Potřebné nářadí:
- odvzdušňovací sada
- imbusové klíče 3 a 5 mm
- klíč Torx T7
- plochý předmět na roztažení destiček
Výměna a údržba brzdových destiček 1. Po vyjmutí kola pro lepší přístup k brzdovému třmenu roztáhneme pomocí plochého předmětu brzdové destičky. Pístky by měly být zcela schované v těle třmene.
2. Imbusovým klíčem demontujeme pojistný šroub.
3. Vyjmeme brzdové destičky, vyměníme je, popřípadě očistíme, stejně tak zbavíme nečistot i brzdové pístky a celý třmen. Pro montáž platí obrácený postup, přičemž destičky drží na magnetických pístkách, nerozpírá je tedy pomocná pružina, jak je tomu u jiných značek. Několikerým zmáčknutím brzdové páky se destičky usadí do správné polohy a vystředí. Mějte však na paměti, že po výměně destiček za nové dojde k nástupu plného brzdného výkonu až po několika kilometrech.
Plnění a odvzdušnění brzdové soustavy 1. Povolíme šrouby objímky brzdové páky a tu natočíme tak, aby vyrovnávací nádržka byla ve vodorovné poloze. Proti nechtěnému protočení při servisní operaci objímku zase dotáhneme. Do průhledné plnicí hadičky rukou zatlačíme koncovku se závitem M6 a O-kroužkem.
2. Druhý konec hadičky nasadíme na stříkačku, kterou naplníme brzdovým olejem až po okraj. Ujistíme se, že ve stříkačce ani hadičce nejsou žádné vzduchové bubliny, případně je tlakem na píst stříkačky vytlačíme
3. Kolo natočíme tak, aby spoj třmene a hadičky byl v nejvyšším bodě třmenu (hadička musí směřovat přímo nahoru). Může se tedy stát, že v některých případech budete muset odpojit spodní šroub držící třmen. Demontujeme odvzdušňovací šroub imbusovým klíčem, místo něho připojíme připravenou hadičku se stříkačkou a lehce rukou dotáhneme.
4. Pomocí malého torxního klíče demontujeme krytku vyrovnávací nádržky.
5. Místo ní umístíme speciální kompresní kleště, které pevně přichytíme k tělu páky tak, aby byl celý systém dokonale utěsněn.
6. Vyčnívající hadičku propojíme s plastovou nádobkou, ve které máme také připraven minerální olej, a zavěsíme ji na řídítka. V případě, že krytka je vybavena odvzdušňovacím šroubem, nahradíme ho adaptérem, taktéž s hadičkou, kompresní kleště tedy není třeba používat. Další možností je po demontáži krytky olej z nádržky průběžně odčerpávat a poté zase doplňovat, nejedná se ale o příliš pohodlný úkon.
7. Pístem stříkačky nasazené na třmeni začneme tlačit olej skrz systém do nádržky, dokud jím nepřestanou procházet vzduchové bubliny.
8. Pístem stříkačky nasazené na třmeni začneme tlačit olej skrz systém do nádržky, dokud jím nepřestanou procházet vzduchové bubliny.
9. Přitom dbáme, aby píst stříkačky směřoval kolmo vzhůru a případný vzduch se tak mohl kumulovat pod ním. Poté postup obrátíme a dolní stříkačkou olej nasáváme z horní nádržky (stříkačka je stále v kolmé poloze). To celé zopakujeme zhruba tři- až čtyřikrát. Při vtahování oleje do spodní stříkačky musí být vždy v nádržce a horní stříkačce dostatek oleje, jinak dojde k opětovnému zavzdušnění soustavy! Celý proces provádíme pomalu a plynule.
10. Během plnění občas opatrně zmáčkněte brzdovou páčku za současného stlačení či vytažení pístu stříkačky, čímž se ze systému zcela uvolní další nežádoucí vzduchové bubliny. Následně oddělíme hadičku (nebo kompresní kleště) z horní nádržky a tu zaslepíme krytkou nebo předtím demontovaným šroubem. Zde může dojít k drobnému úniku oleje, proto raději celou páku obalíme kouskem hadru. Poté vytáhneme stříkačku ze třmenu a otvor zaslepíme. I zde může dojít k drobnému úniku kapaliny, proto se snažíme postupovat rychle a s kouskem hadru. Brzdovou páku vrátíme do původní polohy a pokud je to nutné, utáhneme i brzdový třmen. Několikerým stiskem brzdové páky napumpujeme systém, aby se destičky dostaly do správné pozice vůči kotouči. Nakonec zkontrolujeme správnost provedené montáže stisknutím páčky, čímž odhalíme i případné netěsnosti systému. Přitom dáváme pozor na znečištění destiček olejem nebo vazelínou.
André Vebr, foto: Štěpán Hájíček
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT