1. Povrchová očista není náročná, stačí malým šroubovákem zbavit nášlapný mechanizmus nečistot a případně kamínků, a poté jej namazat, nejlépe olejem, stačí osvědčený WD-40.
2. Také u silničních pedálů je vhodné občas očistit dosedací plochy včetně zadní části a špičky pedálu. Právě tam bývá nejčastější zdroj nepříjemného vrzání.
3. Sílu vypínacího mechanizmu nastavujeme pomocí imbusových šroubů umístěných na čelech pedálu (MTB), nebo na horní straně (silniční). Otáčením vlevo bude potřebná síla k vypnutí menší, otáčením vpravo naopak větší. Je zapotřebí, aby byla síla jednotlivých pružin nastavena stejnoměrně. Optimální je utáhnout nastavovací šrouby na maximum a poté každý povolit o stejný počet otáček (u většiny modelů bývá každá půl otáčka aretována). Síla pružin se po delším čase používání zmenší, je tedy zapotřebí jejich dotažení.
4. Občas je dobré zkontrolovat dotažení šroubů, pomocí nichž jsou k tělu připevněny kontaktní plochy nášlapného mechanizmu (pokud je pedál takto konstruován). Pokud se šrouby neustále povolují, pomůže na závit trocha barvy (lak na nehty) nebo lepidla (osvědčil se Loctite na kovy nebo Chemoprén).
POZOR! Při povolování stavěcího šroubu na maximum může dojít k úplnému vytočení závitu a následnému vyskočení pružiny. Oprava je pak velmi složitá!
5. Po demontáži pedálů z klik (pravý povolovat doleva, levý doprava) následuje buď vyjmutí osy z těla, nebo odstranění prachovky z boku pedálu, záleží na konkrétním modelu a typu. Pro demontáž osy použijeme speciální drážkovaný klíč (někdy dodávaný k pedálům – např. Shimano), který upneme do svěráku. Pak do něj vložíme pedál a otočíme jím (u levého pedálu povolujeme doleva, u pravého doprava).
6. Po vyjmutí osy i s ložisky otřeme celou část hadrem a do těla pedálu naneseme větší množství vazelíny. Pak stačí nasadit osu zpět a utahovat (opět pomocí speciálního klíče). Tím stlačujeme novou vazelínu, která prochází mezi ložisky a vytlačuje staré mazivo včetně nečistot. Poté pevně dotáhneme.
7. U odlišné konstrukce, která nám neumožňuje napodobit mazací lis, bude potřeba větší výbava dílny. Pedál upneme za závit do svěráku, ovšem pozor – mezi závit pedálu a čelist svěráku je nutné vložit hliníkový plech nebo dřevěné prkénko (ochrání před poškozením závitu). Pak odstraníme prachovku a do těla pedálu naneseme opět větší množství vazelíny.
8. – 9. Zde si můžeme pomoci injekční stříkačkou. Palcem přitlačíme na ložisko až vazelínu protlačíme skrz a celý postup opakujeme, než začne čistá vazelína prolínat z druhé strany. Jedná se sice o trochu nepohodlný postup, avšak účinný. Poté umístíme prachovku zpět.
TIP 1: Při nasazení pedálu do kliky pomůže malá vychytávka. Pedál stačí nasadit na začátek závitu a pak místo utahování klíčem pouze přidržet osu (klíčem nebo rukou) a točit dozadu. Pedál se utahuje sám, stačí jej jen optimálně dotáhnout.
10.-11.-12. Následuje otření zbytků vazelíny, před samotnou montáží pedálů na kliky zbývá ještě důkladně očistit závity pomocí jemného ocelového kartáče nebo starého zubního kartáčku a podobně (osa pedálu) a tenkého ostrého předmětu např. šídlo, jehlový pilník, malý hřebík (vnitřní závit v klice). Po namazání závitů zbývá už jen našroubovat pedály a s citem pevně dotáhnout.
TIP 2: Správný směr pro povolení pedálu je častým oříškem. Existuje ale hodně jednoduché pravidlo. Kliku s pedálem, který chcete povolit, nastavte dopředu, klíč nasadit naopak směrem dozadu a pak stačí jen klíčem povolovat směrem dolů. Pravidlo platí jak pro levý, tak i pro pravý pedál.
Připravil: André Vebr
Foto: Velo
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT