Za více než deset let své existence se dostala domácí Festka do celosvětového povědomí díky své jedinečné výrobní technologii a originálnímu grafickému designu. Nejvyšší úroveň designu a zákaznického servisu, který nabízí, se nazývá You By Festka. Vzhledem k vysoké náročnosti projektů je k dispozici pouze pro dvanáct unikátních kol ročně. Žádné dva projekty nejsou stejné a žádní dva klienti také ne. Zadavatelé jsou velmi různorodí; od lidí, kteří přijdou s pár nápady nebo jedním kouskem inspirace, až po ty, kteří mají přesnou představu o tom, jak by jejich kolo mělo vypadat, a rádi se na celém procesu podílejí.
Když se na nás v loňském roce obrátil klient z New Yorku, který si přál kolo s motivy z knih Franze Kafky, všichni ve Festce nastražili uši. „Pro firmu tak neodmyslitelně spjatou s Prahou jako Kafka dával takový nápad dokonalý smysl,” říká Tom Hnida, umělecký ředitel společnosti.
Když vyšlo najevo, že Lyndon, jak se klient jmenuje, Kafkovo dílo skutečně zbožňuje, zná ho nazpaměť a jeho zájem je vážný, nadšení ještě vzrostlo. Lyndon měl vybraný seznam scén a motivů z Kafkova díla, které chtěl na rámu zobrazit. Nejvíce se mu líbily dva příběhy: Umělec v hladovění a Císařské poselství. Pro další inspiraci vybral také několik citátů z Kafkových zápisníků a dal nám několik vodítek, jak by si představoval jejich ztvárnění.
Umělecký ředitel Festky Tom Hnida po zralé úvaze oslovil velmi talentovaného ilustrátora Michala Bačáka, který s Festkou spolupracoval již v letech 2019 a 2020 na dvou velmi úspěšných projektech: “kola z porcelánu” a kola Samuraje. Michalovi se zákazníkův nápad velice líbil a zakázku bez váhání přijal. Protože je ale Michal typ člověka, který nedělá nic napůl, zasedl, přečetl si celého Kafku a navrhl tři další scény z autorových povídek. Na jejich základě pak připravil impozantní návrh se skicami, který zákazníka přesvědčil, že je pro tuto zakázku tím pravým. Michalova schopnost vyprávět příběhy prostřednictvím kreseb je bezkonkurenční a skutečnost, že jeho nezaměnitelný styl tak lahodí oku, je obrovský bonus.
“Vše plyne a nikdy nevstoupím do stejné řeky. Toto třetí kolo, které jsem pro Festku ilustroval, bylo výzvou ze všech největší. Už ve chvíli, kdy Tomáš přišel ke mně do ateliéru a vyložil mi přání zákazníka, stala se z té řeky povodeň biblických rozměrů. Nešlo tak ani o vybranou techniku a barevnost ale spíše o obsah. Přenést něco z Kafkova vesmíru na kolo, a ještě k tomu mnou… Nemyslím si, že bych tohoto génia pochopil, ale aspoň jsem se k němu přiblížil mnohými situacemi, které se daly označit výrazem “kafkárna,” říká Michal Bačák.
Model, který Lyndon pro svůj úžasný projekt vybral, je Festka Scalatore se zakázkovou geometrií, osazená sadou Sram Red a komponenty a koly ENVE.
Michal Bačák vystudoval produktový design ve Zlíně. Dál se vzdělával v oboru grafického designu při zaměstnání v Nizozemsku. Dostává pravidelně zakázky od věhlasných klientů; v poslední době tvořil například pro Hermès. Získal ocenění Ilustrátor roku na Czech Grand Design 2016. Fascinují ho netopýři, Janáček a pivo.
O společnosti Festka
Společnost Festka sídlí v Praze, kde od roku 2010 vyrábí špičková karbonová kola na zakázku. Mezi své klienty počítá mnoho zajímavých lidí – od hollywoodských celebrit po lidi z velkého byznysu, ale i ty, kteří cyklistiku objevili až v pozdějším věku jako svou oblíbenou formu pohybu a chtějí (a mohou si dovolit) jezdit na výjimečném kole. Festka je známá svou spoluprací se špičkovými institucemi, jako je Evropská kosmická agentura (ESA) nebo České vysoké učení technické. Firmu založil bývalý profesionální cyklista Michael Moureček a jeho přítel, podnikatel Ondřej Novotný. Vizuální identitu Festky má od počátku na starosti Tomáš Hnida. Až 90 % produkce firmy jde na export, přičemž 80 % vývozu směřuje mimo EU – zejména do Asie (Čína, Thajsko, Jižní Korea, Malajsie, Filipíny) a USA.
(tz)
foto Ondřej Szollosz a Tom Hnida
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT