VÝBĚR ELEKTROKOLA – 3. TYPY A VYUŽITÍ

27.6.2023
Městské elektrokolo

Vhodné pro pohyb po městě, dojíždění do práce, krátké výlety. Obvykle se vyznačuje sníženým nástupem (bez horní rámové trubky), což zajišťuje snadné nasedání a sesedání, a zároveň napomáhá bezpečné jízdě v městském provozu. Standardní dojezd v této kategorii se pohybuje od 40 do 80 km, ale u mnoha modelů je možné dokoupit vyšší kapacitu baterie a dojezd tak prodloužit až k 150 km. Důležitým parametrem této kategorie kol je jednoduchost ovládání a nenáročný provozní servis. Městská elektrokola jsou určená primárně pro jízdu po zpevněných komunikací, ale samozřejmě zvládanou i lehký terén, jako je nezpevněná polní či lesní cesta. Velikost ráfků je obvykle 26“, u některých modelů je možné zvolit i rozměr 28“, který poskytne o něco vyšší komfort a lepší jízdní vlastnosti. Městská elektrokola se většinou vyrábějí v unisexovém provedení, na kterém může jezdit jak muž, tak i samozřejmě žena, geometrie rámu je univerzální. Tento typ kol byl dříve oblíbený především u seniorů a lidí s pohybovým omezením, nicméně stále častěji si ho pořizují i mladí lidé pro dojíždění zejména do práce. Městská elektrokola usnadňují pohyb po zaplněných městech a zkracují vaše dojezdové časy. Důležitou součást tvoří bohaté příslušenství, mezi kterým nechybí blatníky, světla či nosič. Díky tomu se rozšiřují možnosti využití a člověk si tak může vychutnat pohodlnou jízdu ať už do práce, do školy nebo na nákup do oblíbeného obchodu, aniž by dojel udýchaný a upocený.

Krosové a trekingové elektrokolo

Vhodné pro delší cestování v mírném terénu nebo po silnici. Určeno pro náročnější uživatele, kteří hledají univerzální cestovní stroj s kvalitními komponenty pro delší výlety s velkou mírou pohodlí a komfortu. Výhodou je také poměrně nízká hmotnost a obvykle slušná mechanická výbava. Typickou velikostí kol je pro tuto kategorii 28“ na užších pláštích, čímž je dosaženo nízkého valivého odporu i nižší hmotnosti rotujících částí. Trekingová elektrokola, známá také jako cestovní elektrokola, jsou jakýmsi kompromisem mezi terénním a městským elektrokolem, která jsou vhodná zejména pro delší cestování v mírném terénu nebo po silnici. Součástí těchto elektrokol je i bohatá sada doplňků, mezi kterou nechybí blatníky, nosič nebo světla. Krosová kola postrádají oproti trekingovým kolům blatníky, nosič a integrované osvětlení, ostatní výbava zůstává v zásadě totožná. Tato kola jsou často využívána pro rodinné výlety, při kterých chcete vyrovnat výkon slabších členů právě elektronickou dopomocí šlapání. V poslední době prodejci registrují také velký vzestup v používání těchto elektrokol v rámci „kardio tréninku“. Díky dopomoci šlapání je možné zvolit si takovou pomoc, při které jezdec dosáhne optimální tepové frekvence pro spalování tuků. V praxi to znamená, že v kopcích si nastaví vyšší dopomoc než při jízdě po rovině, a díky tomu dosáhne rovnoměrnějšího tepu. Spalování tuků je pak jednodušší a mnohem efektivnější než na klasickém kole bez elektronického pohonu, protože se člověk neocitne v příliš velké zátěži, a tedy v pásmu anaerobního energetického krytí, které není pro palování tuků vhodné, případně může být nebezpeční pro lidi s oběhovými či srdečními omezeními.

Horské, terénní neboli MTB elektrokolo

Momentálně v ČR nejpopulárnější kategorie elektrokol, a to především díky své univerzálnosti a obrovské flexibilitě. Tato elektrokola se hodí do kopců, těžších terénů a hor, pro aktivní i rekreační cykloturistiku. Horské elektrokolo je vhodné pro jízdu v náročném terénu, ale bez problému s ním můžete jezdit i po cyklostezkách nebo zpevněných cestách. Jsou určena pro uživatele, kteří hledají kolo pro sportovní využití. U nich je hlavním parametrem kvalita kola jako takového, pro velké zatížení sportovním charakterem jízdy a jeho osazení vyspělou elektronikou s velmi přesným a citlivým dávkováním energie dopomoci. Důležité je přirozené a plynulé spouštění dopomoci motoru, která musí být při sportovním provozování kola co nejcitlivější a nejplynulejší. MTB elektrokola disponují odolnou konstrukcí s vysokým výkonem motoru, který pomůže i v tom nejobtížnějším terénu. Zvládání obtížných horských kopců se stane době hračkou i pro méně zkušené cyklisty. Velikost kol se z původních 26“ dnes již přetransformovala na rozměr 27,5“ nebo 29“, které poskytují lepší jízdní vlastnosti, lepší prostupnost terénem a poskytují také větší pohodlí. Velký důraz je také kladen na správné vyvážení a těžiště, aby nebyly narušeny dobré jízdní vlastnosti kola. Proto se baterie ve většině případů nachází přímo na nebo v spodní rámové trubce. Horská elektrokola prošla poslední dobou výraznými změnami, proto můžeme tuto kategorii označit jako jednu z nejkvalitnějších co se týče technologie a použitých komponentů.

Celoodpružené horské elektrokolo neboli full MTB

Celoodpružená elektrokola nabídnou velmi pohodlnou a bezpečnou jízdu v jakémkoliv terénu. Pohodlí na nich nalezne každý, kdo si chce vychutnat sílu elektro asistence a komfort v terénu, perfektní ovladatelnost a plynulou jízdu. Tato elektrokola poskytnou dostatečnou oporu i aktivnějším jezdcům, kteří vyhledávají nejtěžší terény a nebojí se ani sportovní zátěže. Mají bytelnou konstrukci pro jízdu v náročném terénu mimo zpevněné cesty. Kromě přední vidlice mají vzduchové tlumiče i vzadu, tlak v nich lze regulovat, takže si kolo můžete vyladit přesně podle vaší váhy. Jejich výhodou je významná redukce nárazů působících na jezdce, což zaručuje komfortnější pocit během jízdy i po ní z hlediska námahy páteře a zádových svalů.

Skládací elektrokolo

Vhodné do karavanů, do MHD a všude tam, kde oceníte možnost složení. Primárně určeno na skládání a častý transport, což je jeho zásadní a obrovskou výhodou. Způsoby rozložení se dle výrobců elektrokol liší, nicméně jsou v principu stejná. Jízda na nich je pohodlná, malá kola se však nehodí pro dlouhé jízdy po nezpevněných komunikacích. Doporučujeme na jízdy v okolí bydliště, cesty do práce. Pro svou skladnost jsou vítaným doplňkem vybavení pro karavanisty a jachtaře. Jednou z hlavních výhod je snadné parkování elektrokola a jeho nutnost nošení do bytu, kde po složení se vejdete do každého výtahu. Typická velikost ráfků je 20“, ale mohou být menší i větší.

TYPU POHONU (MOTORU)

Motor je hlavní hnací silou elektrokola a stejně jako baterie patří mezi jeden z nejdůležitějších parametrů, který ovlivňuje jízdní vlastnosti. Rozlišujeme několik základních typů motorů a to zejména s ohledem na výkon, napětí a umístění. Velice častou otázkou zákazníků je „jaký typ motoru je lepší?“ Nebo „jaký typ motoru zvolit?“ Poslední dobou registruji na trhu to, že většina zákazníků tíhne ke středovým motorům. Ano, středové motory se zdají být komplexnější, lépe zpracované, vyrábí je velcí, renomovaní výrobci a mají nesporně celou řadu výhod. Můžeme zde nalézt některé vlastnosti, které zákazníka mohou omezovat. V neposlední řadě je nutné také zmínit, že středové pohony se obvykle objevují u kol nad 40 000 Kč. Nelze tedy paušálně říci, který pohon je pro koho lepší. Každý zákazník očekává od kola trochu něco jiného, tudíž tvrdit, že ten či onen typ pohonu je nejlepší, je zavádějící. U této otázky je velice důležité, aby prodavač věnoval zákazníkovi čas a dobře pochopil, co přesně od kola očekává, jaké jsou jeho požadavky a možnosti. Na základě těchto informací a zkušeností by měl zodpovědně poradit, která varianta pohonu je v daném případě nejvhodnější. Pokud máte pocit, že prodejce nedisponuje dostatkem odborných znalostí a zkušeností, doporučujeme se obrátit na prodejce jiného, jelikož špatně zvolený pohon může „obtěžovat“ při každé jízdě. A místo radosti z nového kola se dostaví pocit rozčarování.

Elektromotor ve středu kola – středový pohon

Středový motor je z pohledu vyvážení a jízdních vlastností nejoptimálnější řešením, které se u současných elektrokol objevuje. Středové motory mile překvapí také velice komfortním dávkováním výkonu, krátkou reakční dobou asistence. Díky volbě optimálních otáček motoru je středový pohon úspornější, díky čemuž dosahuje dlouhých dojezdů 120 až 180 km. Předností typů se středovým pohonem je hned celá řada, nicméně mezi ty nejzásadnější výhody patří především vysoký jízdní komfort, dlouhé dojezdy, ideální rozložení hmotnosti, nízko uložené těžiště a v neposlední řadě vysoký výkon. U elektrokola je vždy velmi důležitá přesnost dávkování výkonu motoru tak, aby elektrokolo nedostalo jezdce do nepříjemné situace. Středové motory používají obvykle hned tři typy senzorů (snímač otáček, rychlosti a tlaku na pedál – tzv. torzní senzor). Tyto snímače zajišťují naprosto přesný, plynulý výkon asistence. Senzory provádí měření 1000x za sekundu, díky tomu si lze nerušeně užívat maximální komfort v jakékoliv situaci. Velmi často skloňovanou nevýhodou tohoto pohonu je vyšší pořizovací cena kola. Zde je ale důležité podotknout, že vyšší cena se vrací delší životností motoru, baterie a obvykle i výrazně lepší mechanickou výbavou kola samotného. Proto nemusí být cenový rozdíl v konečném efektu tak výrazný, jak se může na první pohled zdát.

výhody: bezkonkurenční jízdní vlastnosti a pocit z jízdy * až ohromující výkon (přes 700 W) * přesné a citlivé dávkování výkonu kola * velice tichý a šetrný provoz * dlouhé dojezdy (díky vysoké efektivitě) * optimální vyvážení a rozložení váhy, resp. těžiště * spolehlivost * zachování jednoduché demontáže předního a zadní kola

nevýhody: aktivním cyklistům může nevyhovovat menší počet převodů, pro rekreační cyklisty je to naopak výhoda * o něco vyšší zatížení řetězu, což se může projevit jeho kratší životností * vyšší pořizovací náklady

Motor v náboji zadního kola

U zadního umístění elektropohonu by se dalo říci, že vlastnosti jsou opakem předního pohonu. Hlavní výhoda spočívá v lepším přenosu točivého momentu, a tak i v terénu nehrozí prokluzování. Zadní pohon je prozatím nejrozšířenější na trhu, na čem má jistě i velkou zásluhu nižší cena v porovnání se středovým motorem. Nevýhodou je však nerovnoměrné vyvážení kola, což vede k většímu náporu na komponenty v zadní části elektrokola a o něco méně plynulému dávkování výkonu. Pokud plánujete ježdění po silnici, ale zároveň i v mírném terénu, pak může být zadní elektropohon ideální volbou s ohledem na poměr ceny a parametrů kola. Dále mohou zadní motor ocenit cyklisté, kteří chtějí jezdit často bez asistence motoru a pomoc elektrokola zapínat pouze do prudkých kopců, v protivětru apod. V takovém režimu má zadní motor poměrně velkou výhodu, jelikož disponuje volnoběžkou a neklade při šlapání téměř žádný odpor, který by jízdu bez asistence motoru znepříjemňoval. Nejčastěji se tento typ elektropohonu instaluje do horských a krosových či trekingových elektrokol.

výhody: jeden z nejpoužívanějších typů motorů na trhu *  cenová dostupnost *  vysoká spolehlivost *  slušný výkon * možnost jízdy bez asistence motoru (motor disponuje volnoběžkou, proto neklade téměř žádný odpor)

nevýhody: vyšší zatížení kola v zadní části * menší citlivost při dávkování výkonu motoru * v prudkém kopci vyšší hlučnost motoru * v případě defektu zadního kola je potřeba klíč pro demontáž zadního kola s motorem *  při vyšším zatížení neefektivní zacházení s energií (v porovnání se středovým motorem vyšší spotřeba)

Motor v náboji předního kola

Toto umístění elektromotoru se dnes objevuje na trhu už poměrně výjimečně a pokud tak především u městských elektrokol, u kterých se objevuje nábojová převodovka v zadním náboji, která neumožňuje použití motoru v náboji zadního kola. Výhodou je snadná instalace pohonu a nižší pořizovací cena než u ostatních typů. Nejčastěji zmiňovanou nevýhodou je riziko prokluzování předního kola v kluzkém či nerovném terénu, proto se doporučují přední pohony do městského provozu, kde je riziko prokluzování menší, případně do speciálních kol.

výhody: jeden z nejlevnějších pohonů, dnes se používá stále méně * využití nachází u některých skládacích kol a u modelů s převodovkou v zadním náboji

nevýhody: horší jízdní vlastnosti a celkem nepřirozený přenos energie * vhodné pouze na jízdu po silnici * větší přenos vibrací do řídítek * zvuk motoru v předním kole slyšíte více než u zadního motoru * horší manipulace a možnost rozebírání kola

Lukáš Drahovzal

foto: archiv značek

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu