Uherskobrodská společnost Azub Bike se chopila filozofie lehokol měrou vrchovatou a nabízí vyznavačům elektrokol koncept tzv. „kompletního pohodlí“. Nejenže vám motor pomůže s překonáním nejnáročnějších úseků vašich výprav, ale zároveň vám pohodlné sedačky ležatých kol a tříkolek nabídnout opravdu pohodlné a „zdravotně nezávadné“ svezení. Azub se stavbě lehokol věnuje už od roku 2000 a za těch více než 20 let se vypracoval až na úplnou světovou špičku ve svém oboru. To potvrzuje i zisk třetího prestižního ocenění Trike of the Year v průběhu čtyř let. Boom elektrických pohonů se nevyhnul ani odvětví ležatých kol a tříkolek, a proto i Azub pružně zareagoval a své stroje nyní osazuje motory Shimano Steps E6100 a novým EP8. Firma je známá svým nekonvenčním přístupem k řešení technických detailů a snaží se do světa ležatých kol přinášet co nejvíce moderních technologií. Příkladem může být dnes už běžné použití pevných os u tříkolek, nebo titanové přední odpružení, za které získala prestižní ocenění Tříkolka roku 2016. To má Ti-Fly X, top model značky, který je unikátní svým předním odpružením pomocí titanových listových per a který se nejčastěji staví s motorem Shimano Steps EP8 a se čtrnáctirychlostní převodovkou Rohloff , nebo ve variantě se Shimano XT 1×11. Pláště 26“ mohou mít šířku až 2,8“. Každé kolo je v Uherském Brodě stavěno přesně dle přání zákazníka, a proto jsou i ceny stanoveny individuálně dle navržené specifi kace. Na rozdíl od klasických kol není u lehokol nutné stavět speciální rámy pro elektrokola. U ležatých kol a tříkolek se pouze vymění přední nastavitelná část rámu se šlapacím středem za verzi s motorem a na rám se pod sedačkou umístí baterie. V Azubu jsou tak schopni postavit jakýkoliv svůj model v běžné, ale i v elektrické verzi.
Technický popis: rám Alu * vidlice titanové odpružení * kliky Shimano Steps * řazení Shimano SLX, 1×12 * přehazovačka Shimano SLX * kazeta Shimano. * brzdy Shimano MT200 * ráfky Gipiemme * pláště Vee Tire Co Speester, 26×2,8“ * motor Shimano Steps EP8 * baterie Shimano, 504 Wh * cena 232 000 Kč
První dojmy testerů:
Matěj: Vymyká se standardnímu hodnocení, absolutně jiné pocity než na klasickém kole, je potřeba přijmout tu nižší pozici a překonat obavu z toho, že vás motorista neuvidí a že má jezdec má hlavu ve výši chladičů automobilů. Po vjezdu na polní cestu a šotolinu je to něco úplně jiného, opět odlišný pocit ve srovnání s klasickou cyklistikou, ale zábavný. Tříkolka se krásně chová, pěkně zatáčí. Je třeba si zvyknout na to, že každá ruka ovládá jednu brzdu na příslušné straně. Ve více utažených zatáčkách a vyšší rychlosti má vnější kolo tendenci se zvedat, s tím je třeba počítat, ale je to věc několika prvních kilometrů. Technicky jde o nádherný kousek, elektropohon je vyvážený, krásně pomáhá. Dokážu si na tom představit 250 kilometrů za víkend, klidně i v lehčím terénu, ten zvládne snadno. Zkoušel jsem najíždět na obrubníky a menší nerovnosti, očekával jsem ránu do zad, ale nepřišla.
Eda: Otázka, jak přistupovat k této koncepci, není pro klasického cyklistu vůbec jednoduchá. Na jednu stranu si s ní užijete spoustu legrace, na druhou vlastně mi není jasné, k čemu je primárně určena. Při testu jsem ji vnímal hlavně jako na zdroj zábavy. Jistě, bez potíží pojme nějaký ten náklad, na cestách za nákupy, pracovními schůzkami a podobně tedy může být skvělým alternativním dopravním prostředkem. Co může být pro někoho vnímáno jako slabina, je poměrně nízký střih, pro nemálo automobilů v provozu zůstanete ukryti pod hranou výhledu přes kapotu a jediným bezpečnostním prvkem zůstane třepotající se vlajka. Naštěstí nechybí zpětné zrcátko, díky němuž můžete s předstihem reagovat na případné blížící se nebezpečí za vašimi zády. Hlavní jsou ale jízdní vlastnosti. Ty jsou velmi specifi cké, někdo si může stěžovat, že je stroj nestabilní, a nechyběly názory, že by přední kola měla být trochu v úhlu, aby stabilitu v zatáčkách podpořila. Proč ale, stačí si lehce hrát s těžištěm a při průjezdu zatáčkou se prostě naklonit k její vnitřní části, stejně jako je tomu u „sajdkáry“. Pak není problém ji bez rizika vykroužit i s prakticky plnou podporou elektromotoru. Chválu si z mého pohledu vysloužila i nezávisle brzděná kola. V případě nenadálé situace, ale i při snaze o deceleraci v zatáčkách stačilo pracovat s rozdílnou intenzitu stisku třmenů a nehrozilo nechtěné zablokování vnějšího kola předcházející smyk nebo překlopení. Snad jediné, co jsem postrádal, byla možnost brzdění zadního kola. Ve chvíli, kdy kolo sjíždělo z prudšího kopce při testu limitu, který je schopno zvládnout, docházelo k přílišnému odlehčování zadku a s tím spojenému riziku překlopení kola na předek. V obráceném sklonu pak panovalo spíše překvapení, jak ostré stoupání dokáže kolo zdolat. Zde je limitem snad jen vzorek plášťů, na šotolinovém a hliněném podkladu stezek již nenacházel dostatek opory pro spolehlivou trakci. Práce motoru byla pro mě naprosto dokonalá, bezprostřední reakce na sešlápnutí pedálů postrádala jakékoli náznaky prodlevy, vše bylo dopředu čitelné, jak úroveň pomoci, tak náběh asistence. Ve spojení s řazením tak stroj dokázal obstát v jakémkoli profilu, který byl při testu připraven. Samozřejmě s ohledem na jeho konstrukci a prostupnost terénem. Kromě funkce si vysloužila pochvalu i variabilita nastavení sedačky. Přestože nebylo vzhledem ke stavbě rámu možné natáhnout nohy, jak jsme zvyklí z klasické geometrie kola, nebyl problém si posed nastavit tak, aby byl pohodlný pro případné zapření a vyvinutí maximální síly šlapání.
Dojezdová vzdálenost: 32,5 km
Verdikt: Pro nás první zkušenost s podobným strojem, s ničím nesouměřitelná. Naše hodnocení tedy není hodnocení, nýbrž doporučení: zkuste to! Váš pohled na cyklistiku se může když ne změnit, tak doplnit
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT