Rychleji, dále, výše… a také bezpečněji

4.3.2020

 

text Karel Kuchler

foto archiv časopisu Elektrokola

 

 

Elektrokola otevřela cyklistiku novým zájemcům, zkušeným jezdcům potom zpřístupnila vzdálenější horizonty. Lidé bez sportovní historie, senioři, ale i milovníci svižné, či dokonce adrenalinové jízdy těží z elektrické asistence. Odvrácenou stránkou tohoto vývoje může být vyšší počet úrazů vzniklých v důsledku přecenění vlastních, motorem znásobených sil. Pády na kole jsou nebezpečné zejména v odlehlých končinách, zůstane-li postižený bez pomoci. V dnešní době lze ale i toto nebezpečí minimalizovat.

 

Technologie umožňující automatickou detekci nehody a přivolání pomoci se pomalu stává běžnou součástí automobilů, konkrétně jí musí být vybaveny všechny vozy homologované po roce 2018. Druhou oblastí, kde se senzory pádu uplatňují, je pečovatelství – speciální náramky, přívěsky nebo hodinky mají zajistit rychlou pomoc v případě pádu a následných zdravotních potíží. Zlevňování chytrých technologií však umožňuje šíření těchto systémů i do mnoha oblastí každodenního života, cyklistiku nevyjímaje. Na následujících řádcích si představíme různé možnosti automatického rozpoznání pádu a přivolání pomoci.

 

Téměř stejný princip

Mechanismus fungování většiny systémů je podobný – základem bývá senzor obsahující akcelerometr a gyroskop, citlivá čidla velmi přesně mapující pohyb zařízení v prostoru. Získaná data neustále vyhodnocuje mikroprocesor, který je „naučený“ rozpoznat potenciálně nebezpečné pohyby. Počítač si například všimne, že byla jízda přerušena intenzivním brzděním, pak následovaly kotrmelce, náraz a po něm pohyb ustal. Algoritmus v takovém případě vyhodnotí, že došlo k nehodě a závažnému pádu. V tomto okamžiku většina systémů spustí vizuálně a akusticky zdůrazněný odpočet – začne běžet doba, kdy může uživatel manuálně odvolat poplach, je-li zdravotně v pořádku. Pokud toho není schopen, odešle systém (většinou prostřednictvím spárovaného chytrého telefonu) informace o poloze postiženého na předem zvolené nouzové kontakty. Některé systémy zasílají informaci také ostatním cyklistům v okolí, kteří používají stejnou aplikaci.

Než si představíme konkrétní možnosti, zastavme se ještě u obecných limitů současných řešení. Aby vše správně fungovalo, je nutné mít systém plně aktivní – je potřeba udržovat nabitou baterii v senzoru, v telefonu, obě zařízení musí být spárovaná a musí být spuštěna příslušná aplikace. Podmínkou pro přivolání pomoci je samozřejmě dostupnost telefonního signálu v daném místě stejně jako to, že systém náraz přežije v akceschopném stavu. Další neznámou je dostupnost a rychlost pomoci. Na rozdíl od automobilového systému eCall totiž upozornění nemíří k profesionálním záchranným složkám, ale skutečně jen ke zvoleným kontaktům. Je potřeba, aby si dotyční informaci o nehodě přečetli a včas adekvátním způsobem zareagovali. Okolností, které mohou narušit proces záchrany, je tedy celá řada.

Univerzální řešení

Gyroskop a akcelerometr jsou součástí každého chytrého telefonu, nabízí se tedy možnost využít jako hlásič pádu přímo smartphone. A skutečně, aplikací s tímto posláním naleznete hned několik. Jejich společným rysem bývá všeobecné zaměření, jen výjimečně nabídnou speciálně cyklistický mód. Obvykle si v menu můžete nastavit například citlivost, ale spoléhat se na hodnotu nastavenou metodou pokus/omyl nelze. Uživatel nemá jistotu, na jaký typ pádu je aplikace naprogramovaná, a problém může být i nedefinovaná poloha telefonu na kole (úchyt na řídítkách, kapsa, batoh…).

Univerzální systém rozpoznání pádu může být také součástí chytrých hodinek. Za průkopníka jsou v tomto oboru považovány hodinky Apple Watch, funkci najdete u modelů čtvrté a páté generace. Tyto hodinky si díky svému masivnímu rozšíření již připsaly několik prokazatelně zachráněných životů. Ačkoli se ani v tomto případě nejedná o produkt zaměřený na cyklistiku, a neexistuje tedy záruka, že algoritmus dokáže správně vyhodnotit všechny scénáře pádu, podle recenzí uživatelů je tato funkce zpracována velmi dobře a bez problémů funguje i při sportu, cyklistiku nevyjímaje.

 

 

Věnováno cyklistům

Kdo hledá skutečně spolehlivého pomocníka na vyjížďce, měl by se poohlédnout po systémech vyvinutých speciálně pro cyklistiku. Jde vesměs o produkty známých výrobců, kteří svým renomé dodávají systému důvěryhodnost. Dokud vás totiž senzor nezachrání, je důvěra ve zvuk značky to jediné, co stojí za dobrým pocitem z produktu. Druhým důvodem pro volbu specificky cyklistického řešení je naladění zmiňovaných algoritmů. Čidla jsou umístěna na přesně daném místě (helma, náboj kola, rám…) a výrobce je tak může lépe naučit, jaké síly zde v případě pádu působí.

 

         

Helma, místo první volby

Do vývoje senzorů pádu v posledních letech hodně investovali producenti přileb. Specialized získal pod svá křídla výrobce senzoru ICEdot, což byl jeden z prvních počinů v cyklistice v tomto oboru. Nyní Specialized nabízí vylepšenou verzi systému pod označením ANGi. Zákazník může zvolit buď přímo variantu přilby se senzorem, nebo zakoupit senzor samostatně, respektive s držákem umožňujícím jeho připevnění na jakoukoli helmu. Funkce je přesně taková, jak jsme si ji popsali v úvodu – čidlo napájené baterií CR2032 (výdrž cca půl roku) je přes Bluetooth spárované s mobilním telefonem se spuštěnou aplikací Specialized Ride. Pokud zaznamená náraz, zahájí se odpočet. Není-li poplach manuálně zrušen uživatelem, posílá aplikace SMS či e-mail se souřadnicemi polohy události na nouzové kontakty. Senzor pořídíte za 1299 Kč, příjemnou zprávou potom je, že aplikace funguje zdarma.

Horkou novinkou nabízející prakticky totožnou službu je systém Tocsen, který míří do distribuční sítě Uvexu. Mírně vyšší cena senzoru (pravděpodobně bude stanovena v úrovni okolo 2000 Kč) je ospravedlněna vestavěným akumulátorem s dobíjením přes USB. Výrobce v tomto případě také rozšířil pole působnosti systému i na oblast lyžování. I zde dostanete aplikaci zdarma.

Když už hovoříme o helmách, musíme zmínit také trend smart přileb. Někteří výrobci do svých produktů aktuálně integrují řadu dalších funkcí – nejde jen o osvětlení (včetně třeba blinkrů), ale i o bezpečnostní kameru, handsfree, přehrávač, interkom a právě i crash sensor. Za všechny uveďme třeba městskou helmu Cratoni Smartride nebo sportovněji laděné Briko Cerebellum (viz také článek novinky z Eurobiku na str. ???). Obě tyto novinky dokážou přivolat pomoc v případě nehody. Vybavenost řadou technologií se však promítá do ceny, ta se může vyšplhat i přes desetitisícovou hranici.

 

Celý článek najdete v tištěné verzi nebo v elekronické verzi na https://www.alza.cz/media/elektrokola-1-2020-d5788213.htm

 

 

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu