Že jsme v modelovém označení gravelu od Treku udělali chybu? Že se přece jmenuje Checkpoint? To ano, jedna řada ano. K ní ale přibyla zcela nová, na závod orientovaná řada Checkmate s mnoha odlišnostmi. Testovaná verze SLR 9 AXS je jejím vrcholným zástupcem.
Gravel biking se vyvíjí stejně jako jiná odvětví cyklistiky. Přibylo závodů, včetně těch nejvyšší úrovně. A ty si žádají odpovídající vybavení. Proto se Trek nově vydává dvěma směry – Checkpoint zůstává skvělým parťákem pro různá pojetí jízdy na gravelu, Checkmate má ty nejvyšší sportovní ambice. Oficiálně byl představen v polovině srpna, o to jsme raději, že vám ho nyní můžeme přiblížit rovnou formou testu.
Trek o něm hovoří jako o dosud nejlehčím gravelu, který vyrobil. Postavil ho z prémiového karbonu OCLV 800 vlastní produkce a uvádí u top modelu úsporu hmotnosti jeden kilogram v porovnání s top modelem Checkpoint (OCLV 500). My jsme mu navážili 7,6 kg ve velikosti ML. Aerodynamické tvary trubek Full System Foil a integrovaný představec s řídítky převzal z osvědčeného silničního modelu Madone Gen 8. Řídítka jsou v horní části užší o 30 mm než ve spodní pro aerodynamičtější úchop. Přes své cílení pojmou rám i vidlice pláště široké až 45 mm. Novince samozřejmě nechybí technologie IsoSpeed, tedy uložení sedlové trubky v jejím horním konci na čepu pro navýšení komfortu.
Aktuálně je Checkmate dostupný ve dvou úrovních výbavy – testované SLR 9 AXS a dostupnější SLR 7 AXS. Zanedlouho má přibýt ještě SLR 8. Přidejme zmínku o čtyřech barevných provedeních, přičemž doplnit můžeme mnoho dalších – i tento model si lze navrhnout podle svého díky konceptu Project One.
Porovnání změn geometrie proti Checkpointu se přímo nabízí, učinili jsme tak u velikosti ML, kterou jsme měli v testu. Ještě předešlu, že vizuální změny jsou patrné hlavně dvě – narostla robustnost rámu a zmizel úložný prostor ve spodní trubce. Nyní ke změnám v geometrii, které nejsou až tak zásadní. Horní a sedlová trubka modelu Checkmate jsou oproti Checkpointu kratší (o 8/30 mm), stejně tak zadní stavba a rozvor (4/7 mm), o tři desetiny stupně položenější je hlavový úhel a o dvě desetiny vzpřímenější sedlový. Reach je o 2 mm kratší, stack o 17 mm menší.
Příznivci exaktních informací dostali svůj pokrm, nyní něco dojmů. Za mne nejsilnější stránka novinky? Kombinace výkonu a komfortu snad z říše fantazie. A to nebudu mluvit jen o zmíněném IsoSpeedu. Tohle kolo bez nadsázky trhá povrch, když na to máte sílu. Vezme ji z vašich nohou a bez ztráty přenese. Reakce na šlápnutí je naprosto okamžitá a jednoznačná. Zkoušel jsem stejně razantně šlapat i na rozbitém povrchu a rám mi hodně pomohl – jako by dokázal terén trochu vyžehlit, srovnat. Pak jsem se posadil do sedla a držel ostré tempo. No ty kráso! V sedle je pohodlí mnohem citelnější, přitom výkon zůstává stejně vysoký. A vidlice také nezahálí. Na tohle si jeden zvykne a už se o to nechce nechat připravit. Mám pocit, že jsou kola rychlá a kola pohodlná. A pak je tu Trek. Jen málo je mu podobných, velmi málo.
U geometrie nemá cenu vyjmenovávat detaily, jde o celek. Čekejte jen vyváženost na nejvyšší úrovni. Stabilitu v různých rychlostech a hbitost, když je potřeba. Žádný neklid ani přehnaně upjaté vedení stopy.
Zůstávají detaily. Zmíním tři. Sedlo je rozdělené podélným otvorem na dvě části, které drží pohromadě jen ve špičce. Díky tomu a karbonovým ližinám jen roste komfort. Opora je srovnatelná s běžným sedlem. Řídítka jsem si na rozdíl od zbytku kola moc neužíval. U provedení kombo, kdy jsou představec a řídítka jedním kusem, velmi záleží na volbě úhlů. Vzájemnou pozici obou dílů nejde měnit. Za mne se tu tvar moc nepovedl. Hlavně proto, že oblouky situují páky níže a že horní plochá strana je hodně úzká. Ale závodník možná právě tohle ocení. A detail třetí? Mluvíme o závodním speciálu, ale Trek neopomněl řadu montážních bodů pro příslušenství.
Asi bych se měl jako autor testů stydět. Dva testy za sebou a dvakrát nemám moc slov. Jenže tak už to s top modely renomovaných značek prostě chodí. Trek bych zařadil do stejné kategorie jako Canyon. Jeden z nejlepších gravelů, ne-li ten úplně nejlepší vůbec, co jsme kdy měli v testu. Jen s jedním rozdílem, jímž je přístup k ceně.
Připravil: Rudolf Hronza
Foto: Jaroslav Svoboda
TECHBOX
- rám karbon OCLV 800, pevná osa 12×142 mm
- vidlice karbon, Checkmate SLR, pevná osa 12×100 mm
- řazení/přehazovačka Sram Red XPLR AXS, 1×13
- kazeta Sram Red XPLR (10–46 zubů)
- kliky Sram Red XPLR AXS Powermeter (převodník 42 zubů)
- brzdy Sram Red XPLR AXS (kotouče 160 mm)
- zapletená kola Bontrager Aeolus RSL 37V, vnitřní šířka karbonového ráfku 25 mm, výška 37 mm
- pláště Bontrager Girona RSL GR, 38 mm
- sedlovka Trek KVF, karbon
- sedlo Bontrager Aeolus RSL
- kombo řídítek a představce Trek Aero RSL, karbon, délka představce 110 mm, šířka řídítek 440 mm
- hmotnost 7,62 kg (vel. ML, bez pedálů)
- hmotnost kol (P/Z) 1340/1745 g (včetně plášťů, duší, kazety, kotoučů, bez pevných os)
- cena 289 490 Kč
GEOMETRIE (vel. ML)
- horní trubka 570 mm
- hlavová trubka 150 mm
- sedlová trubka 500 mm
- zadní stavba 426 mm
- rozvor 1035 mm
- hlavový úhel 71,7°
- sedlový úhel 73,5°
- stack 584 mm
- reach 399 mm
- snížení středového složení 80 mm
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT