Není obvyklé, aby značka posunula premiéru svého nového produktu o pár týdnů oproti původním plánům. Pokud je to ale ze stejného důvodu jako u Canyonu, tedy aby byla dodržena nařízení ze strany UCI že stroj použitý na olympiádě musí být k dostání i pro „smrtelníky“, lze to snadno pochopit. A přesně tak je tomu u zcela nové, již čtvrté generace modelu Aeroad CFR, na kterém věhlasná hvězda belgické cyklistiky, Mathieu Van Der Poel plánuje bojovat o medailové umístění na hrách pod pěti kruhy v Paříži.
Jen lehce nahlédněme na nejdůležitější proměny stroje, který se v redakci objevil jen několik dní před oficiálním představením.
A jak bylo očekávané, značka spolu s tvrzením že jde o „nejrychlejší kolo v pelotonu“ zapracovala na proměnách jednotlivých partií rýmu tak, aby bylo dosaženo celkové úspory 14 wattů, ale zároveň bylo možno trochu snížit celkovou hmotnost a minimálně zachovat potřebnou tuhost.
Přesto se zde objevuje informace, že rámový základ neprošel až takovou dietou a naopak trochu přibral se všemi integrovanými drobnostmi na 960 gramů (uváděná hmotnost kompletního rámového základu je pak 2070 gramů). Je tu ale několik zásadního proměn, vylepšujících jeho parametry.
Hlavní informací je prostupnost vidlice a zadní stavby pro možnost použití širšího obutí, trendu doby, s limitem na rozměru 32 mm.
Dále pak tvarové proměny zejména zadní stavby a sedlovky. I toto je celkem očekávaným tahem, za těmito technickými úpravami ale přichází další, na první pohled sice zanedbatelné, ale v ohledu životnosti celku zásadní. Jako nejzajímavější vnímáme vylepšenou ochranu hlavového složení proti průniku vody, ale i keramiku na pozici vlastních ložisek. Vyslyšena pak byla také přání větší variability nastavení kokpitu.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Kromě možnosti nastavení šířky řídítek v rozsahu 50 mm pak nechybí ani druhý set koncovek výměnných oblouků s vpravdě „gravelovským“ sklonem vně osy stroje (v krabici je pro tento účel i druhá omotávka a olivy pro zkrácení hadic hydraulických brzd).
Další důležitou změnou je snaha značky to zjednodušit i z pohledu potřebného nářadí. V budoucnu jistě tedy oceníte fakt, že prakticky všechny šrouby, které můžete při vyjížďce využít ke změnám nastavení posedu jsou vybaveny hlavicí na klíč torx T25. A že ten bude připraven coby součást vyjímatelné páčky na stažení pevné osy, je nasnadě.
První zkušenost
Jen chvíli před představením jsme měli možnost si kolo vyzkoušet v reálných podmínkách a je fakt, že se Van der Poelovi nedivíme, že jej chce na olympiádu. Absolutně tuhý základ, podpořený ve vlastnostech i použitím vysokého zapleteného setu DT Swiss. Let této stíhačky od obzoru k obzoru nemohlo nic vyvézt z naplánovaného kurzu. Zkusmo jsme si samozřejmě vyzkoušeli i rozbité úseky a kostky s myšlenkou, že by díky prostupnosti pro široké pláště mohl tento stroj být velmi silnou zbraní na jarní klasiky.
A je to fakt, kola seděla na podkladu jako přibitá a bezdušové obutí z dílen Continentalu si také vědělo rady, jak ubránit karbonovou stěnu ráfků proti poškození a současně se postarat o mělnění všech nepříjemných otřesů. Tuhost je tedy pro tento stroj zákonem a my si ji v prvních dnech užívali plnými doušky. Současně se ale nemusíte bát, že z tréninku nebo závodu přijedete celí polámaní.
V zadání pro úpravy byla jistě podtržena silnou červenou tužkou položka komfort \a ani u ní nezůstalo jen u zbožného přání vývojářů. Více se o našich zkušenostech samozřejmě dozvíte v příštím vydání 53×11, kde bude celý test této novinky.
(ep)
foto autor a Canyon
…věhlasná hvězda belgické cyklistiky, Mathieu Van Der Poel ???? to je nějakej renonc, nee?