Historie španělské značky ORBEA se počítá od roku 1840, začínala jako zbrojařská firma. Od třicátých let dvacátého století se transformovala na firmu vyrábějící výhradně jízdní kola. Mezi současnými značkami kol vyniká vlastním vývojem rámů, montáží a lakovnou přímo ve Španělsku. Orbea u všech svých kol nabízí zákazníkům možnost doživotní záruky na materiálové vady u rámů a pevných vidlic. Její zákazníci mají možnost nechat si upravit nové jízdní kolo dle svých představ. Projekt personalizace kol nazvaný MyO má dvě úrovně. V takzvaném velkém MyO je možné u některých modelů měnit barevné schéma rámu a případně i komponenty se zobrazené nabídky. V případě úpravy vzhledu, tedy personalizované volbě barev není vyžadován žádný doplatek. Pokud však zákazník požaduje změnu komponentu, je již účtován rozdíl v ceně původního sériového komponentu a zákazníkem zvoleného. V návaznosti na loni představené karbonové modely Rise přichází pro sezónu 2022 i s levnějšími hliníkovými variantami. Ty jsou s ohledem na použitý materiál a větší baterii těžší pouze o přibližně 1,5 kg. Opět se jedná o celoodpružené trailové elektrokolo se zdvihy 140 mm, využívající motor Shimano EP8, který má však elektronicky snížený výkon pro dosažení většího dojezdu. Na rozdíl od karbonových verzí je zde použita o třetinu větší baterie s kapacitou 540 Wh, kterou je možné jako u karbonové verze doplnit externí baterií o kapacitě 252 Wh.
Technický popis: * rám Orbea Rise Hydro, 140 mm * vidlice Fox 34 Float Factory, 140 mm * tlumič Fox Float DPS Factory * sedlovka teleskopická, OC2 MC, 31,6 mm * kliky e*thirteen Plus Alu * řazení Shimano XT, 1×12 * přehazovačka Shimano XT * kazeta Shimano CS-M8100, 10-51 z. * brzdy Shimano XT, 180 mm * ráfky Race Face Turbine-R30, Tubeless Ready * pláště Maxxis Dissector, 29×2,4“ * velikost M * hmotnost 19,6 kg * motor Shimano EP8-RS * baterie Orbea RS, 540 Wh * cena 183 190 Kč
První dojmy testerů
Vojtěch: Skvělá ovladatelnost, zábavné kolo i díky nízké hmotnosti, kdybych měl odpovídající částku, odvezl bych si ho hned.
Jan: Krásný design. Do kopce jsem mu musel pomáhat, cítil jsem se na něm jako na klasickém kole, s ovládáním nebyl žádný problém. Chyběl mi displej.
Matěj: Ze všech, co jsem zkoušel, je nejblíže klasickému kolu. S radostí bych jej vzal na traily.
Tomáš: Naprosto dokonalé pro časově vytížené bikery. Slabší výkon bohatě vykoupen jízdními vlastnostmi.
Dojezdová vzdálenost: 42 km
Celkový počet bodů: 4,37
Verdikt: Jeden z přístupů, jak by mělo vypadat horské e-kolo budoucnosti. Parametry? Hmotnost výrazně pod standardem kategorie, výkon motoru, který nechává dost prostoru i pro nohy jezdce, optimální využití baterie bez ohromujících watthodin. Rise je po všech stránkách plnohodnotný mountainbike, baterie a motor jsou bonusem. Zda obsáhlé možnosti aplikace nahradí klasický displej, je volba každého uživatele.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT