Základní údržba kotoučových brzd – 3.díl Avid

14.12.2020
<p>Avid své majitele překvapí zcela originálním postupem odvzdušňování. Ukázkovou údržbu jsme provedli u řady Juice, u ostatních provedení se může odlišovat. Výměna destiček je velice jednoduchá a zvládne ji i méně zkušený uživatel, odvzdušnění však již vyžaduje jistou dávku zručnosti. Pokud si tedy nejste tímto úkonem jisti, svěřte jej raději odbornému servisu. Pro spolehlivé odvzdušnění Avidu je nutné použít speciální sadu, kterou domácími přípravky nenahradíte (jako třeba u Shimana či Hayesu). Stejně tak je odlišný i postup rozdělený na tři samostatné fáze – zvlášť se odvzdušňuje třmen, vedení a brzdová páka. Brzdným médiem je v případě Avidu brzdová kapalina s hodnotou 4 nebo 5.1.</p>
AVID Počátky této původem garážové americké značky zabývající se převážně brzdovými komponenty sahají do roku 1991. O rok později, v době, kdy kotoučové brzdy na MTB kolech patřily spíše do oblasti sci-fi a V-brzdy prodělávaly poslední vývojová stadia, si Avid na konto připsal primát výrobce produkujícího nejlehčí cantileverové brzdy na trhu (Tri-Align). Tento název se používá i u současných kotoučových brzd, kdy je tak označován systém uchycení jejich třmenu. V roce 2004 byla značka pohlcena cyklistickým magnátem Sram, kde momentálně vedle standardních ráfkových brzd také produkuje sedm modelů hydraulických a čtyři typy mechanických kotoučových brzd a je jednou z nejsilnějších na trhu.

Potřebné nářadí:

  • kleště
  • brzdová kapalina DOT 4 nebo 5.1
  • odvzdušňovací sada Avid
  • torx T10 (součástísady)
  • imbusy

výměna, údržba destiček Pomocí kleští vytáhneme destičky z uchycení ve třmenu. Jeho vnitřní část očistíme a pomocí například plochého klíče roztáhneme pístky.

Destičky obrousíme pomocí smirkového papíru, popřípadě vyměníme za nové.

Rozpěrnou pružinu umístíme mezi ně, stiskneme mezi prsty a celek vložíme zpět do třmenu. Přitom dbáme na to, aby pravá destička (označená jako

  1. byla umístěna na stranu

blíže k výpletu. O spolehlivém zajištění destiček ve třmenu by nás mělo ujistit charakteristické kliknutí.

odvzdušnění Nejprve je potřeba odstranit z kapaliny všechen vzduch. Naplňte jednu stříkačku do poloviny brzdovou kapalinou, uzavřete klapku a několikrát lehce povytáhněte tělo stříkačky. Povolte klapku a vytlačte uvolněný vzduch ven. Pozor, abyste nezatáhli moc silně, mohlo by dojít k nasátí vzduchu kolem těsnění.

Demontujte odvzdušňovací šroub na třme nu a místo něj zašroubujte stříkačku s brzdovou kapalinou.

Povolte nastavení vzdálenosti destiček (Pad Contact Adjuster – pokud jsou jím brzdy vybaveny), nebo destičky roztáhněte plochým předmětem.

Uvolněte šrouby objímky páky. Tu natočte tak, aby směřovala kolmo k zemi. Za tímto účelem bude pravděpodobně nutné povolit také řazení.

Demontujte odvzdušňovací šroub na páce a místo něj připojte prázdnou stříkačku s otevřenou klapkou. Stlačte páku brzdy až k řídítkům a zafixujte ji (například gumičkou).

Otevřete klapku stříkačky u třmenu a palcem jemně povytáhněte tělo stříkačky (vytvoříte podtlak). Jestliže je v systému nějaký vzduch, tímto způsobem jej dostanete zpět do stříkačky, přičemž držte stříkačku kolmo vzhůru, aby přebytečný vzduch nemohl zpět do systému.

Pomoci si můžeme poklepáním na třmen. Pusťte táhlo a celý proces opakujte, dokud ze systému nebude vycházet žádný vzduch, a klapku uzavřete. Tím je odvzdušněný třmen brzdy.

Odstraňte gumičku a uvolněte brzdovou páku. Za kolmého držení stříkačky otevřete klapku u třmenu a vytlačte kapalinu do systému, až začne vtékat do stříkačky u páky. Ta by se měla naplnit zhruba do čtvrtiny objemu. Zavřete klapku nejdříve u páky, potom u třmenu. Zde také odšroubujte hadičku a otvor zaslepte šroubem, který jste před tím demontovali. Systém je naplněn a odvzdušněn, včetně vedení.

Poslední fází je zbavení se nežádoucího vzduchu v pákách. Povolte klapku stříkačky (v kolmé poloze) u páky a stejně jako u třmenu palcem lehce povytahujte a povolte táhlo, čímž vytvoříte podtlak. Tímto způsobem se z kapaliny vytáhnou poslední zbytky vzduchu. Táhlo pusťte a proces opakujte, dokud v systému nebude žádný vzduch. Během procesu také zkuste poklepat na páku a několikrát zmáčkněte brzdovou páku. Klapku uzavřete.

S ještě připojenou stříkačkou natočte páku do horizontální polohy a hadičku odšroubujte. Otvor napusťte několika kapkami kapaliny až po okraj a zaslepte.

Otvor napusťte několika kapkami kapaliny až po okraj a zaslepte. Přebytečnou kapalinu otřete ze všech částí brzd, přičemž dbejte na to, aby se nedostala do kontaktu s brzdovými destičkami. Nastavte páky a popřípadě i řazení do optimální provozní polohy. Celý systém by měl být připraven k provozu.

připravuje: André Vebr, foto: Štěpán Hájíček

2 komentářů

Klikněte zde pro vložení komentáře

  1. inetryconydot (petrbobobrov@***) napsal:

    Orca Orcinus

  2. Vladislav Švestka (vladislavsvestka@***) napsal:

    Dobrý den, se zájmem čtu Váš návod na odvzdušnění kotouč. brzd AVID, které mám na svém kole. Kde koupím odvzdušńovací soupravu AVID? Děkuji. S pozdravem

Menu