- 0 – minimální náročnost
- 5 – akce pro průměrně zdatného mechanika
- 10 – nastal čas navštívit servis
Potřebné nářadí:
- sada imbusových klíčů
- vazelína
- přípravek na lisování ložisek/osy
- lepidlo na ložiska a závity
část 1 – Ložiska lisovaná do rámu
1. Nejprve je třeba dostat se k ložiskům, která chceme vyměnit – v tomto případě jsou to ložiska usazená v raménku, které stlačuje tlumič. Demontujeme tedy šroub upevňující tlumič a poté i celé raménko. Než jej ale zcela vyjmeme z rámu, je třeba celou zadní stavbu vhodným způsobem zafixovat, aby nezůstala viset na bovdenech či hydraulické hadici zadní brzy a nepoškodila je.
2. Stará ložiska lze uvolnit z rámu pomocí k tomu určeného přípravku, který rozloží tlak na celou plochu ložiska. Pokud žádný takový nevlastníme, můžeme většinou ložisko poměrně snadno vyklepnout pomocí kladiva či gumové palice. Je ale třeba postupovat maximálně obezřetně, aby se ložisko nerozpadlo a v rámu nezůstal jeho vnější kroužek. Ten by pak bylo nutné následně odbrousit!
tip Po odstranění plastové prachovky se můžeme podívat na stav původních ložisek. Je na nich dobře vidět, jak se léta provozu spolu s korozí podepsaly na jejich vzhledu i chodu.
3. Jsou-li všechna stará ložiska vyjmutá, můžeme přejít k montáži nových. Předtím je ale vhodné důkladně očistit styčné plochy v rámu, případně použít fixační lepidlo na ložiska a závity (například Loctite, Bizon a další).
4. Profesionální, ale i podomácku vyrobený přípravek na lisování ložisek by měl mít styčnou plochu rozsahem pokrývající celé ložisko, aby byl tlak rovnoměrně rozložen na vnitřní i vnější kroužek.
5. Lisování nového ložiska by mělo probíhat postupným plynulým tlakem, nikoliv rázovitě. Kontrolovat je třeba také to, zda je ložisko do rámu zasouváno pod správným úhlem, tedy v ose čepu.
6. Po usazení všech ložisek můžeme opět zkompletovat zadní stavbu. Předtím ale ještě namažeme vazelínou vnitřní stranu ložisek, aby na nich lépe držely podložky, které sem patří. Na škodu opět není ani použití závitového lepidla na šrouby, které drží jednotlivé čepy.
7. Nakonec vše řádně dotáhneme a upevníme zpět tlumič.
část 2 – Ložiska s vlisovanou osou
8. V případě ložisek stažených objímkou nejprve pomocí dílenského přípravku vylisujeme ven z rámu samotnou osu. Ložiska pak bude možné po povolení objímky vyjmout rukou. Montáž nových ložisek probíhá stejně jako v předchozím případě, jen v opačném pořadí jednotlivých úkonů.
část 3 – Kluzná pouzdra
9. U kluzných pouzder je třeba nejprve demontovat upínací šrouby, poté vysunout nosný čep a nakonec opatrně vytlačit ven původní plastová pouzdra.
10. Na jejich místo pak přijdou nová, která opatrně zalisujeme zpět do rámu. Pomoci si zde můžeme různými způsoby, například truhlářskou svěrkou. Postupovat je ale třeba maximálně opatrně, abychom některý z dílů nepoškodili.
11. Nakonec již stačí namazat čep, vsunout jej do pouzdra, vrátit zpět příslušné podložky a celou zadní stavbu opět složit dohromady.
Text: Štěpán Hájíček, Foto: autor, archiv
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT