Oprava volnoběžného ořechu

14.12.2022
Ořech, sídlo bájného cyklistického cvrčka, je jedno z nejkritičtějších míst na celém kole. Spokojenost tohoto malého tvora je pro nás životně důležitá. S nefunkčním řazením nebo brzdou vždy bez větších problémů dojedeme. Duši můžeme na místě zalepit, řetěz snýtovat, ale bez funkčních západek v ořechu se nepohneme. Jedinou nadějí na návrat bývá vlak, dálkový pochod nebo motorizovaný přítel na telefonu. Pokud neradi chodíme pěšky, vyplatí se věnovat ořechu pozornost. Nápadná a alarmující je zvětšující se vůle, hlasitý hukot ložisek nebo naopak neobvykle tichý chod západek. Když přestává ořech chvílemi zabírat, nechali jsme situaci zajít již poměrně daleko. Ani v případě ostatních symptomů bychom ale s rozborkou neměli váhat. Pokud je ořech neobvykle hlučný, nalezneme uvnitř nejspíš pevné nečistoty a zoxidovaná ložiska. Můžeme se samozřejmě pokusit vše vyčistit, namazat, případně vyměnit kuličky, ale kvůli poškozeným drahám zázraky nečekejme. Pro dokonalou funkci náboje budeme muset celý ořech vyměnit. Pokud jej tedy seženeme – ořechy jednotlivých výrobců nebývají zaměnitelné. Když ořech nezabírá (je volnoběžný na obě strany), bývá na vině problém s pružinkou a praporky. Pravděpodobně nalezneme praporky zalepené ve vrstvě starého maziva a nečistot. Pružinka pak nemá dost síly, aby je přitlačila do ozubení v plášti ořechu, a celý systém se protáčí. Většinou pomůže vše důkladně vyčistit. Nadměrná vůle zpravidla značí, že je ořech povolený. Stačí jej tedy dotáhnout – buď imbusovým klíčem v těle náboje, nebo speciálním stahovákem utáhnout matici pod prachovkou. Jinak slouží k vymezení vůle tenké podložky pod maticí. Za normálních okolností by ale v průběhu životnosti ořechu neměla nastat nutnost s podložkami hýbat. Náročnost práce s ořechem je dána velmi malými rozměry jeho součástí (zejména kuliček ložisek) a nutností demontovat celý náboj – musíme odstranit kazetu, osu i prachovky. Práce s kuličkami pak vyžaduje opatrnost a trpělivost. Pro úplnost dodejme, že tento návod lze použít pro náboje Shimano a obdobná řešení. Jiní velcí výrobci používají značně odlišné systémy (Mavic, DT Swiss, Novatec a další).
Žebříček náročnosti zásahu Je praktickým pomocníkem při rozhodování, kterou z oprav je snadné provést doma a se kterou se již vyplatí navštívit servis.

  • 0 – minimální náročnost
  • 5 – akce pro průměrně zdatného mechanika
  • 10 – nastal čas navštívit servis

Potřebné nářadí:

  • tzv. bič a stahovák kazety
  • stranové klíče (nejčastěji 17 mm a kónusový 15 mm)
  • plochý šroubovák
  • imbusový klíč 10 mm
  • klíč na matici ořechu

1. Pomocí biče a stahováku sundáme z ořechu kazetu. Potom povolíme kónusy na levé straně a vyjmeme osu. Dáváme pozor, abychom nepoztráceli kuličky z ložisek.

2. Šroubovákem odstraníme z ořechu kovovou prachovku. Postupujeme opatrně, abychom ji zbytečně nedeformovali. Pokud není v ořechu zcela rovně, nejsnáze ji vypáčíme v místě nejblíže okraji. Vyčistíme kónusy, kuličky, osu i dráhy ložisek v náboji.

3. Pokud chceme ořech vyměnit nebo jej rozebrat pohodlněji, můžeme místo osy zasunout imbusový klíč 10 mm, otáčením doleva ořech povolit a sejmout z náboje. Tento krok však není nutný, rozborku můžeme provést i na kole.

4. Pod prachovkou se nalézá matice ořechu (tvoří dráhu kuliček) se dvěma protilehlými zářezy. K jejímu povolení použijeme speciální stahovák. Povolování pomocí kladiva a šroubováku není příliš elegantní, ale v nouzi je to také možný postup. Matici povolujeme otáčením směrem doprava.

5. Nyní už u sebe části ořechu nic nedrží. Vysypeme kuličky do hadru a vše vyčistíme. Pozornost věnujeme hlavně praporkům a stavu ložisek. Nepoztrácíme tenké podložky, jimiž se vymezuje vůle ořechu.

6. Namažeme dráhy ložiskovou vazelínou, naskládáme do nich čisté kuličky a potom ořech opatrně sesadíme. Při tom je nutné s pláštěm otáčet, aby praporky do ozubení zapadly. Při mazání ložisek dáváme pozor, aby se vazelína nedostala na praporky – tuhé mazivo by je mohlo opět zalepit.

7. Pokud má ořech velkou vůli, ubereme jednu podložku. Většinou to však není nutné.

8. Rozebraný náboj využijeme ke kontrole stavu kuliček a kónusů. Pokud jsou na drahách důlky, kónusy vyměníme. S kónusy budeme muset pravděpodobně vyměnit i kuličky. Je-li vše v pořádku, důkladně ložiska namažeme a sestavíme zpět.

9. Konečné seřízení by mělo umožnit volné otáčení ořechu s jasným zvukem západek. Kónusy náboje by neměly být přetažené – je lepší nechat menší vůli, která zmizí po upnutí do vidlice, než riskovat poškození drah.

Karel Kuchler, foto: Štěpán Hájíček

1 komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

  1. Vít Kubr (vitkubr@***) napsal:

    Dobrý den, jen malá poznámka. Zatím jsem se nesetkal s ořechem, který by se povoloval imbusem 10 mm. V naprosté většině je použit imbus 12 mm a nebo je tam speciální “tisícihran”. Problém je v tom, že na rozdíl od imbusu 10 mm, který má doma kde kdo, je vlastnictví imbusu12 mm poměrně vzácné.

Menu