1. Pro naměření správné délky nového řetězu existují dvě možnosti. První znamená spočítat články řetězu starého, protože při pouhém poměření s novým je vytahaný řetěz delší. Druhou možností je naměření délky přímo na kole. Řetěz nasadíme na velký převodník a nejmenší pastorek, ramínko přehazovačky musí při správné délce směřovat kolmo k zemi. Jezdci preferující lehčí převody mohou navíc přidat dva články. Nesprávná délka znamená, že řetěz bude na větších pastorcích příliš napínat ramínko s kladkami, a tedy více „unavovat“ materiál pružiny, nebo bude v opačném případě prověšený.
2. Při rozpojování řetěz sundáme z převodníků abychom snížili jeho napnutí Článek usadíme přesně do nýtovače tak, aby trn směřoval doprostřed čepu. Dotáhneme přítlačný šroub a otáčením trnu čep rozpojíme.
3. Pokud chceme řetěz jen zkrátit, čep zcela neodstraňujeme, ale necháme jej lehce vyčnívat dovnitř článku. To usnadní zpětnou montáž.
4. Nýtování probíhá opačným způsobem – vnitřní článek vložíme do vnějšího, nasadíme nýtovač, dotáhneme přítlačný šroub a trn utahujeme. Při této fázi není opatrnosti nazbyt, čep musí přesně projít článkem a mírně a na obou stranách stejnou částí vyčnívat. V opačném případě hrozí jeho rozpojení při záběru!
5. Po spojení je ještě v případě potřeby nutné řetěz rozhýbat. Zapřeme palce o nýtovaný čep a řetěz malou silou ohneme k sobě a pak od sebe. Tím by se měly vymezit správné vůle článku.
Tip: Mechaniky je doporučováno, aby spojení proběhlo na spodní „větvi“ řetězu v části vnějšího článku, který je blíže k přehazovačce ve směru obíhání řetězu.
6. Spojování si lze usnadnit pomocí speciálního čepu dodávaného k řetězům Shimano Tento se zaváděcí polovinou volně prostrčí oběma články a za pomocí nýtovače nalisuje. Poté se přebytečná část odlomí kleštěmi a již stačí jen zkontrolovat, zdali je čep dostatečně volný. Pokud ne, rozpohybujeme jej podle výše uvedeného postupu.
7. Při použití rychlospojky naměříme a zkrátíme řetěz na správnou délku tak, aby na obou jeho koncích byly vnitřní články. Do každého konce vložíme jednu polovinu spojky.
8. Nasadíme čepy do protilehlých částí a zatáhneme za řetěz. Čepy by se měly usadit v uložení. Pokud byl postup správný, není zapotřebí řetěz více rozhýbávat. U některých typů spojek je k usazení čepů zapotřebí prohnutí řetězu namísto zatažení za něj.
9. Při rozpojování není vhodné používat kleště, protože hrozí poškození spojky. Řetěz kolem ní prohneme do tvaru „U“ a prsty stiskneme protilehlé kraje spojky. Poté čepy vyvlékneme.
Tip: I přesto, že používáte rychlospojku, je nýtovač mezi nářadím pod sedlem nezbytný. To v případě roztržení řetězu.
Připravil: André Vebr Foto: Velo
Co mám dělat se starým řetězem?
Použít jako dekoraci, nebo rozebrat na jednotlivé články.
Rozebrat na jednotlivé články, vnější články rozlámat a ty použít do ráfku jako podložku pod nipl při delších drátech, nebo při absenci nýtku okolo otvoru pro drát, ráfek tak brzo “nevykvete”, ze zbytku řetězu udělat “Bič” – (nanýtovat na kus pásovice) a použít při stahování kazety.