bych se zeptat na problém se zahříváním brzd Shimano LX V-brake při
dlouhých sjezdech v Alpách (v terénu i na silnici). Mám 73 kg, zkoušel
jsem už různé techniky přerušovaného brždění, prudkého brždění a
pak delší doby bez brždění, aby se ráfky stačily ochladit, ale bez
výsledku. Neustále mi praskají duše v oblasti ventilku z důvodu
přehřátí. Používám spíše levnější špalky (do 150 Kč), ale ani
značkové Jagwire za 500 Kč nepomohly. Výměna ráfku Kelly´s za
zapletená kola Mavic CrossRide je jen částečná pomoc, zahřátí je
pomalejší, přesto musím často zastavovat a čekat, až se ochladí. Jezdím
hodně do Alp (2–5 týdnů v roce) a hledám způsob, jak si i sjezdy užít
a ne se stresovat častým zastavováním. Uvažuji i o diskových brzdách,
ale nevím, které se nejméně zahřívají a vyřeší problém. Také
přemýšlím, jak to řeší silničáři např. v Dolomitech, kde jsou sjezdy
plné zatáček mnoho kilometrů a musí se neustále brzdit…
Chtěl Se zahříváním ráfků vám asi pomohu jen velice málo. Dobré
zkušenosti máme s modely špalků značky Kool – Stop nebo BBB, a to při
podobné hmotnosti jezdce. Vhodnou variantou by pro vás opravdu byly kotouče,
jednak díky vyšší účinnosti a citlivějšímu dávkování síly, ale
zejména pak pro lepší odvod tepla. Rozhodně však volte hydraulickou verzi,
u níž je odvod tepla lepší než u mechanické. Určitě se nespletete
volbou některého z modelů Shimano, Formula, ale i třeba Hayes či Avid
(zde snad pozor jen na loňskou verzi modelu Five, který měl problémy
s přehříváním v dlouhých sjezdech). Vámi popisované levné špalky
bych opravdu do Alp nedoporučoval.
Eda Pinkava
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT