Zkracování řídítek, správné nastavení řadících a brzdových pák

14.12.2020
Správná šířka řídítek přispívá ke komfortnímu posedu, proto by se mělo i tak zdánlivé maličkosti věnovat více pozornosti. Zatímco u silničních kol můžeme vybírat řídítka v několika šířkách, u MTB kol se zpravidla setkáme s rozměrem jedním (od jednoho modelu), ten ale nemusí každému vyhovovat, například menším postavám, obzvláště pak ženám. Nezbývá pak nic jiného, než tento rozměr přizpůsobit postavě. Pokud jde o model z hliníkových slitin či titanu, jedná se o poměrně rutinní úkon, problém ovšem nastane u karbonu. Řídítka z tohoto materiálu bývají na koncích opatřena vlepenými výztuhami, které zabraňují zborcení řídítek při montáži rohů, ale vyhráno není ani když s touto montáží nepočítáte. Zkrácením řídítek může dojít k poruše struktury vláken a tím i pevnosti, proto výrobci takovéto zkrácení nedoporučují.

1. Pokud jsou řídítka na kole, demontujeme z nich rohy, brzdové páky, řazení, gripy i computer a poté je vyjmeme z představce. Při odstraňování gripů si pomůžeme trochou vody, Ironu (čistidlo na okna), nebo technického benzínu, který vstříkneme pod ně. K tomu se hodí jak injekční stříkačka s jehlou, která propíchne grip, tak i obyčejný šroubovák.

2. Označíme si ryskou místo zkrácení. Může se zdát, že snad není třeba zdůrazňovat potřebu zkrácení obou konců rovnoměrně (pozor i při měření, rozdíl mezi původní délkou a námi požadovanou je také potřeba dělit dvěma). Ovšem nemálo je případů, kdy nová řídítka končí jako nepoužitelná v koši kvůli fatální chybě.

3. Řídítka by při řezání měla být pevně upnutá, aby řez byl rovný. Důležité je také ohlídat jeho rovnoměrnost, aby třeba spodní strana nebyla kratší než horní. To může přinést problémy nejen estetické, ale například i při montáži rohů.

4. Poté pilníkem strhneme všechny ostré hrany a otřepy, a to jak z vnější, tak z vnitřní strany.

Tip: Jako po montáži jakéhokoliv komponentu, ani zde by neměla chybět kontrola dotažení všech šroubů, tedy u představce, rohů i objímek pák a řazení, a to zhruba po 100 km.

5. Montáž probíhá v opačném pořadí demontáže, šrouby objímek prozatím neutahujeme napevno. Na gripy si opět pomůžeme trochou vody, Ironu či technického benzínu. Pozor na použití saponátů, důležité je, aby po vyschnutí tekutiny nedocházelo k protáčení gripů na řídítkách.

6. Dalším úkonem je nastavení sklonu brzdových pák. Optimálně by při pohledu ze sedla měly být v zákrytu za řídítky. V této poloze je jejich úchop přirozený, ergonomický, zabraňuje nadměrnému pohybu zápěstí při brždění.

7. Řadící páčky (pokud je tento systém používán) by neměly příliš zasahovat do gripů a zužovat tak jejich šíři pro pohodlný úchop. Jejich poloha by opět měla odpovídat ergonomii pohybu prstů. Otočnou rukojeť je optimální zafixovat tak, aby se na středu horní strany řídítek nacházela prostřední poloha z celkového rozsahu (například v případě řazení pro přesmykač tedy poloha pro prostřední převodník).

8. Po nastavení do optimální polohy pevně dotáhneme všechny šrouby.

9. Správnou polohu brzdových pák na obloucích nejlépe určíme na rovné podložce (v případě, že jsou demontovány z kola), nebo pomocí rovného pravítka (krátké laťky). Konce pák by měly být ve stejné rovině jako pomyslné prodloužení dolní hrany oblouků. Druhým pravidlem správné pozice páky je její souběžnost s podélnou osou kola – páka by neměla být vychýlená ani dovnitř, ani směrem od kola.

10. Ani nastavení řídítek při montáži na kolo by nemělo být náhodné. Ideální je stav, kdy je spodní rovná část oblouků přibližně vodorovná, nebo ještě lépe – řídítka jsou trochu podtočená, jak znázorňuje obrázek.

Tip: Příčinou vrzání v uchycení řídítek v představci jsou zpravidla nečistoty. Pomůže demontáž řídítek, důkladné vyčištění, odmaštění a poté zpětná montáž. Dosedací plochy však v žádném případě nemažeme!

Připravil: André Vebr Foto: Velo

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu