Jedni ji milují a nedají na ni dopustit. Druzí na ni nedůvěřivě zírají a svůj život by jí nesvěřili ani za úplatek. Na světě snad není jiného komponentu, který by dokázal rozdělit bikovou komunitu na dva natolik zaryté tábory. Navzdory pestré směsi emocí, kterou vidlice Lefty vzbuzuje, ji výrobce Cannondale na svá kola montuje již čtvrt století a její současná verze představuje osmou generaci. Má Lefty opravdu co nabídnout, nebo je její úspěch jen výsledkem marketingového konceptu s touhou odlišit se?
Legenda praví, že nápad zbavit odpruženou vidlici jedné nohy se zrodil v polovině 90. let minulého století během testování nově vyvíjené sjezdové vidlice HeadShok Moto, jež měla dvojitý sloupek a jejíž spodní vnitřní nohy chodily na jehličkových ložiskách. Vidlice vykazovala tak vysokou pevnost a tuhost, že se konstruktéři rozhodli jednu nohu demontovat a vesele se po parkovišti proháněli s letmo zavěšeným předním kolem. Ač si nakonec vidlice Moto zachovala nohy obě, následujících pět let vývoje tento nahodilý experiment proměnilo ve skutečnost. Vraťme se ale ještě o pár let zpět a zmapujme si technologii, která zrození vidlice Lefty předcházela.
Od HeadShoku k Lefty
Vůbec první odpružené vidlice určené horským kolům se na trhu začaly objevovat na počátku 90. let. Konstruktéři se tehdy výrazně potýkali s jejich nedostatečnou tuhostí, jež se negativně promítala do celkové ovladatelnost jízdního kola. Cannondale k tomuto palčivému problému přistoupil zcela po svém. Systém odpružení umístil do útrob hlavové trubky rámu. Aby se vidlice samovolně neprotáčela, spojení a chod ve zdvihu vyřešil pomocí čtyř drah opatřených jehličkovými ložisky, na kterých vidlice chodila v rozsahu svého zdvihu. Tento systém jednak nabídl žádanou tuhost, jednak zároveň minimalizoval tření a zlepšil celkovou odezvu odpružení. Své řešení odprezentoval Cannondale v roce 1992 na vidlici HeadShok opatřené 50 mm zdvihu.
Nicméně bikový svět se s rostoucí náročností a popularitou sjezdových závodů dožadoval vyššího zdvihu. Cannondale reagoval na poptávku a v roce 1996 představil vidlici HeadShok Moto. Jednalo se o dvoukorunkovou vidlici se zdvihem 100 mm. Jak z názvu vyplývá, nechal se inspirovat motosportem a šel cestou vnitřních spodních nohou, které osadil již zmíněnými jehličkovými ložisky. Nejznámější verzí byla vidlice Moto DH 120, jež se objevila na legendárním sjezdovém kole Cannondale Fulcrum.
Právě s vidlicí HeadShok Moto začali konstruktéři experimentovat s cílem vytvořit lehčí variantu vhodnou pro cross country. A tak se zrodila první generace vidlice Lefty, kterou na trh Cannondale oficiálně uvedl v roce 1999. Lefty byla o 908 g lehčí než model Moto FR z předchozího roku, měla vzduchovou patronu, nastavitelný odskok a zamykání. V rámci promo kampaně výrobce nenechal nic náhodě a svého nejúspěšnějšího jezdce té doby svlékl doslova až na kůži. Na jednom z propagačních materiálů balancuje Cedric Gracia v rouše Adamově na levé ruce, která je označena čtyřmi body, vyzdvihujícími výhody jednonohé Lefty. Aby daná fotka mohla být pořízena, Cedric ve skutečnosti visel na jeřábu za levou nohu. Jak příhodné! Snímek byl pořízen na bikovém festivalu Roc D’Azur.
Vidlice Lefty si za svoji existenci prošla mnoha podobami. Nejprve šlo o výbavu určenou XC a maratonským jezdcům, ale v průběhu let se objevilo několik variant lišících se zdvihem i orientací. Počátkem roku 2014 představil Cannondale trailovou verzi Lefty Supermax, která nabídla zdvih 130 až 160 mm. Lefty Olaf se zdvihem 100 mm byla od poloviny 20. let ve službách fatbiku Fad CAAD a minizdvihový model Lefty Oliver se postupem let objevil hned na několika platformách určených do lehkého terénu. Svoji premiéru si rovněž odbyl sourozenec Lefty. Tzv. Righty byla odprezentována v roce 2007 na prototypu městského skládacího kola Cannondale ON, které se však i přes velmi příznivý ohlas nikdy nedostalo do tovární produkce. A neměli bychom opomenout ani to, že svojí vlastní Lefty, byť pevnou, se mohou pochlubit i dětská odrážedla Cannondale nebo třeba městské kolo s řemenovým pohonem Cannondale Bad Boy.
Ke konci minulého desetiletí rozvířilo vody představení osmé generace levonohé vidlice, kterou reprezentuje model Lefty Ocho. Poprvé ve své historii se totiž Lefty objevila v jednokorunkové podobě a v dnes běžném bikovém standardu hlavového složení. Stejný kabát pak dostala i nová gravelová Lefty Oliver a nedlouho na sebe nechala čekat více trailově orientovaná Lefty 120. U těchto výrobcem aktuálně dodávaných modelů Lefty se nyní na chvíli zastavíme.
Uno, dos, tres, cuatro, cinco, seis, siete, Ocho!
Poslední generace s názvem Lefty Ocho, kterou najdeme na současných sériově vyráběných modelech horských kol Cannondale Scalpel a Scalpel HT, byla představena na jaře 2018. V kontextu jednotlivých modelů Lefty se jedná o osmou verzi v řadě. Proto označení Ocho ve španělštině znamenající číslo osm. Na rozdíl od svých předchůdců je Lefty Ocho jedinečná svojí jednokorunkovou konstrukcí. Sloupek vidlice je navíc ve standardu, jaký známe pod označením tapered, díky němuž se Lefty Ocho stala poprvé ve své historii bezproblémově kompatibilní s většinou sériově vyráběných rámů mnoha jiných značek. V nabídce je dostupnější hliníková verze vážící 1735 g a pro ty, jež mají vyšší závodní ambice či nadšence bedlivě sledující displej digitální váhy, je tu varianta se sloupkem a horní nohou z karbonu, která vykazuje přívětivých 1446 g.
Co se týče vývoje, Lefty Ocho psala svoji samostatnou kapitolu. První záměr zbavit Lefty horní korunky byl realizován v roce 2005 u modelu Lefty SL, pro který konstruktéři vyvíjeli korunku Hollowtech Si. Tento model však nakonec zůstal u dvou korunek. K intenzivnímu vývoji jednokorunkové Lefty se Cannondale vrátil o několik let později. Vůbec první konstrukční krok tímto směrem zahrnoval snížení původního počtu ložiskových drah ze čtyř na tři. Tím se snížila hmotnost a zároveň vzniklo o něco více prostoru pro vnitřnosti vidlice. Testy dokonce prokázaly, že došlo k navýšení celkové tuhosti v krutu. Ložiska všech tří drah byla navíc nově spojena pomocí tzv. Delta Cage, což znemožnilo individuální cestování ložisek v každé dráze, které si vyžadovalo častější tzv. reset – jednoduchý servisní úkon. Zredukováno bylo i množství jehličkových ložisek z počtu 4× 22 na 3× 12.
Na řadě byl vlastní vývoj korunky, kdy se hledal optimální poměr hmotnosti, pevnosti a tuhosti s cílem dosáhnout ideálních jízdních vlastností. Prototyp původně nedisponoval natolik masivní korunkou, ale aby se dosáhlo požadované tuhosti, došlo k dodatečnému navýšení materiálu jak do tloušťky, tak i šířky. Nutný byl i kompletní update vnitřností vidlice. Jistou výzvou pro konstruktéry Lefty bylo vtěsnání pružicí jednotky, tlumicí patrony, lockoutu a nastavení odskoku do jedné jediné nohy. Běžné konvenční vidlice totiž využívají pravé nohy pro tlumení a pružicí jednotku, ale odskok a lockout jsou součástí levé, anebo naopak. Jelikož Lefty Ocho přišla o zhruba 20 % délky své jediné nohy v důsledku absence horní korunky, daná výzva ještě přitvrdila. Aby se vše vtěsnalo do zkrácené nohy, bylo nutné minimalizovat výšku všech částí v tlumicím i pružicím okruhu. Došlo tedy na kompletní přepracování vnitřností.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Konstruktéři si rovněž dali za cíl zapracovat na funkci tlumicí patrony, která u modelů Lefty v minulosti lehce strádala. Zde se rozhodli pro vytvoření samostatných pístků pro tlumení a lockout. Hodně času také strávili na vývoji pístu s označením Internal Floating Piston (IFP), který se nachází mezi tlumicí patronou a vzduchovou komorou. Potřebovali píst s minimální výškou, který by byl dostatečně stabilní, spolehlivě těsnil a zároveň vykazoval nízké hodnosty tření.
Zajímavostí je to, že poměr mezi pohybem spodní nohy a IFP je v tomto případě 10:1. To znamená, že pokud dojde k zasunutí spodní nohy a tím pádem stlačení vzduchové komory o 10 mm, pohne se IFP o 1 mm. To je mnohem méně než u všech ostatních systémů. Důvodem je opět limitovaný prostor, který Lefty Ocho nabídla.
Lefty Ocho disponuje šestipolohovým nastavením komprese v horní části nohy vidlice a na spodní se nachází regulace odskoku v rámci 23 poloh. Dálkové zamykání je dvoupolohové a je řešeno lankem. Progresivitu zdvihu je možné ladit pomocí tokenů, které se umísťují do spodní části vzduchové komory.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Dva centimetry k dobru
Varianta Lefty Ocho 120 v podstatě přebírá všechny přednosti svého o dva roky staršího sourozence a přidává 20 mm zdvihu k dobru. Výrobce ji montuje na výše postavené modely Scalpel SE a Scalpel HT. Nově se navíc dočkala i hliníkového provedení. Do letošního roku byla Lefty Ocho 120 totiž vyráběna s horní nohou a sloupkem z karbonu, ale výrobce sliboval dostupnější verzi. Celohliníková Lefty Ocho 120 tak představuje celkem čerstvou novinku, jež si odbyla svoji tichou premiéru na nedávno představeném modelu Cannondale Scalpel Carbon 2 Lefty. Oproti karbonové stodvacítce, jež je v prodeji i samostatně, však bude prozatím k dostání pouze na sériově vyráběných kolech.
Konstrukce vidlice Lefty Ocho 120 je oproti standardní stovce zcela odlišná. Spolu s navýšením zdvihu bylo v prvé řadě nutné navýšit i pevnost horní nohy a přepracovat patronu. Lefty Ocho 120 je standardně osazena lockoutem na korunce vidlice, ale je možné ji dovybavit dálkovým zamykáním z řídítek. Sériově je vybavena brzdovým adaptérem pro třmen typu Flat Mount a kotouč o průměru 180 mm. Upgrade je pak možný na 203mm, ale i 160mm kotouč. Ve hře je zde také možnost úpravy zdvihu. Ten vám v autorizovaném servisu Cannondale dokáží konvertovat na 110 mm prostřednictvím výměny matice a podpory pístu. Tento servisní úkon je však třeba svěřit do rukou odbornému servisu. Krom odskoku, tlaku a komprese či úpravy zdvihu je u Lefty Ocho 120 ve hře i progresivita pružení, kterou je možné modifikovat za pomoci tokenů.
Oliver se vrací
Opomenout bychom neměli ani gravelově orientovanou vidlici Lefty Oliver. Ta se vůbec poprvé objevila v roce 2015 na modelu Slate a na scénu se vrátila roku 2020 jako součást platformy Cannondale Topstone Carbon Lefty. Tentokrát však již jako jednokorunková, jak v provedení pro kola 700c, tak i velikost 650b. Lefty Oliver o hmotnosti 1340 g nabízí 30 mm zdvihu a průchodnost pro pláště do šířky 47 mm. V případě, že je vidlice osazena koly 650b, je možná úpravu zdvihu na 40 mm. Tlumicí jednotka byla přepracována s cílem minimalizovat pohupování, ale zároveň zajistit pohodlnou jízdu a absorpci větších nárazů. Navyšuje tak pohodlí při jízdě v terénu, ale zároveň podporuje efektivní přenos energie při jízdě po zpevněném povrchu. Je vybavena zamykáním, které se při nárazu automaticky deaktivuje. Jelikož je sloupek v provedení 1,5“ spodní a 1 1/8“ horní ložisko, vidlicí Lefty Oliver osadíte jakýkoli gravelový rám, jenž disponuje tímto typem hlavového složení a pobere offset 55 mm.
JDEME DO DETAILŮ
Některá technologická řešení jsme si již částečně nebo hlouběji rozebrali. K těm se tedy vrátíme jen okrajově a zároveň zmíníme i další, o kterých řeč dosud nebyla.
Delta Cage
Pro tři řady jehličkových ložisek spojených pomocí bílé plastové klece používá Cannondale označení Delta Cage. V každé z těchto řad o délce 70 mm se nachází celkem 12 ložisek. Hodí se dodat, že jehličková ložiska jezdí po ocelových dráhách, které je možné v případě opotřebení otočit opotřebovanou stranou dovnitř nebo vyměnit.
Glide Bearing
Spodní pouzdro neboli futro, které zajišťuje spojení vnitřní a vnější nohy, je opatřeno kluznými ložisky a nese název Glide Bearing.
Spodní noha
Za studena kovaná spodní noha, jejíž součástí je osa předního kola, je vyrobena z jednoho kusu hliníkové slitiny. Tím je zajištěna maximální možná tuhost a pevnost spojení vidlice s osou.
Kónická osa
Díky kónické ose výrobce docílil více rovnoměrného rozložení sil působících na ložiska náboje. Kónická osa rovněž usnadňuje nasazení předního kola.
Náboj Lefty
Náboj Lefty je kónusového tvaru a – jak již bylo řečeno – je na levé straně vybaven ložiskem o větším průměru než na pravé. Díky lepšímu rozložení působících sil dochází rovněž k rovnoměrnému opotřebení obou ložisek.
StopLock
Rychloupínací systém odnímatelného třmene byl nejprve představen na vidlici Lefty Oliver. Následně se pak objevil na modelu Lefty Ocho ve stovkovém i stodvacítkovém provedení. StopLock umožňuje rychlou demontáž třmene bez potřeby nářadí. V minulosti bylo před odejmutím třmene nutné stisknout pojistku a pootočit upínací šroub pomocí imbusového klíče. Demontáž předního kola je tak díky StopLocku výrazně jednodušší.
IFP
Zkratka IFP zastupuje označení Internal Floating Piston (nezávislý plovoucí píst), který výrobce pro účely Lefty Ocho kompletně předělal. Je vyroben z plastu a opatřen zdrhovacím O-kroužkem ve spodní části.
OppO
Vzduchová komora OppO obklopuje hřídel odskoku a část olejové tlumicí patrony. K automatickému vyrovnání kladného a záporného tlaku využívá prostor uvnitř horní vnější nohy.
Ramp Clamp
Pro snížení objemu vzduchové patrony a navýšení progresivity ve zdvihu využívá Lefty svých vlastní tokenů. Nesou název Ramp Clamp a do své Lefty můžete instalovat až čtyři kousky.
Guide Guard
Blatníček Guide Guard, který chrání vnitřní spodní nohu a zároveň slouží jako vodítko pro hadici přední brzdy, je součástí posledních tří generací Lefty.
Side Car Valve
Vzduchový ventil pro nastavení tlaku ve vidlici je umístěn na spodní části vidlice. Nabízí tak snadný přístup a nehrozí potřísnění kotouče v případě úniku vzduchu se stopami oleje.
ESA V RUKÁVU (NOHAVICI)
Technologie a vychytávky, kterými vidlice Lefty disponuje, máme za sebou. Tím nejdůležitějším je ale jejich přínos. Nyní se podíváme na přednosti, kterými se díky svému designu a výjimečnosti může jednonohá vidlice od Cannondalu pochlubit.
Tuhost
Lefty v prvé řadě překvapí nejen svým designem, ale zejména svou nadstandardní tuhostí, kterou velmi intenzivně pocítíte při aktivaci lockoutu. Chceme-li se bavit o celkové tuhosti vidlice, je třeba ji rozčlenit na tři složky: torzní, boční a předozadní. Lefty je velmi úspěšná ve všech třech těchto případech, za což vděčí již zmiňovanému spojení spodní a horní nohy prostřednictvím jehličkových ložisek vyskládaných do tří drah, konstrukci horní nohy se sloupkem vidlice a spojení osy předního kola se spodní nohou vidlice. I když každý ze tří aspektů tuhosti propůjčuje jízdě svůj vlastní charakter, všeobecně lze tvrdit, že čím větší tuhost vidlice nabídne, tím je její chod hladší a ovladatelnost kola lepší. Ale i zde konstruktéři naráží na limity.
Vývojáři se shodli, že chtějí od Lefty Ocho předvídatelnější chování během výraznějších bočních nárazů. Jinými slovy chtěli omezit okamžitou odezvu těchto nárazů. Torzní tuhost neboli tuhost v krutu se tak v porovnání s předchozí verzí Lefty rozhodli snížit o celých 14 %. Pro zajímavost, ve srovnání s tehdejším nejvýše postaveným modelem vidlice RockShox SID vykazovala Lefty Ocho o 2 % nižší boční tuhost. Avšak co se týče předozadní tuhosti, tu Ocho prokázala o 18 % vyšší a v rámci boční tuhosti vítězila o 3 %. Výrobce tak právem vyzdvihuje celkovou tzv. kumulativní tuhost Lefty Ocho, která je vyšší o slušných 9 %.
Hladký chod
Další výraznou předností Lefty je její hladký chod a s ním spojená citlivost. Na to, jak hladce nohy vidlice samy o sobě chodí, má největší vliv míra tření zapříčiněná úložnými pouzdry (futra) a těsněním (gufera). Běžně se tedy hledá kompromis mezi tuhostí uložení a těsností daných pouzder. Větší a těsnější pouzdra nabízí lepší tuhost, ale navyšují tření a naopak. Každá noha vidlice tak obsahuje dvě pouzdra a jedno těsnění. Výhodou Lefty je už jen to, že je jejich počet díky absenci jedné nohy snížen na polovinu. To však není vše. Vrchní pouzdro má podobu již zmíněných jehličkových ložisek a spodní je ve formě ložiska kluzného. Ložiska sama o sobě vykazují výrazně nižší tření než klasická pouzdra vidlice. Sečteno a podtrženo, v porovnání s nejlépe si stojícími dvounohými XC vidlicemi vykazuje Lefty Ocho o dobrých 140 % nižší hodnoty statického tření. Díky tomu je výrazně citlivější na podněty z terénu a nabízí okamžitou odezvu při tlumení. Vynikající hladký chod vidlice Lefty během provozního zatížení je názorně demonstrován v přiloženém videu.
Větší průchodnost
Díky absenci pravé nohy a nepřítomnosti přemostění mezi dvěma spodními nohami vidlice nabízí Lefty téměř absolutní svobodu výběru šířky pláště. Jediné omezení přichází z levé strany, kde se nachází noha vidlice. Bezpečná doporučená šířka pláště výrobcem je 2,4“, ale ve skutečnosti Lefty nabízí stále dost místa pro plnohodnotný sjezdový plášť.
Snadná oprava defektu
Nelze opomenout ani fakt, že díky absenci pravé nohy vidlice skýtá Lefty volný přístup k plášti po celém jeho obvodu. Výměna duše, insertu nebo celého pláště je tak mnohem snazší a časově méně náročná, než je tomu v případě klasické dvounohé vidlice, kdy je třeba přední kolo nejprve vyjmout z vidlice a následně nasadit zpět.
Hmotnost
I když Lefty Ocho není absolutně nejlehčí stovkovou vidlicí na trhu, se svými 1446 g v karbonovém provedení předčí všechny hmotnostně podobné svojí tuhostí.
Kompatibilita
Možnost osadit rám jiné značky vidlicí Cannondale Lefty tu v minulosti pomocí adaptéru hlavového složení byla. Nicméně jednokorunkovou Lefty Ocho nyní dostanete na jakýkoli MTB rám mnohem snadněji. Její sloupek je plně kompatibilní s hlavovým složením typu tapered.
STINNÉ STRÁNKY
Bylo by více než podezřelé, kdybychom na Lefty pěli pouze samé superlativy a nesnažili zapátrat i po něčem, co jí lze vytknout. Ač toho není moc, něco se přece jenom najde.
Nestandardní náboj předního kola
Lefty Ocho je sice kompatibilní se standardizovaným typem nízkozdvihových MTB rámů, pokud se ji však rozhodnete vyměnit za dvounohou, ke svému rozpočtu si přičtete přepletení předního kola na náboj Lefty.
Omezený výběr
Co se týče nabídky modelů Lefty, ta zahrnuje stovkovou Lefty Ocho, Lefty Ocho 120 a Lefty Oliver. Každý z modelů Lefty Ocho se pak vyrábí ve dvou provedeních. Ocho je k dispozici v hmotnostně úspornějším karbonovém a ekonomičtějším hliníkovém. Lefty Oliver je k dostání ve verzi pro kola 700c nebo 650b. To čítá celkem šest modelů, z toho dva jsou určeny gravel bikům. V porovnání se širokou nabídkou klasických dvounohých vidlic se dá výběr v sortimentu Lefty považovat za velmi omezený.
Cena
Vidlice Lefty rozhodně není levnou záležitostí. Doporučená maloobchodní cena karbonového provedení je 40 999 Kč a v případě hliníkového odečtěme rovných deset tisíc. Je to sice cenová hladina, ve které se již nejvýše položené XC vidlice pohybují, ale hmotnostně, zvlášť v případě hliníkové verze, v dané cenové relaci Lefty pokulhává. Jízdně však nikoli.
Výměna předního kola
Výhodou letmo zavěšeného předního kola sice je možnost výměny pláště bez nutnosti kolo demontovat, ale jeho blesková výměna během XC závodu může být trochu složitější. Tu je potřeba předem nacvičit s pomocí aku-šroubováku.
Specifický servis
Unikátní technologie si vyžaduje speciální servis. Jinak tomu není ani v případě vidlice Lefty. K jejímu servisu je třeba speciální nářadí a rozhodně není radno se do něj pouštět bez odborného proškolení. Servisních center, které vám poskytnou takzvaný velký servis, je bohužel poskromnu. Jednou z možností je kontaktovat prodejce, u kterého jste ji zakoupili, a ten ji zašle do servisního centra dovozce, firmy Aspire Sports. Na servis Lefty jsou proškoleni také mechanici na prodejně Kolago a vidlici Lefty i Fatty vám odservisuje rovněž brněnská prodejna 4 kluci od kol.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
PÉČE A NASTAVENÍ
Jeden z důležitých úkonů, jehož zanedbání vrhá špatné světlo na produkt, je pravidelný servis. Tak jako každé vzduchové odpružení žádá pravidelnou odbornou údržbu, tak má i vidlice Lefty jasně stanovené servisní intervaly.
Tím základním, krom pravidelné očisty, je reset jehličkových ložisek, který hravě zvládne každý uživatel. Po 50 jízdních hodinách je třeba vypustit všechen vzduch ze vzduchové komory vidlice a následně ji opakovaně několikrát stlačit až na doraz, což sklepne ložiska zpět do nejvyšší polohy. Tímto jednoduchým úkonem se předejde omezení plného zdvihu a případnému poškození vnitřních či vnějších drah, ke kterému může dojít právě z důvodu limitovaného pohybu ložisek. Pokud totiž jezdec pravidelně nevyužívá plného zdvihu vidlice, dochází k postupné migraci ložisek. Ta se posouvají vertikálně více do středu drah a omezí plný chod vidlice. V případě, že vidlice pravidelně využívá svého plného zdvihu, ložiska se resetují sama automaticky.
Tím však péče o Lefty nekončí. Každých 100 a 200 jízdních hodin jsou tu další klíčové servisní intervaly, které vyžadují otevření celého ústrojí a kompletní revizi. Malý servis je nutné absolvovat minimálně jednou ročně. Velký je doporučován každé dva roky. V případě závodního vytížení je pak doporučeno svěřit svoji Lefty do rukou odborníků alespoň dvakrát za sezonu.
PÁR TIPŮ NA ZÁVĚR
- dvoupolohový dálkový lockout vidlice byl dříve nastavován defaultně v poloze zamčeno z důvodu párování s tlumičem Fox stejného nastavení. Od toho se nyní již upustilo a aktuálně dostupnou Lefty nyní zamknete stisknutím páčky lockoutu. Pokud však máte opačné nastavení a nevyhovuje vám, v odborném servise Cannondale vám jej předělají.
- máte rám jiné značky než Cannondale, a přitom byste jej rádi osadili vidlicí Lefty? Z hlediska kompatibility se ujistěte, že má hlavové složení typu tapered o průměru 1 1/8“ a 1 1,5“. Pak už jen počítejte s přepletením předního náboje na náboj Lefty.
- jednonohá konstrukce Lefty nabízí volný přístup k celému obvodu pláště a duše. Pro opravu defektu je tak vyjmutí předního kola z vidlice zcela zbytečné.
- pokud se chystáte přejít na Lefty Ocho, může se vám hodit informace, že stovková verze i Lefty Oliver mají offset 55 mm a Ocho 120 disponuje offsetem 50 mm
- vidlice Lefty Ocho 120 je standardně dodávána se zamykáním na korunce vidlice. To je však možné zaměnit za dálkový lockout z řídítek. Záměnu zvládne kterýkoli autorizovaný servis Lefty.
- Lefty Ocho 120 je z výroby vybavena odnímatelným adaptérem pro třmen, který je určen pro 180mm kotouče. Výměnou za větší adaptér je možné navýšit průměr kotouče na 203 mm. Menší adaptér naopak umožní kompatibilitu s kotoučem o průměru 160 mm.
- nevyužíváte-li plného zdvihu vidlice Lefty, doporučujeme častější reset ložiskových drah. Docílíte tím v podstatě dvou věcí. Jednak budete mít opět k dispozici plný zdvih, jednak – a hlavně – předejdete opotřebení drah.
JE TO MŮJ ŠÁLEK KÁVY?
Lefty byla vždy výsadou kol Cannondale a díky její složitější kompatibilitě i horší dostupnosti jsme ji stěží spatřili na rámu jiného označení než této americké značky. S příchodem její osmé řady se však vše změnilo. Cannondale navíc ke stovkové Lefty Ocho nabízí také gravelovou verzi Lefty Oliver i trailově orientovanou Lefty Ocho se 120 mm zdvihu, kterými osadíte dnes běžně dostupné rámy všech značek. Pokud tedy máte na Lefty zálusk a váš rám je připraven pro vidlici se sloupkem tapered, směle do toho. Přece jenom je Lefty bezpochyby tou nejtužší a nejcitlivější jednokorunkovou vidlicí, kterou současný trh nabízí. Jediné, s čím je nutné počítat, je její vyšší pořizovací cena a přepletení předního náboje. A jestli tento jednonohý bandita není vaším šálkem kávy, nechte své předsudky stranou a chopte se první příležitosti si Lefty osahat. Ač vás to o jejím pořízení pravděpodobně nepřesvědčí, daná zkušenost rozhodně rozšíří váš obzor.
Připravil: David Florián
Foto: Cannondale a archiv
Článek vyšel v květnu 2024 v časopisu Velo
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT