Generální servis řadících a brzdových pák Campagnolo Ergopower

14.12.2020
<p>Řadící a brzdové páky na silničních kolech budí u domácích servismanů respekt složitostí systému, ale nutno dodat, že trochu zbytečně. Ano, jde o složitější systém, ale k jeho zvládnutí stačí jen trochu umu a možná i následující tipy pro servis pák Campagnolo Ergopower. Systém Shimana bude následovat v některém z příštích čísel.<br /> <br /> Ke Campagnolu Ergopower se tématicky vracíme – ve Velu 2/2005 jsme v seriálu Domácí dílna demonstrovali výměnu tzv. G-pružinek (tento díl najdete na našich webových stránkách na adrese <a href="http://www.ivelo.cz/domaci">www.ivelo.cz/domaci</a>- dilna/montaz-g-pruzinek). Někdy však mohou za zhoršenou funkcí stát i jiné drobné součástky mechanizmu, nebo i jen prostá nečistota, která se do páky během sezony dostane. Zaměřili jsme se proto na kompletní posezonní servis pák.</p>
Žebříček náročnosti zásahu Je praktickým pomocníkem při rozhodování, kterou z oprav je snadné provést doma a se kterou se již vyplatí navštívit servis.

  • 0 – minimální náročnost
  • 5 – akce pro průměrně zdatného mechanika
  • 10 – nastal čas navštívit servis

Potřebné nářadí:

  • kladívko
  • důlčík či jiný vyrážeč na čep
  • imbusové klíče č. 3 a 5
  • plochý šroubovák
  • kleště na zajišťovací podložky (tzv. ségrovky)
  • svěrák (není bezpodmínečně nutný)

1. Protože tato operace bude zahrnovat kompletní rozebrání, je dobré pro snadnější manipulaci sundat z páky pryžový kryt a poté i brzdovou páčku. Tu demontujeme jednoduchým vyražením čepu, na kterém se otáčí. Poslouží k němu kladivo a dřík bez špičky.

2. Následuje nejprve rozebrání zadní části, kde je uložen prakticky celý odřazovací mechanizmus, pomocná pružina a odřazovací páčka. Po odstranění šroubu, kovové podložky a pomocné vratné pružiny se postupně dostaneme k polohovací „ráčně“ a G-pružinkám. Všechny tyto součástky z páky vyjmeme.

3. Dalším úkonem v pořadí je rozebrání přední části páky. Nejprve vyjmeme pružinku malé řadící páčky a poté vysuneme přední díl centrálního čepu, na kterém je spolu s ní i ozubený kroužek sloužící pro řazení na lehčí převody.

4. + 5. Ve chvíli, kdy máme celou páku rozebránu, nastává chvíle pro odstranění staré vazelíny a nečistot. Je třeba věnovat pozornost každému detailu, opomenutá špína v mechanizmu může způsobit zhoršení kvality řazení, ale i snížit životnost celku. Po očištění nastává čas pro kontrolu možného poškození součástek. Ke z tohoto pohledu nejrizikovějším dílům patří nejen G-pružinky (v každé je pár, jeden kus přijde na 65 Kč), ale také prstýnek, který je drží. Zde může provozem dojít k naříznutí čepu pro opření pomocné pružiny podložkou. Koupě nového prstýnku naštěstí není drahou záležitostí (prstýnek 65 Kč).

6. Při zpětném složení páky je třeba postupovat obezřetně a vyvarovat se zejména otočení nebo chybného vložení některého z dílů. Například otočené ozubené kolečko přední řadící páčky by znemožnilo funkci celého systému.

  • devět poloh, 662 Kč – deset poloh). Snadno

tak při jednom zásahu uschopníte své páky pro práci s více pastorky. Pozor jen na rok výroby vašich pák, ne všechny jsou s desetipolohovou „ráčnou“ kompatibilní.

7. Po očistě a namazání kluzného pouzdra nebo ložisek (podle typu) uvnitř těla páky se opětovně usadí čep se sestavou přední části mechanizmu. Následuje vsazení vratné pružinky na původní místo.

8. Nastává kompletace zadní části mechanizmu. Po kontrole stavu prstýnku se do něj usadí G-pružinky a spolu s kluznou podložkou a „ráčnou“ je vše možné instalovat zpět do páky. Pak následuje montáž vratné pružinky s odřazovací páčkou.

9. Pro stabilizaci dílů v zadní části slouží hliníkový čep, mající ve spodní části vybrání. Po jeho správném nasazení zapadne do protikusu čepu přední části. Tím je zajištěno propojení obou částí.

10. Po natažení pomocné pružiny pomocí šroubováku do pracovní polohy stačí usadit kovovou podložku a vše zajistit centrálním spojovacím šroubem, který celý mechanizmus stabilizuje. Posledními kroky je nasazení plastové krytky mechanizmu a několikeré vyzkoušení funkce páky před její montáží na kolo.

Eda Pinkava, Foto: Rudolf Hronza

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu