Americký Trek výrazně napomohl tomu dostat mezi širokou veřejnost pojem, který byl před lety nemyslitelný – lehké elektrokolo. Výrobce si v tomto ohledu nemůže vynachválit spolupráci s německou technologickou společností TQ, která Treku dodává kompaktní elektromotory a baterie, díky nimž je možné lehký e-bike opravdu postavit. Oceňovaný motor TQ HPR50 se dostal už do několika modelů a nově i do oblíbeného endura Slash. O pohon vylepšené kolo se právě představuje jako Trek Slash+.
Jak znalci Treku rozhodně ví, klasický Slash je moderně pojaté enduro, které ve své poslední generaci přešlo na systém odpružení s vysoko uloženým čepem. Inspirovalo se tak sjezdovým Sessionem, který zmíněnou konstrukci tolik oblíbenou v downhillu, přinesl jako první. Trek Slash+ vlastně těží nejen z tohoto benefitu. Jeho hlavní síla má být v tom, poskytnout jezdci ty samé zážitky, jako dokáže klasický Slash, ale díky kompaktnímu elektromotoru ridera vyveze zpět na kopec bez námahy. Slash+ se ale neproměnil v zavalité elektrokolo s výraznou nadváhou, protože těží právě ze spolupráce s TQ, díky níž subtilní rozměry pohonné soustavy šetří důležitá kila.
Sázka na TQ HPR50 i větší baterii
Jak jsme zmínili, Slash+ je vybaven tichým a kompaktním motorem od TQ. Subtilní model HPR50, který váží jenom 1850 g a disponuje výkonem 50 Nm, najdete třeba i u dříve představeného modelu Fuel EXe. Dodejme, že srdcem malého motoru je válečková harmonická převodovka, pracující podobně jako rotační motor. Na rozdíl od něho je ale mnohem propracovanější. Vnitřně se skládá ze tří soustředných kusů: eliptického generátoru vln, vnitřního pružného ozubeného kola a tuhého ozubeného kola, které zajišťují pohyb vpřed.
Slash+ však nemá celou pohonnou soustavu totožnou jako Fuel EXe. V jeho případě totiž narostla kapacita baterie, která má nyní 580 Wh. Baterie je bezpečně uložena uvnitř spodní rámové trubky karbonového rámu a lze ji vyjmout pomocí šestihranného klíče. Pro delší jízdy je možné kolo osadit Range Extenderem s kapacitou 160 Wh. Větší baterka samozřejmě přináší i vyšší váhu, ale Slash+ v žádné své specifikaci nepřesáhne 21 kg.
High-pivot jako hlavní prvek konstrukce
Elektrokol s vysokým čepem zatím na trhu tolik není. Trek zcela převzal řešení z klasického Slashe a benefity high-pivotu si tak budou moci vychutnat i jezdci na elektrifikované verzi. Dodejme, že díky vysokému čepu se osa zadního kola může pohybovat nejenom směrem nahoru, ale také dozadu, ve směru působící síly. V praxi si tak v náročném terénu udržíte vyšší rychlost a snadněji zdoláte překážky s ostřejšími hranami. Trajektorie osy zadního kola směřující dozadu ale prodlužuje vzdálenost mezi středovým složením a osou zadního kola. Řetěz se pak logicky napíná a způsobuje zpětný ráz do pedálů. Aby se tomu zamezilo, používá Trek systém dvou kladek. Oproti klasické analogové verzi Slash se však změnila spodní kladka, která je nově opatřena vodítkem řetězu. Zadní odpružení u Slashe+ nabízí 170 mm zdvihu. Ten vpředu doplňují vidlice se stejným počtem milimetrů.
Promyšlená nastavitelnost geometrie
Trek se nebojí poskytovat svým kolům s většími zdvihy možnosti pro úpravy geometrie. Podobně jako třeba Fuel EX nebo EXe má Slash+ flip-chip ve spodním uložení tlumiče a vyměnitelné misky hlavového složení, které umožňují změnu úhlu o jeden stupeň. Snaha udělat kolo co nejvíce přizpůsobivé různým stylům jízdy je vidět také na tom, že elektrický Slash umožňuje osazení pružinovým tlumičem a dlouhou teleskopickou sedlovkou, jelikož má rám sedlovou trubku bez zahnutí či přerušení. Jediné, co Slashi+ chybí, je prvek mino link, s nímž by šla geometrie ještě více měnit.
Mullet konfigurace
Slash+ je vybaven 29” předním a 27,5” zadním kolem. Trek nepočítá s tím, že by se tato konfigurace měnila. Jedinou výjimkou je nejmenší rámová velikost, která je k dispozici ve full 27,5” setupu. Díky mulletu má být hračka překonat náročný terén, ale jezdec zároveň nemá ztratit ovladatelnost v technických sekcích nebo utažených zatáčkách. Jde o prověřené řešení, které je často používané třeba v downhillu. A Slash+ se tváří tak, že se nezalekne projetí ani takových tratí. Použitá vypletená kola jsou Bontrager Line Pro 30 připravená pro přechod na bezduše.
Pro výdrž a výkon
Trek je známý tím, že nikdy nepodceňuje ochranu svých kol. Slash+ je proto vybaven integrovaným vodítkem řetězu, pogumovanou zadní stavbou proti bouchání řetězu a robustními chrániči spodní rámové trubky. Pod vrchní vrstvou laku se zároveň nachází Carbon Armor, který ještě zvyšuje odolnost rámu. Podceněné rozhodně není ani osazení kola, protože vpředu můžete mít vidlici RockShox ZEB Ultimate nebo Fox Rhythm 38, v podobě pohonu pak elektriku SRAM X0 Eagle AXS nebo mechanickou dvanáctku Shimano XT a pokud jde o brzdy, taktéž je na výběr mezi Sramem a Shimanem. Osazení se kromě karbonového rámu a špičkového pohonu propisuje také do cen. Trek Slash+ rozhodně není levné kolo. V Americe se částky pohybují od 7,999 USD po 11,999 USD. Na české ceny si ještě počkáme.
připravil: Martin Kuška
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT