1. Pro hladký chod brzd jsou nezbytně nutné promazané a nepoškozené bovdeny a lanka, včetně hliníkových kolínek vedených od čelistí. V případě jakéhokoliv problému s brzdou se vyplatí začít zde. K tomu není zapotřebí celý systém rozebírat, stačí jen konce bovdenů vyjmout z návarek, lanko otřít hadrem a následně promazat řidším olejem. Nezapomeneme ani na promazání čepů čelistí.
2. Pokud jsou tyto nebo jen některé z těchto částí poškozené (vydřené bovdeny, zlomené či rozpletené lanko), vyměníme je. Jedná se o korunovou záležitost, bovden zakoupíme v každém cykloservisu na metráž, lanka raději volíme nerezová. Pokud si netroufáte na správné nastříhání bovdenu, vezměte s sebou do prodejny ty staré, které prodavači poslouží jako vodítko pro správnou délku. Po ustřižení by měly být plochy zabroušeny a otvory na koncích ještě protaženy tenkým trnem. Nezapomeňte také na montáž koncovek.
3. Problémy se špatnou funkcí V-brzd mohou pramenit také ze špatné polohy špalků vůči ráfku. Ty se již nenastavují do „šípu“, jako tomu bylo u typů cantilever, ale rovnoběžně s ráfkem.
4. Pokud se stane, že ve špalíkách jsou vybroušené žlábky z důvodu špatného nastavení, celou plochu obrousíme smirkovým papírem, nebo jemným pilníkem, v případě vyšší hranky použijeme nůž a až poté plochu začistíme. To vše ovšem jen v případě, že mají dostatečnou tloušťku, jinak je vyměníme za nové.
5. Pokud jsou špalíky ještě použitelné, ale čelisti jsou díky jejich opotřebení při zabrždění již příliš blízko sebe, zaměníme distanční podložky pod špalíky.
6. Po instalaci lanka, bovdenů a kolínka (a promazání) nastavíme chod brzdových pák. Většina modelů je také vybavena stavěcím šroubkem pro optimální vzdálenost páky od řídítek, kterou přivítají především osoby s kratšími prsty.
7. Po částečném dotažení šroubu na brzdové páce, který slouží k jemnému nastavení jejího kroku, nastavíme a dotáhneme lanko na čelisti tak, aby při zabrždění byla páka brzdy zhruba v necelé polovině její dráhy. Jedná se ale o individuální nastavení, někomu může vyhovovat kratší, případně delší krok.
8. Pomocí dorazových šroubů vystředíme polohu čelistí tak, aby jejich chod byl stejnoměrný. Pokud šroub utáhneme, čelist se dostane dále od ráfku a naopak.
9. Pakliže je některý zcela zašroubován a čelisti přesto nejsou vystředěny (a jste si jisti dobře vycentrovaným a nasazeným kolem), stavěcí šroub vyšroubujeme zpět do poloviny délky závitu, pružinu vyhákneme z úchytu a mírným tlakem směrem dolů ji „posílíme“. Poté ji vrátíme zpět a šroubem doladíme nastavení.
10. Pomocí šroubů na pákách docílíme stejného nastavení chodu pák, zkontrolujeme pevné dotažení všech šroubků a případný dlouhý konec lanka zkrátíme pomocí štípacích kleští a opatříme jej koncovkou zabraňující roztřepení lanka.
Tip: Správné nastavení čelistí záleží také na přesném vycentrování kol, hlavně na jejich vystředění v rámu a vidlici. Proto ještě před samotným seřizováním brzd zkontrolujte jejich vycentrování.
Připravil: André Vebr Foto: Velo
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT