Prvorozený Canyon Exceed byl uveden na trh v roce 2015 jako závodní stroj – a svému určení dostál, dosáhl vítězství na mistrovství světa v maratonu, opakovaně se umisťoval na stupních vítězů ve Světovém poháru. Toto tažení pokračovalo s příchodem druhé generace v roce 2020, kdy byl představen superlehký a superrychlý Exceed CFR. Nyní je tu třetí generace. Jiná.
Závody XC se za posledních několik sezon výrazně změnily, tratě jsou náročnější, techničtější, zábavnější, nejčastější volbou jezdců jsou fully – u Canyonu model Lux World Cup. Exceed tak míří jinam. Výrobce spoléhá na to, že boom gravel kol přivedl do terénu i cyklisty, kteří byli dříve zvyklí jen na hladký asfalt. „Jakmile tito jezdci narazí na limity svých kol s berany, uvědomí si, že na kole, které je ještě více schopné v terénu a stejně rychlé, je mnohem více zábavy. A právě tehdy přichází na řadu náš model Exceed. Kromě toho je scéna ultra závodů plná rychlých hardtailů. Tour Divide nebo série Mountain Race vyžadují hardtail pro kombinaci schopností, spolehlivosti, pohodlí a rychlosti.“
Ostatně pokračujme slovy Canyonu dál. „Ve srovnání s předchozím modelem měli naši průmysloví designéři za úkol snížit výšku rámu pro lepší ovladatelnost, přičemž zachovali dostatečný prostor v předním trojúhelníku pro velké lahve a rámové brašny – což je vítaná vlastnost pro milovníky dobrodružství. Nový vzhled jsme zkombinovali s přepracovanou geometrií, aby byl nový Exceed zcela v pohodě při vysokých rychlostech. Díky vyladěné geometrii a 100 mm zdvihu se budete cítit zcela pohodlně při vysokých rychlostech. Ano, nový model Exceed jsme obdařili delšími, nižšími a volnějšími parametry.“
Co to konkrétně znamená? Podobně jako stájový kolega pro downcountry, model Lux Trail, nový Exceed přebírá stejný úhel hlavové trubky 67°, tedy ubírá dva stupně proti předchozímu modelu. Reach se zvětšil o 10 mm u všech velikostí, rozvor je v závislosti na velikosti o 30 mm delší. Stejně jako u druhé generace modelu Exceed se délka řetězové vzpěry prodlužuje u kol velikosti L a XL, což jezdcům všech výšek poskytuje ideální rozložení hmotnosti napříč pěti velikostmi rámu. Sečteno a podtrženo, nová generace slibuje nárůst stability při zachování ovladatelnosti.
O pohodlí se vedle rámu stará i osvědčená sedlovka VCLS 2.0 s 20 mm „zadního pružení“ díky konstrukci listové pružiny. Má průměr 31,6 mm a najdete ji jen u nejlepší verze Exceedu s označením CF 9 – pro ostatní bude dostupná pro samostatný nákup na webu. Pokud byste raději teleskopickou sedlovku, průměr i rám jsou na ni připraveny.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Pro bikepacking nabízí bike větší jistotu než gravel a Exceed to využívá, zachovává prostor pro brašny v předním trojúhelníku díky upravené konfiguraci spodní trubky. „Vyrobili jsme také vlastní brašnu do rámu, která dokonale odpovídá tvaru předního trojúhelníku.“ Nová je možnost uchycení třetí lahve pod spodní trubku.
A hlavně pak je nový vnitřní úložný systém v ní. „Přenesli jsme systém vnitřního úložného prostoru LOAD z modelu Lux Trail, který poskytuje prostor pro naši brašnu na nářadí, CO2 cartridge, pumpičku, páky, duši a cokoli dalšího, co potřebujete, uložené a chráněné před vlivy počasí, kdykoli to budete potřebovat.“
(tz)
Foto: Canyon
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT