Ořech, sídlo bájného cyklistického cvrčka, je jedno
z nejkritičtějších míst na celém kole. Spokojenost tohoto malého tvora
je pro nás životně důležitá. S nefunkčním řazením nebo brzdou vždy
bez větších problémů dojedeme. Duši můžeme na místě zalepit, řetěz
snýtovat, ale bez funkčních západek v ořechu se nepohneme. Jedinou
nadějí na návrat bývá vlak, dálkový pochod nebo motorizovaný přítel na
telefonu.
Pokud neradi chodíme pěšky, vyplatí se věnovat ořechu pozornost. Nápadná
a alarmující je zvětšující se vůle, hlasitý hukot ložisek nebo naopak
neobvykle tichý chod západek. Když přestává ořech chvílemi zabírat,
nechali jsme situaci zajít již poměrně daleko. Ani v případě ostatních
symptomů bychom ale s rozborkou neměli váhat.
Pokud je ořech neobvykle hlučný, nalezneme uvnitř nejspíš pevné
nečistoty a zoxidovaná ložiska. Můžeme se samozřejmě pokusit vše
vyčistit, namazat, případně vyměnit kuličky, ale kvůli poškozeným
drahám zázraky nečekejme. Pro dokonalou funkci náboje budeme muset celý
ořech vyměnit. Pokud jej tedy seženeme – ořechy jednotlivých výrobců
nebývají zaměnitelné.
Když ořech nezabírá (je volnoběžný na obě strany), bývá na vině
problém s pružinkou a praporky. Pravděpodobně nalezneme praporky zalepené
ve vrstvě starého maziva a nečistot. Pružinka pak nemá dost síly, aby je
přitlačila do ozubení v plášti ořechu, a celý systém se protáčí.
Většinou pomůže vše důkladně vyčistit.
Nadměrná vůle zpravidla značí, že je ořech povolený. Stačí jej tedy
dotáhnout – buď imbusovým klíčem v těle náboje, nebo speciálním
stahovákem utáhnout matici pod prachovkou. Jinak slouží k vymezení vůle
tenké podložky pod maticí. Za normálních okolností by ale v průběhu
životnosti ořechu neměla nastat nutnost s podložkami hýbat.
Náročnost práce s ořechem je dána velmi malými rozměry jeho součástí
(zejména kuliček ložisek) a nutností demontovat celý náboj – musíme
odstranit kazetu, osu i prachovky. Práce s kuličkami pak vyžaduje opatrnost
a trpělivost. Pro úplnost dodejme, že tento návod lze použít pro náboje
Shimano a obdobná řešení. Jiní velcí výrobci používají značně
odlišné systémy (Mavic, DT Swiss, Novatec a další).
Žebříček náročnosti zásahu
Je praktickým pomocníkem při rozhodování, kterou z oprav je snadné
provést doma a se kterou se již vyplatí navštívit servis.
0 – minimální náročnost
5 – akce pro průměrně zdatného mechanika
10 – nastal čas navštívit servis
Potřebné nářadí:
tzv. bič a stahovák kazety
stranové klíče (nejčastěji 17 mm a kónusový 15 mm)
plochý šroubovák
imbusový klíč 10 mm
klíč na matici ořechu
1. Pomocí biče a stahováku sundáme z ořechu
kazetu. Potom povolíme kónusy na levé straně a vyjmeme osu. Dáváme pozor,
abychom nepoztráceli kuličky z ložisek.
2. Šroubovákem odstraníme z ořechu kovovou
prachovku. Postupujeme opatrně, abychom ji zbytečně nedeformovali. Pokud
není v ořechu zcela rovně, nejsnáze ji vypáčíme v místě nejblíže
okraji. Vyčistíme kónusy, kuličky, osu i dráhy ložisek v náboji.
tip Ořechy na náboje Shimano nejsou
zcela levnou záležitostí. Často je finančně výhodnějším a
dostupnějším řešením koupě celého náboje z nižší sady. Kromě
ořechu získáme také náhradní osu, kónusy a kuličky.
3. Pokud chceme ořech vyměnit nebo jej rozebrat
pohodlněji, můžeme místo osy zasunout imbusový klíč 10 mm, otáčením
doleva ořech povolit a sejmout z náboje. Tento krok však není nutný,
rozborku můžeme provést i na kole.
4. Pod prachovkou se nalézá matice ořechu (tvoří dráhu
kuliček) se dvěma protilehlými zářezy. K jejímu povolení použijeme
speciální stahovák. Povolování pomocí kladiva a šroubováku není
příliš elegantní, ale v nouzi je to také možný postup. Matici povolujeme
otáčením směrem doprava.
5. Nyní už u sebe části ořechu nic nedrží.
Vysypeme kuličky do hadru a vše vyčistíme. Pozornost věnujeme hlavně
praporkům a stavu ložisek. Nepoztrácíme tenké podložky, jimiž se vymezuje
vůle ořechu.
6. Namažeme dráhy ložiskovou vazelínou, naskládáme
do nich čisté kuličky a potom ořech opatrně sesadíme. Při tom je nutné
s pláštěm otáčet, aby praporky do ozubení zapadly. Při mazání ložisek
dáváme pozor, aby se vazelína nedostala na praporky – tuhé mazivo by je
mohlo opět zalepit.
7. Pokud má ořech velkou vůli, ubereme jednu podložku.
Většinou to však není nutné.
8. Rozebraný náboj využijeme ke kontrole stavu kuliček a
kónusů. Pokud jsou na drahách důlky, kónusy vyměníme. S kónusy budeme
muset pravděpodobně vyměnit i kuličky. Je-li vše v pořádku, důkladně
ložiska namažeme a sestavíme zpět.
tip Jako i při rozborce jiných
komponentů, i zde se vyplatí dobře sledovat, odkud, kolik a v jakém
pořadí součástky demontujeme, abychom pak byli schopní celek opět
poskládat.
9. Konečné seřízení by mělo umožnit volné otáčení
ořechu s jasným zvukem západek. Kónusy náboje by neměly být
přetažené – je lepší nechat menší vůli, která zmizí po upnutí do
vidlice, než riskovat poškození drah.
Dobrý den, jen malá poznámka. Zatím jsem se nesetkal s ořechem, který by se povoloval imbusem 10 mm. V naprosté většině je použit imbus 12 mm a nebo je tam speciální “tisícihran”. Problém je v tom, že na rozdíl od imbusu 10 mm, který má doma kde kdo, je vlastnictví imbusu12 mm poměrně vzácné.
Dobrý den, jen malá poznámka. Zatím jsem se nesetkal s ořechem, který by se povoloval imbusem 10 mm. V naprosté většině je použit imbus 12 mm a nebo je tam speciální “tisícihran”. Problém je v tom, že na rozdíl od imbusu 10 mm, který má doma kde kdo, je vlastnictví imbusu12 mm poměrně vzácné.