičem je pouhých 1765 gramů. Hodnota to je podle všeho nižší, než je tomu u konkurenčních XC fullů. Méně je mnohdy zkrátka více. Specialized se při vývoji inspiroval u svého nejlehčího silničního kola, jaké kdy bylo vyrobeno, modelu Aethos. Ten se chlubí rámem o váze 585 g. Ale zpět k Epicu…

Společně vyvinutý tlumič RockShox SID WCID

Jedním z klíčů, aby celý koncept nového Specialized Epic fungoval, je spolupráce americké značky s koncernem Sram. A to na tlumiči SID WCID (World Cup Integrated Design). Perličkou při jeho vývoji byla situace, kdy při prvním setkání s konstruktéry Sramu si tito “klepali na čelo”, že takto to vyrobit nelze a nebude to fungovat.

Zadní stavbě poskytuje zdvih 75 mm a díky kombinaci pozitivní a negativní vzduchové patrony má maximalizovat aktivitu tlumiče při přejezdu nerovností, ale zároveň umožňovat co nejvyšší přenos síly do pedálů. Specialized uvádí, že těchto 75 mm se však chová jako mnohem vyšší zdvih, přibližně na úrovni 100 mm, tradiční hodnotě u mnohých “ixcé” konkurentů. Další důležitou zprávou je, že tlumič má být schopen ideálního vyladění pro různé typy jezdců. Velkých změn lze docílit také instalací nebo vyjmutím tokenů. A samozřejmě změnami mezi třemi režimy – “firm”, “medium” a “active”. Netužší nastavení má za cíl imitovat pocit hardtailu. Okamžitá odezva na šlápnutí a aktivace zdvihu při větších nerovnostech. Sag je nulový. Medium má sag zhruba 2 mm a počátek zdvihu je měkčí a tlumič aktivnější. Nejměkčí nastavení vyhladí zkraje zdvihu nejvíce nerovností a sag tlumiče má být zhruba 4 mm. Nicméně těmito režimy to nekončí. Jezdec může ladit cokoli také cokoli mezi nimi.

Tlumič má navíc unikátní charakteristiku průběhu – v na počátku zdvihu je chod tzv. degresivní, což znamená, že na jeho aktivování je nutná větší síla. Jakmile se dostane do zdvihu je průběh spíše lineární a ke konci zdvihu, díky integrovanému elastomeru Jounce Bumper, je zdvih progresivní, což zajistí lepší kontrolu proti „dorazu“.

Roval kam se podíváš, a to v podobě řady Control SL

Není vše o samotném rámu. Když se řekne osazení kol Specialized, každému znalci značky se vybaví komponenty Roval. V případě Epicu WC představuje Specialized u své tovární značky sad komponentů řadu Control SL. A nejde pouze o jednotlivosti. Control SL obsáhne celý kokpit, posed a samozřejmě také špičková XC vypletená kola. Celek má svým zpracováním a zaměřením jediný cíl – pomoci jezdci vyhrávat závody. Pokud si jako první prohlédnete karbonový kokpit, překvapí vás jeho čistota. Však jde také o “kombo” řídítek a představce. Jeden kus, minimální váha (250 g u verze se 70mm představcem a 780mm řídítky). Výrobce hovoří dokonce o inženýrském mistrovském díle. Epic WC je standardně dodáván s bezdrátovým řazením. Hadice od zadní brzdy je svedena do hlavového složení, které disponuje zarážkou proti protočení řídítek.

Ultralehká je také sedlovka Control SL (150 g při délce 415 mm a průměru 30,9 mm). Opět jde výhradně o uhlíkové vlákno. Možná to nejdůležitější jsou ale možnosti jejího nastavení. Díky dvěma šroubům lze pozice měnit o přesné milimetry, což jezdci umožní snadno najít optimální posed.

Devětadvacetipalcová kola Roval Control SL jsou širší, lehčí, rychlejší a zároveň odolnější, než předchozí podobně zaměřené “výplety” značky. Jsou postavena na novém designu ráfku. 29 milimetrů široký profil poskytuje obutí zvýšenou trakci, zatímco hmotnost kol zůstala na pouhých 1240 g. Koncepce s odsazenými plochými dráty s širšími háčky dokáže podle dostupných údajů snížit sílu nárazů o 22 %. Dodáváme ještě, že ráfky mají asymetrický profil a díky celé koncepci kol bylo možné použít pouze jednu jedinou délku drátů.

 

TEST V NOVÉM VYDÁNÍ ČASOPISU VELO!
Ve Velu 3/2023, které vyjde 24. dubna, najdete ostrý test tohoto parádního biku!

 

Jak hovoří jezdci Specialized

CHRISTOPHER BLEVINS, 2021 UCI Short Track světový šampion „Když jsem poprvé jel na Specialized Epic World Cup, zjistil jsem, že už nikdy nebudu potřebovat závodit na hardtailu. Tohle kolo je hardtail zabiják… dává mi všechno, co chci od hardtailu, a zároveň ovládání a schopnosti pravověrného fullu.”

HALEY BATTEN, závodnice týmu Specialized Factory Racing

„Sebedůvěra, hbitost a rychlost. Tohle kolo nás na závodech odliší. Představuje ten nejrychlejší stroj pro tratě světového poháru. Nemůžu se dočkat, až na něm budu moci pod širým nebem začít závodit!”

Ceny Specialized Epic WC 2023:

PRO: 230 000 Kč S-Works: 315 000 Kč rámový set: 165 000 Kč

připravil: Martin Kuška

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu