MMR X-Tour 00 – šikovný mecháček

před 2 týdny
Hele jo, klidně tam můžeš napsat, že tohle kolo je fakt dobrý. Přidej si klidně třeba to, že je ze země cyklistice zaslíbený nebo nějakou takovou tu vaši klasickou omáčku, a napiš to. Řekl mi kamarád, bývalý kolega v redakci a náš občasný externí tester na společné vyjížďce za pivní odměnou na konci, když si tohle kolo vyzkoušel. A tak to píšu a podepisuji. Gravel MMR X-Tour 00 je fakt dobrý.

 

 

Barvu testované verze (dále k dispozici šedočerná a smetanová) označuje španělský výrobce jako mechově zelenou, což by se dalo s ohledem na světle zelené české lesní polštáře rozporovat. Ale jeden holt nemůže vycházet z toho, že to je všude na světě stejné.

Mnohem důležitější je, co barva kryje. Karbonový rám. Povedený. A taky to, co tenhle rám nese. Nejen karbonový set kol, ale hlavně zcela novou gravelovou sadu Shimana – elektronické GRX RX825 Di2 1×12 s bezdrátovými řadicími pákami a několika dalšími inovacemi oproti předchozí, vůbec první generaci gravelové elektroniky japonského výrobce.

 

 

Kdykoliv jsem během testu vjel na silnici, připadal jsem si na modelu X-Tour hned jak ti kluci na Tour de France, co právě někde ve Francii probíhala. Posed na MMR je delší, blízký silničnímu kolu. Hezky mě natáhl do vyzývavé pozice, snížil můj aerodynamický odpor a já mohl dupat ve svižném tempu ve vlastně ideálním předklonu a hledat cyklistickou kořist. A šlo to snadno. Nad kolem jsem i při sedle uchyceném vprostřed délky ližin seděl v efektivní pozici, nešlapal před sebe, ale pod sebe. Neměl jsem tudíž potřebu si ani při snaze o rychlé tempo nějak popolézat po sedle směrem vpřed. Bylo to příjemné přivítání hned na úvod.

 

 

Slova o lehké a svižné jízdě platila tady, ale i v jakémkoliv dalším okamžiku testování. MMR vám dá přesně to, co čekáte, když do kola investujete větší částku. Za pedálem jde se značným apetitem, zrychluje snadno, zlehka drží tempo. Nedá vám příležitost zapochybovat.

 

 

V tomto směru se tu vše dobře sešlo. Lépe řečeno bylo dobře zvoleno. Rám je dostatečně tuhý, stejně tak komponenty účastné na pohonu a výplety i karbonové ráfky kol Vision SC45. Jejich popis vlastně koresponduje s mými slovy o Tour de France. Jde o silniční model, pro gravel výrobce určuje jiný. Ráfky vysoké 45 mm i specifický výplet 2:1 (u zadního kola najdete na pravé straně křížené dráty a na levé radiální výplet bez křížení, u předního opačně) by měly podtrhovat aerodynamiku. Vnitřní šířka ráfku 21 mm je ryze silniční, na gravel užší. Vision svá kola pro gravel obdařuje 23mm ráfky, ještě častěji se setkáváme s 25 mm. Ale že bychom v sedle cítili nějaké podvolování plášťů do stran v zatáčkách a podobně, to ne. Navíc i objem si obutí zachovalo velký. Jen je pravděpodobné, že s nižšími ráfky by jízda měla ještě o něco větší jiskru. Z dané volby byla cítit tuhost při záběru, to je důležité. A stejně důležité je, že se obešla bez tvrdosti, pro vyšší ráfky někdy typické. Budiž toto sdělení oslím můstkem do další kapitoly.

 

 

V živé paměti mám loňský test gravelu MMR. Hliníkový rám nijak neskrýval materiál, byl tvrdší. U karbonového X-Tour 00 ale nic podobného nečekejte. Anebo by se dalo říct, že ani on neskrývá svůj „rodný“ materiál. Pohodlí jízdy bylo velmi solidní. Při jízdě vestoje a v karbonových tretrách o sobě sem tam nějaký výraznější náraz dal vědět, jízda vsedě ale byla značně komfortní. A to tady chybí karbonová sedlovka, která by to ještě zvýraznila. (Upřímně, u kola za tyto peníze bych ji čekal jako samozřejmou.)

Takto pohodlné rámy často upozorní na výraznější tvrdost vidlice, ale ani ta zde příliš neztrácí. Jistá nerovnováha mezi předkem a zadkem je znát, to ano, ale není až tak zásadní, jako tomu často bývá. Možná i proto, že vidlice není přehnaně robustní. Měli jsme tak co do činění s příjemně vyváženým kouskem. A hodně pohodlným.

 

 

Svůj nezpochybnitelný díl práce v tomto směru odvedlo sedlo Selle Italia SLR Boost SuperFlow. Je příjemně tvarované a má širší špičku, takže krátkodobé posuny vpřed, typicky ve výjezdu, nijak nezvyšují tlak na měkké partie.

 

 

V geometrii až na jednu výjimku nenajdete nějakou významnou odchylku od současných trendů – ať už jde o sedlový (73°) či hlavový (71°) úhel anebo třeba rozumně krátkou délku zadní stavby (425 mm). Jen horní trubka je taky o něco kratší. Španělský výrobce vybraný střih zohledňuje délkou představce – u velikosti L jsme naměřili 110 mm. A to už je něco, čím se tenhle gravel odlišuje. Už jsme opět blízko silnici, ale i tam již současnost přináší kratší míry než takováto kormidla.

Jízda? V tempu na rovinách a v pozvolných zatáčkách je vše naprosto v pořádku. Jak zaznělo, posed tu podporuje výkon. Je jedno, zda jste na asfaltu nebo na rozbité polňačce, X-Tour překypuje jistotou vedení směru. Tohle je jednoznačná přednost.

 

 

Když se zatáčka utáhne, zostří a vyžádá si větší zpomalení, je MMR trochu ležérnější v reakci na podnět, sem tam delší v oblouku. Zjistíte to, přizpůsobíte se, vyřešeno. Není to nic zásadního, přehnaného. Je to rys tohoto kola, na který stačí si přivyknout. Stejně jako to, že když ne zcela dobře strefíte stopu, MMR se „nového zadání“ hned chytne a drží, plní úkol. U „živých“ kol je náprava vlastní chyby jednodušší. Nebo lépe řečeno, následek chyby méně citelný. Je to prosté. Jednak je tu samotná délka představce, jednak to, že jejím vlivem trochu víc zatěžujete předek.

Nyní je řečeno vše, co jsem považoval za přínosné říci. Můžeme tedy sumírovat. MMR X-Tour 00 je rychlý, přitom pohodlný gravel bike. Má specifika, nikoliv nedostatky. A je zcela moderně osazen – nejen karbonové ráfky, ale hlavně nová dvanáctirychlostní sada Shimano GRX s elektronickým řazením. Myslím, že to je dost pádných důvodů říci mu své ano.

Připravil: Rudolf Hronza

Foto: Jaroslav Svoboda


TECHBOX

  • rám karbon, X-Tour G3 Concept, pevná osa 12×142 mm
  • vidlice karbon, X-Tour G3 Concept, pevná osa 12×100 mm
  • řazení/přehazovačka/přesmykač Shimano GRX825 Di2 2×12
  • kazeta Shimano 105 R7100 (11–36 zubů)
  • kliky Shimano GRX820 (převodníky 48/31 zubů)
  • brzdy Shimano GRX825 (kotouče 160 mm)
  • zapletená kola Vision SC45, vnitřní šířka ráfku 21 mm
  • pláště Hutchinson Touareg Hardskin TL, 40 mm
  • sedlovka Ritchey Logic, průměr 27,2 mm
  • sedlo Selle Italia SLR Boost SuperFlow
  • řídítka Ritchey Butano Comp, šířka 420 mm
  • představec Ritchey Switch Comp, 110 mm
  • hmotnost 8,96 kg (vel. L, bez pedálů)
  • hmotnost kol (P/Z) 1320/2040 g (včetně plášťů, duší, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • hmotnost pláště/duše 490/160 g (1 ks)
  • cena 121 492 Kč

web dovozce


 

 


ŘAZENÍ

Jen nedávno jsme vás informovali o nové gravelové sadě GRX RX825 Di2, nyní jsme ji díky MMR mohli otestovat. Japonský výrobce nejprve vypustil dvanáct pastorků u mechanické verze, pak teprve, s odstupem, doplnil elektronickou. Ta se dočkala řady inovací.

 

VÝPLETY 2:1

Použitá zapletená kola Vision SC45 s karbonovými ráfky jsou primárně určena na silnici, ale gravelisty to nijak neomezuje. Jejich charakteristickým prvkem jsou výplety 2:1 – na jedné straně křížené (u předního kola u kotouče, u zadního u kazety), na druhé radiální, bez křížení.

 

PLÁŠTĚ

Velmi univerzální jsou pláště Hutchinson Touareg v šíři 40 mm. Jemný vzorek výborně odvaluje, aniž by vás připravil o potřebnou jistotu adheze. Směs není zbytečně tvrdá, takže i přilnavost ke kořenům a kamenům je příjemná. Jen se hustý dezén snáze ucpe v mazlavém bahně.

 


CO SE SKRÝVÁ POD MECHEM

Tvarové proměny trubek mechově zeleného karbonového rámu, u něhož výrobce udává uhlíková vlákna se středním modulem pružnosti, jsou jen decentní. Spodní je u hlavové nenápadně oválná na výšku, u středového pouzdra zploštělá horizontálně. Horní se směrem k sedlové trochu zužuje a zplošťuje. Sedlové vzpěry mají kruhový řez neměnného průměru po celé své délce, řetězové jsou trochu vmáčknuté dovnitř v oblasti ráfku. Jediné, čeho se oči hned chytnou, je vykrojení sedlové trubky v oblasti pláště. Samozřejmé jsou pevné osy vpředu i vzadu.

A pak je tu vnitřní vedení hadiček brzd (ovládání řazení je bezdrátové). Z řídítek míří do prolisu na spodní straně představce a jsou schovány pod plastovou krytkou. Žádný zbytečně robustní a výrazný „přídavný“ tunel, vše designově nenápadné a čisté.

Celek tak působí svěže a moderně až na jediný detail. Objímku sedlovky. Tady by to podle nás chtělo něco esteticky víc zdařilého.

 

 


FOTOGALERIE

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu