SANTA CRUZ XC Carbon

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2010-03-24T08:40:02 --><p><strong>Pod tíhou vlastního kříže</strong></p><p>Vybuduje-li si některý výrobce punc velice kvalitní značky, je to pro něj na jedné straně obrovská výhra, na druhé však současně těžký kříž naložený na vlastní hřbet - za renomé mnozí zákazníci rádi připlatí, právě pro něj se však neodpouští přešlap, který by mohl znamenat ztrátu hvězdné aury. Jak se s tím u své karbonové premiéry popasoval Santa Cruz, značka, která má kříž v názvu?</p>

Sluncem zalitá kalifornská krajina je historickým či současným domovem řady významných značek úzce spjatých s horskou cyklistikou. Nelze se proto divit, že když si minimálně prstem na mapě tuto oblast projdete, narazíte na mnoho dobře známých jmen, které zde ale figurují „pouze" jako místní názvy měst, oblastí, trailů či hor. Značka Santa Cruz si své jméno vypůjčila od malého městečka, jehož pláže a přístavy jsou omývány vodami Tichého oceánu.

Karbon, jediné východisko

Santa Cruz se dlouhá léta specializoval takřka výlučně na vývoj a výrobu hliníkových rámů, a proto byl také dost možná volbou mnohých cyklistů, které záplava černých vláken začala svého času dusit. Doba ale pokročila, vývoj se řítí vpřed a původní kovové slitiny, stejně jako jejich nejmodernější mutace, pomalu a jistě začaly vůči karbonu ve svých možnostech stále více zaostávat. Proto se postupně i takové značky jako Santa Cruz přiklonily k uhlíkovému vláknu coby materiálu současnosti i budoucnosti. Výstižně to vysvětlil zástupce této značky v propagačních materiálech nové generace modelu Blur XC: „Hliník a jeho slitiny jsme vytěžili u předchozích modelů Blur až na samou hranici jejich možností. Při cestě dál, za vyšší tuhostí a nižší hmotností už nešlo jinak, než se poohlédnout po novém materiálu – a v současnosti to nemohl být jiný než karbon. Nejde však jen o užití jiného materiálu, ale o kompletní změnu pro nás tolik typického ručního výrobního procesu."

Blur XC je přitom pro značku Santa Cruz v tomto směru zlomovým modelem, jelikož se jedná o první produkční karbonový bike, který tato firma kdy vyrobila. Po něm samozřejmě přišly i další, ale nebylo jich až tak mnoho. Vlastně jen dva, Blur LT Carbon, tedy stejný bike, avšak s delšími zdvihy, a pak také prozatím jediná devětadvacítka této značky pojmenovaná Tallboy.

SANTA CRUZ XC Carbon

Jestliže se mnohé světoznámé firmy rády chlubí nejmodernějšími technologiemi a výrobními procesy, které užívají při výrobě svých rámů, a jejich katalogy jsou proto plné nákresů či technických textů popisujících vše hezky dopodrobna, u Santa Cruzu nic takového nehledejte. Zde nemá smysl pídit se po druhu vláken, způsobu pletení či případné více či méně důmyslné vnitřní struktuře rámu. Pokud nerozřežeme koupený rám ze studijních důvodů, což by bylo dost škoda, musíme si vystačit s informacemi o tom, že na vývoji nových karbonových rámů strávili jejich tvůrci mnoho a mnoho hodin, nad rýsovacím prknem, při testech v laboratořích i v terénu. Výsledkem by přitom dle prospektů měl být nejpevnější a nejlehčí plně odpružený rám, který kdy vzešel z dílen této značky.

ZBYTEK TEXTU A TEST KOLA HLEDEJTE V DUBNOVÉM VELU!
V dubnovém Velu, které vychází 25. března 2010, najdete třetí test ze série hvězdných prověrek rubriky Velo stars 2010 – SANTA CRUZ BLUR XC CARBON. Právě tady si můžete prohlédnout jeho fotografie jako ochutnávku – nahráli jsme je na web i v plném rozlišení, aby vám neunikl žádný detail. V dalším Velu, květnovém, se můžete těšit na Cannondale Flash!

SANTA CRUZ XC Carbon v detailech

Po kliknutí na fotografii se otevře v novém okně prohlížeče v plném rozlišení.

SANTA CRUZ XC Carbon SANTA CRUZ XC Carbon SANTA CRUZ XC Carbon SANTA CRUZ XC Carbon SANTA CRUZ XC Carbon SANTA CRUZ XC Carbon SANTA CRUZ XC Carbon SANTA CRUZ XC Carbon

Menu