Pozor: když měníte pouze náboj a pro zapletení kola použijete staré dráty, je důležité dráty navléknout do náboje stejným způsobem. Pokud nasadíte drát, který měl původně hlavičku z vnější strany náboje, ze strany vnitřní, změní se jeho ohyb a zvýší se riziko prasknutí.
1. Do 1. a 6. díry na jedné straně náboje prostrčíme protisměrně (jeden hlavičkou „zevnitř“ příruby, druhý zvenčí) dva dráty, zkřížíme je a uchytíme pomocí niplů v ráfku. První zaplétaný drát uchytíme vedle otvoru pro ventilek, tím nám později vznikne potřebný prostor pro hustilku.
POZOR při nasazení prvního paprsku – otvory pro niple jsou vrtány střídavě vlevo a vpravo od osy ráfku, strana ráfku odpovídá vždy straně náboje.
2. Zkřížení musí být takové, aby drát uchycený v náboji hlavičkou zvenčí příruby křížil druhý drát z páru zvrchu – paprsky se musí o sebe opírat, čímž se zpevní celý výplet.
3. Stejným způsobem nasadíme do náboje další pár drátů, a to ob jeden otvor k již zapletenému páru. Tak postupujeme po dvou drátech stejným způsobem, dokud nezapleteme jednu stranu kola. Na jedné straně náboje nesmí zůstat žádný neobsazený otvor, naopak v ráfku pak musí zůstat všechny otvory pro druhou stranu výpletu. Niple uchycujeme prozatím lehce na tři, čtyři závity – zde si můžeme pomoci zmiňovaným šroubovákem.
4. Obdobně zapleteme i druhou stranu kola. Dráty se musí křížit pod stejnými úhly jako na již zapletené straně. Pokud ne, bude jeden ze dvou křížených drátů více vyčnívat z ráfku a bude nutné dráty o jeden otvor posunout.
TIP: Pokud si nebudete vyplétáním jisti, kontrolujte svůj postup podle vzoru na správně vypleteném kole.
5. 5. Dva protilehlé páry drátů by do přírub náboje měly vždy být navlečeny stejně – tedy tak, aby vždy dva protilehlé dráty shodně měly hlavičku vně příruby a druhé dva zevnitř.
TIP: Jestliže měníte pouze ráfek (se stejným tvarem v průřezu, tedy stejně vysoký), nemusíte celé kolo rozplétat, stačí nový ráfek připevnit (např. izolepou) ke starému a jednotlivé dráty do něj přesouvat.
6. Pokud máme takto zapletené kolo, postupně dotáhneme všechny niple po obvodu. Pokud byla zvolena správná délka drátů, měly by být jejich konce po dotažení v rovině s hlavičkami niplů. Nezbývá než kolo vycentrovat a nezapomenout na postupné promačkávání po obvodu. Tím se výplet lépe usadí (viz Velo 9/03).
Připravil: André Vebr Foto: Velo
Dobrý den, bohužel jsem nepochopil ten váš vzorec na výpočet délky drátů. V tom popisu nejsou čárky mezi jednotlivými hodnotami, takže nevím co patří ke kterému popisu. Za druhé i ten popis jsem nepochopil. Můžete pro názornost vytvořit obrázek s popisem těch hodnot, aby to bylo srozumitelné. Děkuji za pochopení.
Dále ale nevím jak postupovat při výpletu s 36, 32, případně jiným počtem drátů. Třeba mám náboj s 36 dirama ale ráfek je pouze na 32 děr, nebo dokonce jsou ráfky na 24 děr. Tady jak si tedy poradit?