Spotřební zboží, jinak se brzdové destičky ani nedají označit. Vzhledem k přítomnosti kotoučových brzd nejen na horských kolech vyšší třídy, ale i na těch nejdostupnějších a nově i na silničních, cyklokrosových a dalších je víceméně nutné, aby si s nimi uměl poradit i začátečník. Výměna brzdových destiček je právem označena nejnižším stupněm náročnosti úkonu, protože se zde opravdu nevyžaduje zručnost ani síla, taktéž nároky na nářadí jsou minimální. Rádi vás o tom s mechanikem Danem Boubínem přesvědčíme.
Text a foto: Petr Štuka
Jak poznat ojeté destičky
Životnost destiček je mimořádně individuální, někdy není problém sjet je za jeden závod, jindy vydrží celou sezonu. Nezáleží jen na směsi destiček či typu kotouče, ale hlavně na jízdním stylu, návycích při brzdění a podmínkách. Tloušťka obložení destiček by neměla v žádném bodě klesnout pod tloušťku nehtu; záměrně píšeme v žádném bodě, protože destičky se sjíždí často nerovnoměrně, i když by tomu tak být nemělo. Ať už jde o vlnu nebo převis, je třeba řešit nastavení brzdy – například hranu je nutné strhnout nožem či pilníkem a pak upravit pozici třmenu, odebrat podložku.
Příliš kombinací
Doporučujeme průběžně kontrolovat opotřebení jak destiček, tak i rotoru. Pokud správně nedoléhá nebo přesahuje, výrazně se zkracuje životnost obou dílů. U kotouče je limit použitelnosti většinou 1,52 mm (měřeno v nejtenčím místě brzdné plochy).
Než je vyjmete
Prvním krokem aktu výměny destiček je vyjmutí kola, druhým pak roztažení pístků od sebe přes staré destičky, aby se do třmenu vešly destičky nové a kotouč o ně příliš nedřel. Roztažení přes staré destičky můžete dělat čímkoli, kupříkladu kuchyňským nožem, plochým šroubovákem.
Pozor, v případě, že už máte destičky vyndané a tlačíte na samotný pístek, buďte velmi opatrní, použijte nástroj z měkčího materiálu nebo jím potažený, abyste nepoškodili píst. Hodí se plastová montpáka či placka užívaná k zajištění pozice destiček během převozu kola v autě.
Očista
Neděláte-li výměnu venku, tedy neřešíte v přírodě akutní opravu, doporučujeme věnovat brzdě trochu více péče. Žádoucí je vyčištění třmene, a to zvenčí i zevnitř okolo pístků. Hodí se hadr, úzký kartáček na zuby i vatové tyčinky napuštěné brzdovým médiem.
Promazání
Pokud je uvnitř systému brzdová kapalina DOT, používejte ji i na čištění. Minerálním olejem napuštěnou brzdu lze promazávat i silikonovým olejem. Kapaliny promažou těsnění a vyčistí povrch pístku, ten se pak snáze rozhýbává a vrací na své místo. Poté je vhodné prostor pro destičky vysušit, aby se ty nové nedostaly do kontaktu se zbytky čisticího média.
Jak s nimi ven?
Nelze říci, že co výrobce, to jiný způsob uchycení destiček ve třmenu, ale skutečně existuje několik různých variant. Shimano, Avid, Formula, Hope a řada dalších používá uchycení pomocí závlačky, u vyšších modelů šroubu nebo čepu, a mezi destičkami pak rozpěrnou pružinku. To je v současné době nejrozšířenější princip upnutí destiček. Vytažení je snadné, při vracení stačí dát pružinku mezi destičky a vložit vše současně mezi pístky, zajistit šroubem či závlačkou a je hotovo.
HOPE
Značka Hope se pyšní svými čtyřpístkovými brzdami. V praxi platí, že čím více pístů, tím více se toho může pokazit a dá více práce všechny písty společně zatlačit, seřídit je tak, aby chodily všechny v plném rozsahu. Při výměně destiček je nutné nejprve se zbavit jisticí pružinky, následně vyšroubovat tyčku a vytáhnout vrchem destičky včetně rozpěrné pružiny. Zpátky samozřejmě držíme opačný postup.
SHIMANO
Japonský výrobce brzd si zakládá na jednoduchosti výměny destiček, jak už bylo řečeno, drží je šroub nebo závlačka, žádné komplikace zde nečekejte. Vše ještě bývá pojištěno tzv. segrovkou (pojistný kroužek).
AVID ELIXIR
Na vrchu třmenu Avidu Elixir najdete šroub jištěný segrovkou. Po odšroubování stačí už jen destičky vytáhnout vrchem.
HAYES HFX-9
Pozornost věnujeme i starším verzím brzd Hayes, novější už používají klasickou rozpěrnou pružinku a ničím vás nezaskočí. Model HFX-9 se stále ještě hojně vyskytuje. Jeho pístek má na sobě trn, destička malou pružinku, oboje na sebe pasuje. Pro vytažení je dobré destičku trochu naklonit, je třeba síla i zručnost. A hlavně opatrnost, aby se trn z pístku nevytrhl. Lze jej sice vyměnit, při nejhorším přilepit trn, ale lepší se tomu vyhnout. Destičky se do třmene vkládají jedna po druhé, na pořadí nezáleží.
AVID JUICY
Starší Avidy, respektive model Juicy, nebyly vůči uživateli zrovna „příjemné“, jednoduché z pohledu výměny destiček. Ty se vytahují spodem za drobnou packu, mezi nimi je navíc rozpěrná pružinka. Shora drží za nerezový plíšek, který není radno zdemolovat kupříkladu při roztahování pístků. Při návratu destiček je dejte proti sobě spolu s pružinkou mezi nimi a set vložte do třmenu, na místo je zatlačte silou.
MAGURA
Magura je jedna z mála, která používala a stále používá k upnutí destiček magnet a závlačky. Nutností je proto použití destiček s ocelovou podkladovou plochou, jež je dvakrát těžší než hliníková. Nezapomeňte závlačku na konci mírně ohnout, aby nevypadla.
FORMULA
Italská Formula patří do skupiny uživatelsky přátelských, destičku jistí jen šroub na vrchu s pojistným kroužkem a rozpěrná pružinka.
Mazaný trik na desky:
Pokud máte přetrvávající problémy s vibracemi brzdy, které nejsou zapříčiněny vlhkostí či mokrem, je třeba zkoušet a měnit. Začněte od nejlevnějšího dílu, tedy od nových destiček, když nepomůže jiná směs či výrobce, zkuste kotouč (od kamaráda si můžete půjčit kola, abyste zbytečně neutratili peníze). Nepomůže-li to, můžete si zkusit půjčit i brzdu, ale v této chvíli už je nejpravděpodobnější, že bude na vině rám, jeho poddajná zadní stavba. Jedna záchrana však existuje. Jde o pastu určenou k mazání zadní plochy destičky v místě kontaktu s pístkem. Běžně se používá v automobilovém průmyslu. Destičku v místě styku stačí jen potřísnit, vytvořit film, ten odolá teplotám a omezí chvění, ale není všemocný. Pozor, neplatí „čím více, tím lépe“! Přebytek pasty se může dostat na obložení destičky a výsledek bude stejný, jako když se na něj dostane olej.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT