1. K demontáži kazety potřebujeme dva, respektive tři, nástroje – stahovák (jak je „dobrým“ zvykem konkurenčních výrobců, nestačí jeden, Campagnolo a Shimano mají vlastní rozměry), odpovídající plochý klíč a tzv. bičík pro přidržení pastorků. Stahovák lze pořídit i v provedení v celku s montážní pákou. K montáži kazety stačí stahovák a klíč, bičík není potřeba.
2. Po základních krocích, tedy vyjmutí zadního kola a upínáku, následuje nasazení bičíku na kazetu. Zuby pastorku se opírají o články řetězu, nehrozí tedy jejich poškození. Pokud máte kolo opřené o sebe kazetou dopředu, pak by páka biče měla směřovat doleva.
3. Některé stahováky kazet stačí pouze nasadit, modely s kratším vroubkováním je lepší před povolováním zajistit upínákem. Úhel mezi pákou klíče se stahovákem a pákou biče je praktičtější nechat více otevřený, pro lepší záběr při povolování.
4. Po demontáži zavírací matice stačí kazetu volně stáhnout z ořechu.
5. Ať jde o výměnu kazety, nebo pouze její čistění, vždy se vyplatí podrobit očistě také ořech a část náboje schovanou za kazetou. Nečistoty stačí setřít suchým hadrem. Stejně tak není od věci konzervace povrchu ocelových ořechů mazadlem, které je ochrání od rzi.
6. Na vnitřní straně kazety a na povrchu ořechu je patrné drážkování pro přesné usazení kazety. Jedna drážka (Shimano i Campagnolo) je tvarována jinak, kazetu tedy lze nasadit pouze v jedné poloze.
7. Pastorky se samozřejmě seřazují od největšího po nejmenší, na konec přijde pastorek s jasně viditelnou vroubkovanou dosedací plochou pro zavírací matici.
8. Zavírací matici je lepší hned nasadit na stahovák, lépe se „chytne“ závit na ořechu.
9. Po lehkém dotažení rukou následuje poslední krok v podobě konečného utažení klíčem. V lepších servisech nechybí ve výbavě momentový klíč pro přesnou sílu utažení doporučenou výrobcem. Pro doma platí pravidlo – sice silou, ale ne extrémní.
Připravil: Rudolf Hronza Foto: Velo
Fajně, srozumitelně.
vaše návody jsou perfektní
Musím jenom souhlasit.. děkujeme:)