Specialized využil čerstvého představení gravelové třináctky Sram RED XPLR a rozhodl se právě nyní odprezentovat gravel, který zbrusu novým pohonem osadil. A to rovnou ten nejlepší gravel, jaký má v nabídce. Seznamte se s přepracovaným S-Works Crux LTD.
Pamatujete kolo, na kterém Zdeněk Štybar vyhrál svůj třetí titul mistra světa? Ano, byl to právě Specialized Crux, tehdy ještě jako závodní cyklokrosový speciál. Časy se ale mění a s nimi i trendy. Karbonový speciál prošel přerodem a před několika lety ho americký výrobce představil v podobě gravelu. Že v ní vzhledem k oblibě štěrkového ježdění zůstane, nemůže nechat nikoho na pochybách. Specialized nyní vlastně představuje to nejlepší, co s modelem dokázal udělat – poskytnout ho jezdcům ve “vyvoněné” specifikaci S-Works, která má patku UDH a na ní zbrusu novou třináctku Sram RED XPLR.
Nejlehčí gravel je ještě lehčí
Specialized sebevědomě tvrdí, že Crux S-Works je nejlehčí gravel bike na světě. Verze LTD to má ještě podtrhnout vzhledem k použitému pohonu, který šetří 102 g. Nyní ale k samotnému rámu. Ten se chlubí váhou 725 g. Inspirací v redukování gramů mu byl silniční model Aethos. Jen dodejme, že první Crux, ještě jako cyklokroska, disponoval rámem, který vážil přesně jedno kilo. Crux S-Works LTD 2024 celkovou váhu dostal těsně nad 7 kg.
Patka UDH nese novinku od Sramu
Universal Derrailleur Hanger – to je celý název patky, kterou začal používat Sram. A právě UDH patka je jednou ze změn na Cruxu S-Works. Mnoho gravelů ji totiž stále postrádá. Bylo to však tím, že nebyla na prodej a ve fochách žádná primární sada řazení pro gravel, která by ji využila. Hra se změnila až nyní. Sram představil novou sadu Red XPLR s 13rychlostní kazetou. Jde o extrémně drahý pohon, ale kdo chce tento gravel, peníze ve své situaci určitě neřeší.
Připraven na všechno, ale za nemalou částku
Že chtěl “Spešl” připravit co nejlepší gravel, který má zároveň ty nejvyšší předpoklady závodit, dokazuje i další osazení a s ním spojená celková cena. Pohon disponuje wattmeterem a doplňují ho brzdy Sram Red XLPR, zapletená kola jsou karbonová Roval Terra CLX II (nejlehčí ve své třídě) obutá do plášťů Pathfinder v šíři 42 mm. Pod Specialized spadající Roval se pak postaral i o kokpit a posed. Připravte se na sedlo S-Works Power, sedlovku Alpinist a řídítka Terra. Model se bude prodávat za 315 000 Kč a představena byla také limitovaná verze pro americký trh.
Specialized S-Works Crux LTD si můžete prohlédnout na webu výrobce ZDE.
připravil: Martin Kuška
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT